2008-02-19

EU:s snusförbud på fallrepet?

Det finns inga belägg för att snus av svensk typ ökar risken för cancer.

Detta enligt en forskarrapport som EU beställt.

Det svenska snusets främste försvarare i EU, europaparlamentsledamoten Christofer Fjellner (m) säger...

"Nu har de politiker som är emot snus slut på ursäkter! Det är orimligt att snus, som har gjort att Sverige har lägst andel lung- och muncancerfall i Europa, är förbjudet i övriga EU. (...) Ett fortsatt snusförbud kommer innebära att fler européer än nödvändigt kommer dö i lung- och muncancer orsakad av cigaretter."

Läs mer hos Europa-Nytt »

4 kommentarer:

  1. Har det inte pratats om att vad som helst under läppen tillräckligt länge orsakar cancer? Nikotin accelererar dock cancerns tillväxt då den redan fått fäste, och nikotinet påverkar även hjärtat negativt. Så att man inte får direkt får cancer från snus är inget nytt, men det hade inte skadat om det vore förbjudit. Är själv snusare och hade det varit förbjudit hade jag inte börjat, eller rättare sagt, hade det varit förbjudit inom militären hade jag inte börjat (det enda jag hade med mig från lumpen var snusberoende).

    SvaraRadera
  2. Hade Kropp inte fått klättra i berg hade han levt idag. Förbjud bergsklättring - NU!

    SvaraRadera
  3. Faktum är att svenskar har förhållandevis lägre dödlighet i hjärtinfarkt än länder där folk får i sig sin nikotindos via lungorna istället för munhålans slemhinnor.

    Att introducera snus av svensk typ i länder som Grekland (där över 50% av männen röker) vore folkhälsomässigt en gudi behaglig gärning.

    Det finns forskarteam som lagt ner man-århundranden för att bevisa det svenska snusets farlighet. Än så länge har de kammat noll.

    Noteras bör att jag lärt mig ovanstående från en fd. forskningschef på Swedish Match, så invändingar bör baseras på fakta ...

    SvaraRadera
  4. Det är däremot enklare att sluta röka än att sluta snusa enligt samtliga äldre herrar jag pratat med.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.