2009-05-24

Hej, Piratpartiet!


Nu blir det piratpartiet för min del. Jag kommer att rösta på dem. Och jag har blivit medlem.

Som jag skriver i bloggposten nedan, så kan jag inte tänka mig att rösta på de gammelpartier som har gett oss FRA-lagen, IPRED och teledatalagringen. Det borde inte någon som tar integritet, frihet och rättssäkerhet på allvar göra. Så visst är mitt val till viss del ett protestval.

Men det finns många andra, positiva saker med att rösta pirat. Till att börja med är piratpartiet det enda politiska parti som på allvar diskuterar och driver frågor som integritet, yttrandefrihet och medborgarrätt. I dag avgörs allt fler av dessa frågor i EU. Och när det nya EU-fördraget träder i kraft kommer dammluckorna att öppnas. Då måste vi ha motståndsmän (och -kvinnor) på plats i Bryssel och Strasbourg.

Piratpartiet är dessutom det enda parti som riktigt verkar ha begripit internets dynamik, potential och betydelse. Det vi ser i dag är inte ens början på det stora kunskaps- och informationskliv som hela vårt samhälle står inför. Internets frihet måste försvaras. Och detta är en frihet som ständigt är under attack.

Jag anser också att upphovsrätten måste reformeras. Min tanke är att den som vill ha skydd får se till att registrera sitt verk. Fem år (med möjlighet till förlängning) för kommersiellt skydd, av typ dagens copyright. Eller livslång credit, med rätt att fildela och sampla i icke-kommersiella sammanhang under t.ex. Creative Commons. Här är piratpartiet det enda parti som ens kommer i närheten av den modell som jag anser vara nödvändig.

Och ingen som läser min blogg har väl missat hur illa jag tycker om särlagstiftning för vissa branscher, vars affärsmodell gått ur tiden. Speciellt då sådan lagstiftning inkräktar på viktiga medborgerliga fri- och rättigheter.

Sedan må det vara hänt att jag fortfarande anser att olovlig fildelning är fel. Men det är ett skitbrott. Om det sker till ens närmaste, då är det på sin höjd att jämföra med att gå mot röd gubbe. Och i lite större och vanligare skala ungefär som snatteri. Detta motiverar verkligen inte att man åsidosätter rättssäkerheten, tar till tvångsmedel, stryper internets frihet och inför en övervakningsstat. Sådant saknar allt sinne för proportioner.

Mina nya partikamrater får helt enkelt leva med att jag envisas med att köpa min musik på iTunes. ;-)

Det finns många fler sakfrågor, som jag kommer att beröra här på bloggen den närmaste tiden.

Nu skall vi ha in piratpartiet i Europaparlamentet! Och där skall vi se till att det gör skillnad!

124 kommentarer:

  1. Äntligen!!

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Välkommen till Piratpartiet, och till min lilla "hall of fame" på min helt nystartade blogg som har det experimentella konceptet med att ha två helt skilda ämnen. Det ena är Personlig Integritet och det andra är spelutveckling. Jag kommer att skriva inlägg om båda ämnena och lämna varje inlägg öppet för kritik och diskussion.

    Kika gärna in om du har lust, mitt första inlägg om personlig integritet handlar om övervakningstaten och en film jag använder för att visa vad jag menar (den heter Du Bist Terrorist).

    Ha det bra!

    http://blog.joakimbergman.com/Jocke

    SvaraRadera
  4. Jag hade det på känn... Välkommen!

    SvaraRadera
  5. Sätt igång och skura däck.

    /BlackBart

    SvaraRadera
  6. Piratpartiet går man inte med i "bara" för att man tycker att dom är bra...

    Man går med för att man inte står ut att inte kämpa för en rättfärdig sak!Så var det för mig! Så är det säkert för Alexander!

    Medborgarrätten måste återerövras!- Piratpariet kämpar för DIN integritet! -

    SvaraRadera
  7. Jaha, där kom det, inte helt oväntat om man säger som så. ;-)

    SvaraRadera
  8. Välkommen ombord på piratskeppet!

    ... du får börja med att skrubba däck ;)

    SvaraRadera
  9. Skriv gärna upp dig på http://piratpartister.se/ också. :-)

    SvaraRadera
  10. Oj :O Jag har sett dig som en genom-liberal typ, som kör på integritetsfrågor och rättssäkerhet från det liberala hållet, inte tvärtom. Så detta kändes lite oväntat.

    Men, måste säga att du är ytterst välkommen med alla dina fina tankar, idéer och synvinklar! Yarr, matey! :D

    SvaraRadera
  11. Skeppsråttan24 maj, 2009 19:52

    Min 66-årige far gav idag också det glädjande beskedet att han kommer rösta pirat:)

    Det rör på sig!

    SvaraRadera
  12. Du blir inte ensam liberal i PP, HAX. :)

    Du är i gott sällskap efter FRA-lagen och Alliansens svek mot medborgerliga rättigheter.

    SvaraRadera
  13. Jag känner verkligen igen ditt resonemang i denna och föregående bloggpost. Precis så känner jag också. Jag lämnade själv Moderaterna efter att ha varit aktiv i många år och gick i våras med i Piratpartiet, därför att det är det enda parti som idag står för medborgarnas rättigheter.

    SvaraRadera
  14. Det känns som en fullbordat cirkel. Att du vars krönika väckte mig i flashback-utskicket, långt innan PP fanns, kommer nu till samma slutsats som jag själv. Känns skönt.
    Välkommen! Det kommer att bli slitigt att bygga om världen, men vilken grej! Kul att göra det tillsammans.

    SvaraRadera
  15. @HAX Bra så :) Det finns fler liberaler/libertarianer som ser på Piratpartiet precis som du ;)

    (Även jag köper all min musik på iTunes - och vi behöver nog vara tydliga med det här för att få bort fokuset från illegal fildelning)

    SvaraRadera
  16. "Oj :O Jag har sett dig som en genom-liberal typ, som kör på integritetsfrågor och rättssäkerhet från det liberala hållet, inte tvärtom. Så detta kändes lite oväntat."

    Jag är genom-liberal. Och piratpartiet är det enda parti som tar dessa frågor på allvar.

    Skall återkomma med en lite längre analys om detta.

    SvaraRadera
  17. Så meningslöst, ytterligare en röst som leder till ledmöter som pga deras representanters oerfarenhet och maktlöshet försvinner i massan av röstboskap/ dökött till gagn för kommissionens makthunger. Som junilistan som inte åstakommit något sedan de kom in. Som att ropa i skogen.

    SvaraRadera
  18. "Jaha, där kom det, inte helt oväntat om man säger som så. ;-)"

    Eller som en bekant sa...

    "Den minst oväntade nyheten sedan Peter Jöback kom ut ur garderoben."

    ;-)

    SvaraRadera
  19. Välkommen :-)

    Så skönt att du numera bara har DRM-fria låtar att välja mellan i iTunes!

    SvaraRadera
  20. Hjärtligt välkommen ombord, pirat!

    SvaraRadera
  21. bra hax, välkommen!

    SvaraRadera
  22. Tråkigt, gillade bloggen bättre innan du lierade dig med anarkister.

    SvaraRadera
  23. Eva Sandberg24 maj, 2009 20:12

    Lysande! Välkommen ombord! :-D

    SvaraRadera
  24. Fantastiskt!

    Din erfarenhet och kompetens när det gäller att granska Europaparlamentet kommer att vara ovärdelig för Piratpartiet.

    SvaraRadera
  25. Så då har du blivit partigängare och easy way out. Och jag har förlorat intresset. Då är det ju lika bra att läsa Falkvinge direkt.
    Tar nu bort dig som favorit.
    Bye.

    SvaraRadera
  26. Välkommen! :) På tiden ;)
    Hoppas du kommer trivas med oss! :)

    SvaraRadera
  27. Välkommen ombord HAX!

    Och du är inte ensam. Jag köper också min musik på iTunes :-P

    SvaraRadera
  28. "Bye."

    Hej då!

    Själv skall jag ägna mig åt att vrida frågor som rör integritet, övervakning, yttrandefrihet, rättssäkerhet och fria informationsflöden rätt igen.

    ;-)

    SvaraRadera
  29. HAX - "Själv skall jag ägna mig åt att vrida frågor som rör integritet, övervakning, yttrandefrihet, rättssäkerhet och fria informationsflöden rätt igen."

    Det där försöker jag med internt. Tänk om jag lyckas? Eller så ger jag upp. Man vet aldrig. Lite uppskärrade torde partierna vara nu.

    SvaraRadera
  30. Välkommen, och grattis!

    Ju mer kompetent folk vi har, destå bättre!

    SvaraRadera
  31. Välkommen Henrik

    Jag röstade på PP för att få in en kandidat på insidan utan partipolitisk ryggsäck. En whistleblower som kan skapa inrikesdebatt utan hänsyn till något annat. Jag trodde Junilistan skulle vara det tidigare men det blev bara en tumme. Oavsett om PP kommer in i riksdagen eller inte så kommer inget parti i framtiden kunna mörka med vad som händer i EU.

    SvaraRadera
  32. Jebus Bernadotte24 maj, 2009 20:28

    Det är självklart en god nyhet att din röst går till pp. Men för att inte få en partifärgad blogg med allt vad det innebär, tycker jag du hade kunnat låta bli att gå med i partiet.

    SvaraRadera
  33. HAX, Jag håller med dig i det mesta du skriver, men kommer inte själv med gott samvete kunna lägga en röst på Piratpartiet.

    http://www.piratpartiet.se/fri_fildelning

    är som hämtat ur Vänsterpartiets partiprogram och är för mig inte förenligt med marknadsekonomi.

    Jag köper för övrigt också min musik från iTunes och tycker det är en lysande affärsmodell.

    SvaraRadera
  34. Grattis och välkommen!

    SvaraRadera
  35. Intressant att du tagit steget för att förstatliga medicintillverkningen och forskningen. Känns ju moderent....

    SvaraRadera
  36. Hur kan du rösta på ett parti som stammar från den svenska naziströrelsen?

    Överskrider mitt förstånd så jag trodde du var liberal

    SvaraRadera
  37. Välkommen ombord Hax! Det känns inte direkt oväntat. Tänkte faktiskt tanken redan på FRA-demonstrationerna för ett år sedan, när jag hörde ditt tal där. Många liberaler från i övrigt olika politiska riktningar samlas i Piratpartiet just nu. Mäktigt.

    Och min musik köper jag främst på Hotstuff.se (som CD-skivor). Eller i form av konsertbiljetter.

    SvaraRadera
  38. @Henrik: vad har du rökt för något nu?

    SvaraRadera
  39. @Mary:

    Ser mig omkring och ser just att kojen bredvid HAXs är ledig. Det är bara att mönstra på skutan du också.

    TÄNK om ALLA krafter kunde samlas i samma flotta!!!

    Då skulle medborgarrättens återinförande ligga än närmare!

    Var inte blyg, Mary - KOM UT!

    SvaraRadera
  40. Välkommen till Piratpartiet!

    SvaraRadera
  41. Det får väl betraktas som en liten överraskning. Jag vet ju hur din syn på fildelning är och även om jag samtidigt vetat att du skulle få svårt att rösta (M) i år så trodde jag inte att jag skulle få se dig under piratflagg. Förbannat kul att få dig som partikamrat, HAX.

    SvaraRadera
  42. Å andra sidan kanske det inte är så konstigt att du blev medlem. Det är ju trots allt så enkelt att bli medlem i (PP) =)

    SvaraRadera
  43. Jebus Bernadotte:

    Det fina i kråksången är att (pp) i princip bara har åsikter i ett rätt smalt spektrum. Jag kommer naturligtvis att fortsätta slåss för friheten på *alla* fronter. Precis som vanligt.

    De åsikter jag har om FRA, IPRED, teledatalagring, integritet, övervakning, särlagstiftning, yttrandefrihet och rättssäkerhet är redan väl kända - och råkar sammanfalla med piratpartiets.

    Därför kan jag med gott samvete slå mina påsar ihop med dem utan att svika mina idéer och principer.

    SvaraRadera
  44. Henrik: Nu får du nog förklara dig.

    SvaraRadera
  45. Nu blev jag glad. :) Välkommen!

    Du är inte ensam om att tycka att olaglig fildelning bör undvikas. Det håller jag med om. Däremot tycker jag inte att sajter som gör olaglig fildelning möjlig ska stängas ner, eftersom det sker mycket laglig fildelning också - och sådan är nödvändig för många internetbaserade artister och upphovsmän. Bland annat för mig själv. Fildela gärna, men välj lagligt material. Det är en skarp protest mot traditionalisternas förbudsiver det också. :)

    SvaraRadera
  46. Och där gjorde HAX bort sig.

    Rösta gärna på Piratpartiet, konkurrens är bra. Men att gå med i partiet gör att HAX i flera år framåt kommer att vara "pestsmittad" när det gäller att driva alla andra liberala frågr, speciellt om partiet åter ställer upp i riksdagsvalet. Kommer alltid att bli stämplad som partimedlem, och inte som oberoende liberal debattör.

    SvaraRadera
  47. Det är helt rätt för en liberal att i dagens läga rösta på PP. Integritetsfrågan är en liberal kärnfråga och PP är de enda som har någon trovärdighet där.

    Att faktiskt gå med i PP tycker jag personligen är att gå något för långt. Även om det finns liberaler i partistyrelsen (som exempelvis Christian Engström), så är PP inte ett liberalt parti.

    Deras ställning till exempelvis DRM (att den ska förbjudas) är klart anti-liberal. Rätten att ingå i frivilliga avtal är en fundamental liberal princip. Producenterna har rätt att sälja sina varor och tjänster på vilka villkor de vill. Konsumenterna har rätt att välja om de vill köpa eller inte köpa.

    SvaraRadera
  48. HAX går alltså offentligt ut med att han vill anvskaffa den privata äganderätten. Fint så. Men inte så där jätteliberalt.

    SvaraRadera
  49. Internet- och invandringsfrågan är de två viktigaste framtidsfrågorna.
    För demokratins fortbestånd.

    Tyvärr kan man inte rösta på Pirat-demokraterna eller ett borgerligt parti med rätt åsiktskombination i dessa frågor.

    Piratpartiet är för fortsatt massinvandring av muslimer och Sverigedemokraterna förstår inte det här med frihet på internet.

    Kanske man inte ens förstår yttrandefrihetens villkor. Det vill säga, man vill gärna ha yttrandefrihet för sig själva, men när det kommer till t ex porr, eller förintelseförnekelse, var står man där?

    Jag hade tänkt att rösta på Piratpartiet i EU-valet och Sverigedemokraterna i riksdagsvalet, men jag vet inte.

    Hur ställer sig Piratpartiet till EU:s ramlag mot rasism och främlingsfientlighet?

    Hur ställer de sig till en definitivt internetrelaterad lag som den om hets mot folkgrupp?

    Har de uttalat sig mot FN:s förbud mot religionskritik?

    Är de mer än ett intresseparti för de som inte vill betala för film och musik?

    SvaraRadera
  50. Tommy:

    Jag förstår ditt resonemang.

    Men nu råkar vi ha breda politiska majoriteter i vårt land som inför en aldrig tidigare skådad övervakningsstat. I en rasande takt. Gammelpartierna måste skakas om och få en näsbränna. Ordentligt.

    Vi har en stat där en myndighet har anmält mig för brott mot rikets säkerhet - för att jag har avslöjat oegentligheter inom FRA.

    Hemskt ledsen. Men nu åker handskarna av. Och bästa sättet att göra det är att göra gemensam sak med den enda politiska kraft som på allvar sätter ner foten i dessa frågor.

    Som medlem kan jag dessutom lägga fram min åsikt i vissa detaljfrågor där jag tycker att (pp) inte har tänkt färdigt.

    Luka:

    Vad gäller DRM, så delar jag din uppfattning. Vill företag försöka sälja skit, då är det deras begravning. Det är en sådan detaljfråga som jag nämner ovan.

    Men jag betraktar den som ett mindre störningsmoment som inte får hindra att alla goda krafter nu samlas för att rulla tillbaka övervakningsstaten.

    Det är nu eller aldrig. Och det är på allvar.

    Som den mycket fredliga person jag är, så har jag svårt att se några alternativ.

    SvaraRadera
  51. Härligt Hax! Visst är det OK att lägga till dig på Piratpartister.se också Hax?

    SvaraRadera
  52. Lars Jonsson, Jämtland24 maj, 2009 21:34

    @Swedishmale;
    Piratpartiet har ingen åsikt i invandrarfrågor. Det kan Du lätt se om du läser partiprogrammet på partiets hemsida.

    Men partiet slåss för rätten att kommunicera fritt utan att bli avlyssnad och/eller avlyssnad av staten.

    Vill Du driva en invandrarkritisk opinion så är ju grundförutsättningen att Du måste kunna framföra ditt budskap utan att bli censurerad och automatiskt klassad som säkerhetsrisk.

    Rätten att ta del av och sprida information är PP's grundbult. Detta oavsett om det är obehaglig nationalsocialistisk propaganda, historierevision, muslimska pamfletter, sioniststöd, matrecept eller hard-core-feminism.


    Fildelningen är snarast en detalj i det avseendet.

    SvaraRadera
  53. Henrik Alexandersson som partifrände!?

    Jo, nog har man pissat i kors med sämre sällskap.

    Välkommen ombord!

    SvaraRadera
  54. swedishmale:

    Check your premises!

    Jag är för fri invandring och är utomordentligt kritisk till de saker du nämner.

    EU ramdirektiv mot rasism är ett uttryckligt åsiktsförbud och en allvarlig inskränkning av yttrandefriheten. Även idioter skall ha yttrandefrihet. Särlagstiftning har alltid skapat motsättningar och problem.

    Hets mot folkgrupp är en idiotlag eftersom den bygger på att olika människor skall tillerkännas olika rättigheter. Vilket jag upplever även är en central punkt i kritiken mot (sd).

    FN:s förbud mot religionskritik är skruvat. Dels vad gäller yttrandefrihet. Dels eftersom många samhällssystem bygger på religion. Detta är ett sätt att förbjuda opposition i många länder.

    Fri invandring, yttrandefrihet och lika rättigheter är nämligen saker som hänger ihop.

    För mig, som liberal, är detta rätt självklart.

    SvaraRadera
  55. Sluta trakassera HAX nu. Oscar Swartz blev inte "pestsmittad" när han kom ut som pirat för något år sedan.

    SvaraRadera
  56. Skatt är Stöld24 maj, 2009 21:55

    Piratpartiet har sjyssta åsikter när det FRA-lagen, men den frågan avgörs inte i EU. Ju fler som röstar i EU-valet desto större legitimitet kommer EU-parlamentet att få.

    SvaraRadera
  57. Dagens bästa nyhet! Välkommen!

    Carl(pp)

    SvaraRadera
  58. Är väl bara att säga välkommen, och jag köper också min musik dock inte från Itunes :-D

    SvaraRadera
  59. Nu börjar det bli bra.
    Svenskadagbladet har sparkat de sina i Bryssel.
    Piraterna har nu en man på plats!
    Det lutar mot 15% Grattis!

    skrothandlaren

    SvaraRadera
  60. Jo, det här tog ju skruv. Jag hade begripit om det blivit uppståndelse om Dalai Lama eller Sten Tolgfors hade gått med i (pp). Men lilla jag... ;-)

    SvaraRadera
  61. Ciao

    bara en fundering om det kära begreppet liberal. Kolla först in den här redovisningen hur EU-parlamentarikerna röstade i första läsningen om telekompaketet (franska quadrature du net har poängsatt utifrån internetfrihetsperspktivet):

    Se tabellenALDE är liberala gruppen. "Att vara liberal är att vara kluven" är en gammal klyscha. Vad man ser här är att liberalerna sprider sej väl över hela poängskalan. Jag tror att den största motsättningen går mellan "individuell frihet-liberalerna och "storindustrikramande nyliberaler". Ett gäng prioriterar människan, ett annat "systemet=marknaden"

    SvaraRadera
  62. Nu slarvar du med ordet nyliberal.

    Jag är nyliberal.

    Chefen för Vivendi är det inte.

    SvaraRadera
  63. Piratpartiet är ju ett kostnadsfritt alternativ, så det tog nog inte emot att bli medlem. Men kan finnas andra kostnader, politiskt. Det här tycks bli en blogg för människor som har för vana att lägga in "(pp)" efter sina namn. Hur sunt är det? Lite som "kamrat". Och alla de hämningslösa utfallen från "(pp)":arna mot alla som inte tycker exakt rätt i alla frågor (som intresserar dem)? Inte sunt.

    Det enda parti i Europa som har lika hängivna anhängare som priatpartiet är italienska Lega Nord. Och det är inte ett sunt parti. Där marscherar kufarna också i takt.

    Nåväl, piratpartiet blir ändå en parentes, som alla andra liknande rörelser. Snart uppstår friktioner mellan olika fraktioner som alla anser sig representera den enda, sanna och rätta läran. Och så börjar de bannlysa varandra. Intet nytt.

    SvaraRadera
  64. Alltså, jag köper helt pp:s försvar av yttrandefrihet, skyddat privatliv på internet etc. Fine.

    Men i övrigt då?

    De lanserar sig i princip som ett enfrågeparti, men är det bara jag som ser en fara i att rösta fram ett gäng glada Wow-spelande lallare till EU-parlamentet? Vad är det som säger att de har integritet och fokus att inte "falla in i ledet" och, väl på plats, tycka sig ha väljarmandat att rösta fram dumheter som jordbruksstöd, lokalstöd eller annat trams.

    Jag litar inte på dem.

    SvaraRadera
  65. Välkommen från en annan Piratpartist som inte heller håller med PP till 100% i fildelningsfrågan. Men som Rick säger "Det är faktiskt lite större än så."

    SvaraRadera
  66. Umgdomlig förvillelse? Nej men kanske en knäpp på näsan på den borgerliga alliansen.
    FRA-köret var dåligt planerat och sämre en så när det gäller att"lyssna på sina väljare"

    Visserligen en tom gest men den tar säkert där det tar som bäst.
    Schabbel från initierat håll.

    SvaraRadera
  67. Gratulerar till ett bra beslut, och välkommen!

    SvaraRadera
  68. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  69. Jag blir glad. Varför kan inte alla bara förstå?
    Bra beslut och välkommen!

    SvaraRadera
  70. Välkommen HAX!
    piratpartiet är tyvärr så nära man kan komma ett liberalteraiansk parti i sverige i dagsläget. Min personliga önskning är att HAX blir assistent nere i bryssel så han kan fortsätta grävandet.

    SvaraRadera
  71. Men alla andra frågor då? Frihandel? CAP? Tullar? Stängda gränser? Fan och hans moster?

    SvaraRadera
  72. Tycker att "Fan och hans moster" är en särskilt underskattad fråga i dagens politik, som vi får återkomma till när vi säkrat våra medborgerliga demokratiska rättigheter.

    Varmt välkommen ombord, Henrik! :)

    SvaraRadera
  73. eldh:

    Jag är övertygad om att du och jag, med flera tycker de frågorna är väldigt viktiga men i dagsläget så finns det representanter som faktiskt debatterar och hanterar dessa ärenden i riksdag och i EP. Piratpartiets främsta mål måste ju ändå antas vara att göra sig själva värdelösa genom att deras politik även ska tas upp av gammelpartierna. Och då menar jag inte bara valfjäsk "tas upp" utan seriöst reflekteras över och beslutas runt.

    SvaraRadera
  74. Eldh "Men alla andra frågor då? Frihandel? CAP? Tullar? Stängda gränser? Fan och hans moster?"

    För min del kommer jag att fortsätta att bevaka, skriva och opinionsbilda i dessa frågor. Jag kommer att ge guldstjärnor till dem som gör något bra och skälla på dem som muppar sig. Precis som vanligt.

    Men jag köper inte FRA, IPRED och teledatalagringen. Never. Det finns inte på kartan.

    SvaraRadera
  75. Fredrik Warfvinge24 maj, 2009 23:23

    Mycket varmt välkommen ska du vara. Har följt din blogg sporadiskt och jag blev väldigt glad när jag läste att du gått med oss!

    SvaraRadera
  76. Jag har själv redan förtidsröstat på piratpartiet, men håller med om att det finns en viss poäng i kritiken mot att du har blivit medlem i piratpartiet.

    Nu kan du ju faktiskt inte kalla dig för oberoende liberal debattör längre.

    SvaraRadera
  77. Välkommen! Piratpartiet kankse inte är fullt genomtänkt i alla frågor men det är det enda partiet som jag känner kan göra skillnad och som jag litar på.

    Än engång, välkommen ombord!

    SvaraRadera
  78. monaljuger "Nu kan du ju faktiskt inte kalla dig för oberoende liberal debattör längre."

    Det har jag faktiskt aldrig gjort, tror jag.

    Jag brukar vara rätt noga med att tituleras "liberal samhällsdebattör och bloggare".

    Ett skäl till att jag blev medlem är att jag kanske kan hjälpa till att ta (pp) förbi ett och annat blindskär i EU, om de vill. Och då känns det hederligt att vara helt öppen med detta. Att vara rådgivare i smyg straffar sig alltid. Maximal transparens vinner i längden.

    SvaraRadera
  79. Hanssone, "Alltså, jag köper helt pp:s försvar av yttrandefrihet, skyddat privatliv på internet etc. Fine.

    Men i övrigt då?"

    Så innehåller inte PPs partiprogram något mer, hence "enfrågeparti".

    [...]"men är det bara jag som ser en fara i att rösta fram ett gäng glada Wow-spelande lallare till EU-parlamentet?"

    Till skillnad från övriga politiker som endast är "ett gäng glada lallare". :p


    "Vad är det som säger att de har integritet och fokus att inte "falla in i ledet" och, väl på plats, tycka sig ha väljarmandat att rösta fram dumheter som jordbruksstöd, lokalstöd eller annat trams."

    Vad är det som säger att dom inte har integritet, konkret?

    I övrigt är det väl lite väl spekulativt.


    "Jag litar inte på dem."

    Finns ju andra att rösta på, Fjellner, Hökmark, Eriksson, ...

    //ST

    SvaraRadera
  80. Creative Commons fungerar inte i Sverige då STIM kräver genast betalt om du spelar den för flera personer

    SvaraRadera
  81. Ehum, piratpartiet, eller "tjuvpartiet", njae, inge kul om Sverige representeras av sådanna särintressen i Europa...

    SvaraRadera
  82. IraqiAssyrianSwe24 maj, 2009 23:56

    Jag hade hoppats på en kandidat som lovar mig
    * En snygg fru
    * Ett stort hus
    * & en Chevy (nu när det är billigar)

    Men det blir nog PP.

    Mina 2000 parasiter röstar nog från hon från rossland. haha

    SvaraRadera
  83. IraqiAssyrianSwe25 maj, 2009 00:15

    Medveten om att mitt inlägg ovan har stavningsfel.

    Jag skyller på nikotinet.

    SvaraRadera
  84. Kul att ha dig ombord. :)
    Hoppas att du kommer att trivas i vårt "lilla" parti. ^^

    SvaraRadera
  85. CUF-ordföranden Magnus Andersson på Twitter...

    "@HAX can't really blame you..."

    SvaraRadera
  86. IraqiAssyrianSwe25 maj, 2009 01:19

    @ Martin Ekberg(pp)

    Ni har min röst denna gång. Men kom ihåg att det alltid är snyggt med slips & kostym.

    SvaraRadera
  87. Trevligt beslut HAX. Kommer själv att rösta på Piratpartiet.

    Kom också ihåg att Socialdemokraterna startade som ett enfrågeparti "back in the days" för att sedan med tiden utveckla politik på alla områden.

    SvaraRadera
  88. Utmärkt, du kunde inte ha gjort ett bättre val!

    SvaraRadera
  89. Och moderaterna kanske inte startade som ett enfrågeparti men har kommit att bli ett: Partiet för mer makt till EU.

    SvaraRadera
  90. Den som inte fattat att HAX skulle bli Pirat den senaste månaden, har uppenbarligen svårt att förstå vad Hax skrivit på sin blogg. Detta var mycket väntat.

    SvaraRadera
  91. Härligt! Välkommen ombord!

    SvaraRadera
  92. UNDERBART!!!!!!!
    VAELKOMMEN OMBORD!
    HAERLIGT MED EN SAA DRIVEN OCH DUKTIG RETORIKER SOM DU SJAELV!
    TACKAR!

    SvaraRadera
  93. Herr o Fru K. (67 resp 66) röstade idag på PP....man måste ju passa på medan man är ung....:-D

    SvaraRadera
  94. Välkommen ombord!

    Om ingen sagt det än så behöver vi alltid någon som skrubbar däck - bara att sätta fart :)

    SvaraRadera
  95. Hm.
    Hade du ställt upp som valbar kandidat för Piratpartiet så kunde jag nog tänka mig att rösta på dig. Då vet vad man vad man skulle få.

    Men bara en röst på piratpartiet blir det inte. Det saknas ställningstagande för viktiga frågor för det. Det är för mycket grisen i säcken.

    Vi vet alla att för komma till beslut i EU så ska det kompromissas och förhandlas. Röstningen i sig är bara en klubbning av vad man beslutat i diverse utskott. Och vem vet vad det blir för dumheter som PP kompromissar sig till för att stärka integriteten?

    Högre skyddstullar mot mjukare telelagringslagar?
    EU-LAS lagar mot att skrota IPRED?

    Det finns ingen inbyggd moralisk kompass som pekar när det blir knivigt. Istället får man en svekdebatt om man inte tar chansen att rösta för högre integritet, även om det innebär mer svält i Afrika eller cemnetering av ungdomsarbetslöshet.

    Det får bli ett blankt papper i lådan den här gången. För (m) med Fjellner kan inte få den heller pga av skäl flera gånger nämnda här...

    SvaraRadera
  96. Väldigt välkommen är du, utvecklar det på
    http://isakgerson.blogspot.com/2009/05/valkommen-henrik-alexandersson.html

    SvaraRadera
  97. Förstår dig Hax. Men, men...

    Märkligt, men symptomatiskt, att mängder andra liberaler välkomnar ditt beslut.
    Dock ej c och fp, vilka båda inte verkar gilla att få in (pp) i den liberala partigruppen i eu.
    Jag tror att om de fortsätter med det, så biter de sig själva i svansen.

    SvaraRadera
  98. Vilken glädjande nyhet! HAX är en av de viktigaste (och tyngsta, hehe) opinions(ut)bildarna i dessa frågor på nätet.

    Det är bara att gratulera PP.

    Dessutom är han en riktigt trevlig typ. Jag var på ett möte med FF för några år sedan och träffade HAX, skulle gärna se honom som en av de blivande riksdagsledamöterna för PP.

    SvaraRadera
  99. Jag kommer att rösta på Piratpartiet den 7 juni, trots att jag tidigare hade tänkt rösta på Sd. Väntar med det till riksdagsvalet nästa år.

    De nästan dagliga nyheterna om nya spionprogram i våra datorer gör
    det omöjligt att i EU-valet rösta på ett parti, som inte initialt reagerat med avståndstagande från FRA-lagen.

    Det visar på ett slags naivitet och bristande intuition när det gäller framväxten av en EU-diktatur.

    De som använder massinvandring som vapen för att slå sönder den nationella suveräniteten, och gynna framväxten av en fascistledd motreaktion, använder givetvis även andra metoder för att skapa a New World Order. En fängelseplanet.

    Hälsningar

    Swedish Male

    SvaraRadera
  100. Har läst din blogg i en månad nu ungefär och blev riktigt chockad när jag för någon dag sedan läste på Rick Falkvinges blogg (för mig att det var där) att du inte var Piratpartist. Därför kan jag väll säga att jag inte blev förvånad när jag läste detta nu.

    Jag personligen tycker det är fantastiskt! Just eftersom du är så sjukt kunnig och insatt i EU redan, att ha dig som partikamrat är ju ganska underbart. Jag förstår heller inte varför andra utanför PP gnäller, det är väll bra att ha en vass kritisk bloggare som ni håller med på insidan av ett parti som ni inte håller med? Jag skulle se det som "en infiltratör" om man nu inte tror att HAX kommer bli hjärntvättad av oss TJUVAR och LALLANDE FJORTISAR förstås, fast då tycker jag att man nedvärderar HAX intelligent en smula.

    Ni som inte har nån mer vettig kritik emot PP än att vi tycker om att skriva (pp) vid våra namn precis som TV gör det på alla partipolitiska intervjuer (s), (v), (m), (fp) osv, att vi är tjuvar eller att allihopa spelar wow så förstår jag inte hur vi ska kunna ta er på allvar? Jag gör det då rakt inte, jag tycker nästan lite synd om er som har den synen på era medborgarkamrater.

    Lycka till inom partiet HAX, tror du kommer kunna bidra med så mycket kunskap och kritik att det är tokigt! :D

    SvaraRadera
  101. Gå med i www.liberalapartiet.se istället!

    SvaraRadera
  102. Hurra! Men snälla HAX kan du inte hjälpa oss att sparka på lite ömma ställen på PP? Jag har det senaste året blivit mer och mer sugen att rösta på PP eftersom jag jobbar i IT-branschen och uppskattar att de inte har åsikter om "fan-och-hans-moster" som jag saknar kompetens att bedöma. Dock upplever jag precis som du att de trots det inte har tänkt färdigt i många frågor - alltså skulle jag uppskatta om du tog upp en debatt från ditt perspektiv. Även om jag väldigt ofta tycker att du är ute och cyklar uppskattar jag din kompetens, ärlighet och ditt grävande i FRA-frågan m.fl.

    Dessutom - utlovar du EU-hjälp till partiet så känns en röst på PP betydligt tryggare. Jag är som andra nervös att ett mandat kan vara bortkastat p.g.a. bristande insyn i kulturen. Visst är bara symbolvärdet av EU-mandat till PP stort, men det vore ännu större om de gjorde avtryck och behöll eller utökade sina mandat nästa val.

    SvaraRadera
  103. Välkommen!

    Hela tiden trott att du redan var ombord =D

    SvaraRadera
  104. Nu får du väl ändå ge dig! Hur i helvete kan du jämföra upphovsbrott med att gå mot röd gubbe? När jag går mot röd gubbe, så utnyttjar jag inte konstnärers arbete gratis, samt undanröjer en liten möjlighet för konstnären att få en inkomst. Det första ni pirater ska göra för att återfå ett förtroende hos en majoritet av upphovsmän är att be alla dessa om ursäkt. Innan dess kommer jag fortfarande att se på er som självgoda och egoistiska parasiter, vilket ni är!

    SvaraRadera
  105. En uttalad liberal som går med i ett marknadsfientligt anarkistparti som i sin tur har det mest gemensamt med vänsterpartiet??
    Är detta ett levande exempel på att man bör hålla sig borta från drogerna? :)

    Nåja, lite underhållning blev det allt ...

    Men om vi skall vara lite allvarliga så förstår jag att man blir alldeles uppgiven av det "blåa blockets" utveckling under den senaste tiden.

    Men att av den anledningen bli pirat, det begriper jag inte alls.

    Johan

    SvaraRadera
  106. Välkommen! Ett bra beslut. Jag har följt din väg och faktiskt "lånat" en del kommentarer, men givet också länkat tillbaka till dig.

    SvaraRadera
  107. Fabian Norlin26 maj, 2009 17:45

    Grattis! Sjalv gick jag med i PP for nan manad sedan av precis samma skal du anger. Det hela borjar ju bli extremt allvarligt!

    SvaraRadera
  108. hmmm....att gå med i piratpartiet för att man anser att rättsäkerheten är hotad är som att gå med i Nazisterna för att man inte tycker om svensk invandringspolitik.

    SvaraRadera
  109. Vet du om det finns valsedlar för Piratpartiet på Svenska ambassaden i Bryssel?

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.