2010-02-17

Teledatalagringen drabbar oskyldiga


Den teledatalagring som alla riksdagspartier tänker införa efter nästa riksdagsval kommer att drabba oskyldiga. Ja, hela idén är faktiskt så konstruerad att det inte går att undvika.

Redan i dag kan polis och åklagare ta reda på vem som ringt vem – om det krävs i en brottsutredning.

Det nya med teledatalagringen är att data om alla svenskars alla telefonsamtal, SMS, MMS, e-postmeddelanden och internetuppkopplingar skall registreras och sparas. Alla! Även om det inte finns en minsta misstanke om brott eller att något fuffens är på gång.

På så sätt kommer myndigheterna att kunna bygga mycket större och mer svepande sociogram än tidigare. Och ditt namn kan komma att dyka upp. Du kanske brukar tala i telefon med någon som brukar tala med någon annan, som polisen håller ögonen på? Du kanske har en skattefuskare, hembrännare, fildelare eller droganvändare i bekantskapskretsen? Du har kanske haft någon form av tillfällig elektronisk kommunikation med någon obekant som kan vara intressant för myndigheterna att veta mera om. Du kan inte veta. Men ändå kan ditt namn dyka upp i utredningen – även om du inte har ett dugg med saken att göra.

Teledatalagringen innebär att alla svenskar kommer att betraktas och behandlas som potentiella brottslingar. Vilket strider rätt så uppenbart mot rättsstatens anda.

Sedan kan man ju fundera på vad själva vetskapen om att alla elektroniska kommunikationer registreras gör med ett samhälle. Vågar man ringa och tipsa en journalist om ett missförhållande? Är det bra om staten får veta att jag brukar gå till en terapeut eller annan själavårdare? Är det så bra att alla samtal till den där besynnerlige kusin Bertil registreras? Tänk om han har något skumt för sig...

12 kommentarer:

  1. Om jag inte är felunderrättad kommer även min mobils position (och därmed även min egen position vid en given tidpunkt) lagras.

    Johan

    SvaraRadera
  2. Japp.

    Det kommer en speciell bloggpost om det...

    SvaraRadera
  3. Ett uppsving för Posten kanske och den glömda konsten att skriva brev för hand. Printrar spionerar också på oss nämligen http://w2.eff.org/Privacy/printers/

    SvaraRadera
  4. Borde det inte vara på tiden att du (eller någon annan från PP) debatterar detta i program som SVT Debatt eller SVT Agenda?

    Det verkar förvisso så som att Debatt, sedan Josefsson slutade, har blivit allt för PK.

    Men borde det inte vara en idé att lobba för att detta ämne tas upp en torsdagskväll på SVT Debatt?

    SvaraRadera
  5. Just det. Om fel person ringer dig kan du bli misstänkt. Och det behöver inte vara ett misstag att ringa dig - det kan vara ett försök att medvetet lägga ut villospår.

    Ju större sociogram, desto mer inre spaning behöver polisen sätta av resurser till.

    Och som Jan Guillou säger, Usama bin Laden är inte i närheten av så farlig för svenska folket som Thomas Bodström är.

    SvaraRadera
  6. I och för sig vet jag flera av svaren redan men idag blev jag förvånad. Roade mig med att kolla vilka vägar "officiell epost" till mig har tagit. Från myndigheter, banken, f-bolag, räkningar, osv.

    En del har bra koll på det där med säkerhet medan några har det inte alls. Men att epost till mig med få undantag färdades via Sverige, först upp till Stockholm innan det slutligen levererades i min mejllåda. Det blev jag förvånad över.

    Min domän finns på en server i USA och jag bor inte i Sverige. Varför behöver min epost slussas via Sthlm? Bara för att FRA vill det och har kopplat in den största och snabbaste servern som kan suga upp all trafik? Det känns olustigt och är ett handelshinder. Emellanåt lämnar innovationer huset här och jag brukar få tekniska frågor via mejl. Pga det rådande "krigstillståndet" svarar jag bara att de få kryptera sina frågor om de vill ha svar.

    Sådana slags omständigheter bromsar upp utvecklingen när t.ex användare inte utan vidare kan ge feedback. Om inte det är ett handelshinder, vad är det då? En krigshandling? Som om det inte vore nog. Därutöver pratas det också om att teledatalagring skall införas. :-(

    Tips övrigt:

    Är din dns-server slö och du tycker surfandet går långsamt? Internettrafiken väljer den snabbaste vägen och bryr sig inte om nationsgränser. Ta lärdom av det. Sök därför efter den snabbaste dns-servern i ditt område med hjälp av Googles namebench (läs mer). Jag tror bl.a svenska TeliaSonera och FRA's servrar får jobba för att hänga med. Märkbart fortare går surfandet.

    SvaraRadera
  7. Är det nån som vet om teledatalagringen berör Skype, och vad Skype kan/behöver lämna ut i dagsläget?

    Samt hur pass bra kyptering dom använder.

    SvaraRadera
  8. Installer Installah Insha'Allah17 februari, 2010 22:16

    vilket land ska man flytta till för att bli fri, återigen.. snälla ge mig ett namn, ge mig ett namn för faaaan. Som persbrandt skulle sagt.

    SvaraRadera
  9. Island, verkar det som.

    SvaraRadera
  10. Om några år kommer man även att kunna hålla fullständig koll på hur ni använder bilen. Branchen räknar med att uppkopplade bilar kommer att vara standard 2014. Det är alltså mobil datatrafik som också kommer att lagras. Via bilens dator och gps kommer man alltså att kunna positionsbestämma din bil vid varje givet ögonblick.
    Övervakningssamhället fortsätter att breda ut sig, allt enligt amerikanskt påbud och europeisk eftergivenhet.

    SvaraRadera
  11. "Det verkar förvisso så som att Debatt, sedan Josefsson slutade, har blivit allt för PK."

    Tycker Debatt var som bäst när Lennart Persson var programledare. Han var korrekt, avbröt inte folk stup i kvarten, kunde hålla ordning i klassen och var hyfsat opartisk.
    Den nuvarande är en smärre disaster med ständiga avbrott och en tydlig politisk åskådning.

    Johan

    SvaraRadera
  12. Förut tyckte jag att det skulle vara retro-chict att skaffa ståpulpet (bra för ryggen också förstås) och gåspenna (2), men nu kommer andra raisons därtill.

    Annars kan jag varmt rekommendera en enklare penna som - faktiskt - förbättrar din handstil.

    Den härmar gåspennans variation i linjetjocklek vartefter man vinklar/trycker.

    Pentel Tradio Fountain TRJ50/TRJ70/TRJM80, eller den ännu enklare Pentel Stylo JM20.

    Investera sen i gott papper.

    Och skriv.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.