2007-10-12

Länkar om Al Gore och Nobels Fredspris

Innan Al Gore stänger ner webben för att vi gnäller för mycket (han har ju hävdat att han uppfann internet, så han har säkert en knapp för att släcka det) tänkte jag kasta ut ett par matnyttiga länkar om Nobels Fredspristagare 2007...

Ny Teknik: Nio obekväma fel i Al Gores miljöfilm.

Reason: Some Background on this Al Gore Guy, Who Just Won the Nobel Prize...

Pajamas Media: Kommentarer i den amerikanska bloggosfären.

Knuff: Den svenska bloggosfären om Al Gore.

The Daily Telegraph: What has Al Gore done for world peace?


Själv skiter jag i det här för i dag. Nu skall jag, med ett visst mått av milt våld, försöka ta mig i min smoking. I kväll är det nämligen 2007 Capitalist Ball här i Bryssel.

Skål!

10 kommentarer:

  1. Al Gore hävdade bara att han "tog initiativet till Internet". Med tanke på att Internet skapades 1973 och Al Gore föddes 1948, får man säga att det inte var dåligt av en 25-åring utan någon som helst datakunskap eller politiskt inflytande att ta ett sådant initiativ.

    Mytoman om säg själv, mytoman om klimatet. Och världen lär sig aldrig. Att det skall vara så svårt att känna igen fascismen varje gång den byter skepnad.

    SvaraRadera
  2. Gore sa inte alls det. Det ät bara nåt som högern i USA fick det till efter att ha missförstått och felciterat å det grövsta.

    Angående Al gore som nobelpristagare så kan man verkligen fråga sig varför det var så himla bråttom att utnämna honom...

    Nissarna som sitter bakom spakarna när det gäller nobelpriset vill väl få en del av uppmärksamheten och populariteten kan man ana.

    SvaraRadera
  3. Internet är två saker, dels en samling tekniska standarder som Gore uppenbarligen inte var med om att skapa, men det är också ett regelverk om allmän tillgång till nätet, och för de politiska beslut som ledde till att Internet utvecklades från ett nätverk för försvar och universitet till att bli tillgängligt för alla spelade Gore an betydande roll.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Al_Gore%27s_contributions_to_the_Internet_and_technology

    Detta var inte på något sätt en självklarhet. Det kunde lika gärna blivit så att privata bolag skaffat egna nät där, precis som med kabel-TV, de själva styrde vilken information som fann tillgänglig. Internet och dess närmast anarkistiska kultur är anomalin genom att den växte ut från universitetsvärlden.

    Uppoenbarligen är dock hatet mot Gore för starkt för att somliga kontrarians skall kunna uppskatta honom ens för det han gjort som de borde uppskatta.

    SvaraRadera
  4. Inte bara Gore borde få pisk. Även IPCC har fått Nobelpriset. Det var de som argumenterade hårt för hockeyklubban på 90-talet. Den visade sig vara byggd på felaktiga siffror, om inte också medvetet lögnaktiga.

    SvaraRadera
  5. I Thomas Palms länk är det intressant att läsa vad Vinton Cerf samt Bob Kahn skriver om Gores bidrag till dagens Internet:

    [A]s the two people who designed the basic architecture and the core protocols that make the Internet work, we would like to acknowledge VP Gore's contributions as a Congressman, Senator and as Vice President. No other elected official, to our knowledge, has made a greater contribution over a longer period of time.

    Och den siste mohikanen får ursäkta, i den här frågan anser jag faktiskt att Vinton och Bob har större trovärdighet.

    SvaraRadera
  6. Rupert Murdoch borde köpa Nobelkommittén och FNs klimatpanel så att det blir tyst på trädkramarna en gång för alla!

    SvaraRadera
  7. Jag börjar tycka att det är dags för alarmistskaran att lära sig läsa innantill. Jag sa inte att Al Gore inte bidragit på olika sätt till utvecklingen av framför allt webben (genom pengarna till Mosaic påskyndades utvecklingen säkert ett år). Men karl sa faktiskt att han tog initiativ till Internet. Vilket är våldsamt överdrivet, på samma sätt som hans klimatscenarior är våldsamt överdrivna.

    SvaraRadera
  8. mohikanen:

    Du har rätt i att Gore borde ha preciserat att han tog initiativet till det Internet vi ser *idag*.

    Sedan är det kul att se att jag tydligen räknas till "alarmistskaran" nu. Jag vet inte riktigt på vilka grunder (berätta gärna!), men jag bär titeln med stolthet.

    SvaraRadera
  9. Tomas,


    "Du har rätt i att Gore borde ha preciserat att han tog initiativet till det Internet vi ser *idag*."

    --Han tog inte initiativ till det internet vi har idag. Han bidrog till processen som en av flera tusen nyckelpersoner. Hans självbild avslöjar en narcissistisk personlighetsstörning.

    Tomas sa "Sedan är det kul att se att jag tydligen räknas till "alarmistskaran" nu. Jag vet inte riktigt på vilka grunder (berätta gärna!), men jag bär titeln med stolthet."

    --Tomas som Thomas ;-). Ärligt talat kan jag räkna bort dig från alarmistskaran om det känns bättre :-)

    SvaraRadera
  10. Mohikanen:

    Han tog inte initiativ till det internet vi har idag. Han bidrog till processen som en av flera tusen nyckelpersoner.

    Men ingen annan politiker gjorde så mycket som honom.

    Ärligt talat kan jag räkna bort dig från alarmistskaran om det känns bättre :-)

    Det behövs inte, jag har blivit kallad betydligt värre saker än så. :-)

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.