2009-08-17

På plats

I dag börjar jag jobba som assistent åt Piratpartiets ledamot Christian Engström i Europaparlamentet. Spännande och intressant. Speciellt som det är så mycket på gång i EU vad gäller övervakning och internets frihet.

Själv har jag ju en massa åsikter i många olika frågor. Tydligen finns det de som är rädda för att jag kommer att använda min nya plattform för att driva både det ena och det andra. Men jag kan lugna dem med att jag anser att vi som jobbar för PP bara har mandat att verka i Europaparlamentet i enlighet med den plattform som Piratpartiet gick till val på.

Jag tycker det är en styrka hos Piratpartiet att man kan fokusera på ett fåtal, väldigt viktiga, frågor och sedan låta sina sympatisörer, förtroendemän och medarbetare tycka vad de vill om annat – eftersom det helt enkelt inte har med partiet eller dess verksamhet att göra.

Christian Engström är före detta folkpartist. Erik Josefsson, som nu börjat jobba för den gröna gruppen, kandiderade i EU-valet för vänsterpartiet. Amelia Andersdotter, som blir ledamot om Lissabonfördraget går igenom, har också sympatier vänster ut. Själv är jag marknadsliberal, högerhippie och libertarian. Tillsammans ställer vi oss alltså över de traditionella parti- och blockgränserna för att arbeta med ett begränsat antal viktiga frågor.

Sedan kan vi tycka vad vi vill utanför jobbet, så länge det framgår att det är våra personliga åsikter och inte Piratpartiets.

På denna blogg kommer jag att fortsätta säga vad jag tycker om stort och smått. Den har varit, är och kommer att fortsätta vara min personliga megafon och debattkanal.

Snart kommer det att komma upp ännu en kanal, förmodligen en blogg, där jag och de andra piratpartisterna i Europaparlamentet kommer att berätta vad som sker i partiets namn och ge mer officiella kommentarer.

Krångligare behöver det inte vara.

13 kommentarer:

  1. Ja, lycka till då, får man väl säga.

    SvaraRadera
  2. Bra att du gör klart för detta så att folk slipper hetsa och oroa sig över saker som inte finns. Tack även för att du delar med dig, ser fram emot den nya bloggen!

    SvaraRadera
  3. God start och ännu bättre fortsättning till er, gör dem rädd väldigt rädda! ;-)

    SvaraRadera
  4. "högerhippie" vilket underbart ord.

    SvaraRadera
  5. Grattis til nya jobbet. Och lycka till!

    Ps. Vi ses till helgen!

    SvaraRadera
  6. Henrik,

    Du är väl inte i europaparlamentet "i egenskap av" att vara piratpartist?

    Du är väl där i egenskap av att vara anställd?

    Jag önskar dig (och oss alla) lycka till i ditt nya jobb!

    Grattis!

    SvaraRadera
  7. Lycka till! Jag tror det här kommer bli ett bra team.

    SvaraRadera
  8. kämpa på där nere. lycka till!

    SvaraRadera
  9. Lycka till! Jag är övertygad om att du kommer göra ett toppenjobb! :) Och även jag kommer självklart följa det du skriver med fortsatt intresse!

    SvaraRadera
  10. Lycka till!

    Ser fram emot den där EU-bloggen.

    /Anders

    SvaraRadera
  11. Gratulerar och lycka till.

    SvaraRadera
  12. Få betalt för sin hobby ... najs. :p


    Lycka till.


    //ST

    SvaraRadera
  13. Lycka till och framförallt, stort grattis!

    Tomas

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.