2010-04-22

Dagens Pirat-mygel


Djuuupt andetag...

Just nu leder förslaget med omval av Christian Engström till Piratpartiets styrelse (nr 7) rätt stort. (Drygt 60 procent av rösterna.)

Och det uppskattas inte av alla. Så nu har det väckts en ordningsfråga för att få förslag nr 7 ogiltigförklarat. Suck.

Årsmötespresidiet ger medlemmarna tre olika tolkningar av stadgan att välja mellan. Alla tre känns lite märkliga. Men det är alternativ nr 3 man skall rösta på för att Engström fortfarande skall vara med i matchen.

Om du är medlem i Piratpartiet - då tycker jag att du skall gå in och rösta på alternativ nr 3 här.

(Men det är inte över med det. Även om förslag nr 7 blir kvar på banan och vinner voteringen med egen majoritet - så kommer det ändå att ställas mot valberedningens förslag i en slutomröstning från lördag kl 18 till söndag kl 18. Jag kommer att lägga upp länken här på bloggen, när den omröstningen börjar.)

Det börjar kännas lite som EU-omröstningen på Irland, det här. Folk får rösta och rösta tills de till slut röstar "rätt".

Gud, vad jag vill att den här cirkusen är över - så att man kan få jobba och driva valrörelse istället...

95 kommentarer:

  1. Ah nu har jag gjort vad jag kan för att rösta på C. E. Vad är det för trams som pågår..? Jante-lagen?

    SvaraRadera
  2. Nu har jag lagt min röst på nummer 3.

    Jag tycker det är lågt att försöka dribbla bort omröstningar på detta sättet.

    Det är precis denna typen av fulspel/maktspel som pågår i gammelpartierna och deras ungdomsförbund. En mentalitet om att ändamålen helgar medlen som sedan spiller över till dessa politikers arbete. Se bara Acta avtalet etc där det dribblas med ord för att förvirra och rent av lura vanliga människor.

    Vill vi ha det i Piratpartiet?

    SvaraRadera
  3. Jag har i många år propagerat för "direktdemokrati via proxy" som modern form av demokrati. Den utgår ifrån direktdemokrati, alla röstar alltid om allt, men där var och en alltid har möjligheten att delegera sin röst till en proxy. Normalfallet blir troligen att man har en "politiker" man litar på som man delegerat till, men för de frågor man har stort intresse väljer man att rösta själv.

    Just nu kan man använda HAX som en halv proxy, som berättar för mig vad jag ska klicka på. Jag litar på att han företräder ett intresse jag delar.

    SvaraRadera
  4. Jag hoppas att någon kreativ pirat efter detta destruktiva kuppförsök listar åtminstone de som nu trots att de är i uppenbar minoritet aktivt jobbar på årsmötet för att få bort C.E - Jag vill veta vilka de ludditerna är så att jag kan försäkra mig om att inte personrösta på någon av dem på den lokala listan!

    SvaraRadera
  5. Jag kan inte se ett enda vettigt skäl till att C.E. inte ska sitta i partistyrelsen. Han är ju den mest betydandande piratpartist vi har för närvarande.. Dessa personer som försöker peta honom.. Vad är deras motiv? Ska han inte tro att han är något, eller..?

    SvaraRadera
  6. En märklig sak är det här med att ställa det vinnande förslaget mot valberedningen i huvudvotering på slutet. Varför är då valberedningens förslag ett av alternativen i den första voteringen? Det verkar som om kuppmakarna vill hålla alla dörrar öppna.

    SvaraRadera
  7. Kan inte en företrädare för "Peta-Christian-falangen" i partiet stå upp för sin åsikt och en gång för alla förklara för mig (gärna offentligt i forumet) varför Christian är så olämplig som styrelsemedlem?

    Eftersom man kämpar med näbbar och klor för att peta honom så måste det väl finnas goda skäl, eller? Ingen är väl så inihelvete barnslig så att hen låter sina personliga känslor för en viss person råda när man försöker stoppa en pågående votering med en lam ordningsfråga?

    Om tillräckligt många hemska skelett bara grävs fram i CE's garderob så lovar jag att omvärdera mitt förtroende för honom. Hittills har jag dock bara sett tecken på att det är sandlådementalitet från en handfull medlemmar som är grunden för det hela. Bevisa gärna att jag har fel!

    SvaraRadera
  8. @anonym

    Nja, voteringen går till så att de två alternativen som röstades högst ska ställas mot varandra, i nuläget innefattas dom två positionerna av #7 och #1(valberedningens).

    SvaraRadera
  9. Vad är det för jävla pack som försöker ta över partiet.
    Christian har haft rätt hela tiden. De försöker kuppa bort honom.

    SvaraRadera
  10. Hur man sänker en nystartat organisation 101:
    Punkt 1: sparka grundarna

    SvaraRadera
  11. Vissa i partiet verkar inte förstå att vi sysslar med politik och inte är en lekstuga i stil med en studentkår eller Sverok.

    Tack och lov fick iden att ogiltig förklara styrelsevalet inget stöd (omröstningen pågår fortfarande men det lutar kraftigt åt det hållet)

    Hade detta gått igenom skulle vi faktiskt vara just ett Kalle Anka parti.

    Men faktum kvarstår. En falang försöker verkligen kuppa. Jag har varit i Sverok svängen tillräckligt många år för att känna igen ett kuppförsök när jag ser det.

    /Hoffa

    SvaraRadera
  12. Kan någon förklara varför Bjärnemalm är så angelägen om att Engström inte skall sitta i styrelsen? Är inte han tjänsteman åt Engström? Engström borde ge honom sparken om han håller på med dylik verksamket.

    Han och Emma Opassande kanske kan ägna sig åt att bekämpa statens försök att inskränka integriteten istället för att försöka bekämpa engström

    SvaraRadera
  13. Det är inte "kuppförsök" att tolka stadgan på annat sätt än Hax m.fl. Ni behöver inte hålla med tolkningen, och propagera för all del för er egen linje, men att komma och kalla sina meningsmotståndare kuppmakare eller att jämföra dem med EU-kommissionens hantering av Lissabon-fördraget är bara respektlöst. Ni har inte tolkningsföreträde framför andra medlemmar, och inte mer eller mindre rätt att väcka ordningsfrågor. Är det fler personer som vill ha med CE i styrelsen än som inte vill det, då kommer nog CE att hamna i styrelsen också, och den här ordningsfrågan blir bara ett farthinder. Jag ser inte varför det skulle vara så brotom att rösta fram den nya styrelsen heller. Spelar det verkligen så stor roll om det sker några timmar senare än vad som var tänkte från början?

    SvaraRadera
  14. Kommunistfalangen kan starta ett eget parti och leka med.
    Mab kan ju bli deras Stalin.

    SvaraRadera
  15. Nicholas Miles: Att lägg in votering efter votering för att försöka få ett annorlunda resultat än vad medlemmarna verkar vilja ha är faktiskt ett kuppförsök.

    Hade man enbart haft en omröstning och accepterat den så skulle det kunnat förklarats bort som något helt annat utan problem.

    SvaraRadera
  16. Jag skulle vilja påstå att HAX har lite fel i sitt påstående att det bara är alternativ tre som fungerar. Det är snarare så att alternativ 2 inte gör det, iaf enligt MABs tolkning under röstningen.

    Enligt den så betyder förslag 1 att förslag 5 och 6 är de enda giltiga och i båda dessa ingår CE och vid alternativ tre pågår röstningen som den nu är.

    Även med alternativ 2 så finns CE med i 2 av 3 alternativ, även om valberedningens förslag uppenbarligen har fler röster. Fast med alternativ 1 finns det ju uppenbarligen inget alternativ utan CE... :)

    SvaraRadera
  17. Men sluta nu...
    Vafan, ni bidrar ju själva till hela den här cirkusen.

    Att ägna sig åt samma typ av "klapp-i-ryggen" och "tack-för-hjälpen" belöningsutnämningar är väl förbehållet gammelpartierna, tycker jag...

    Jag ifrågasätter inte CE:s förmåga på något sätt.

    Jag ifrågasätter allt annat i den här jävla snurren.

    Till och med dig, HAX.

    SvaraRadera
  18. Nog fan är en ett försök att ogiltig förklara samtliga styrelse alternativ med Engström genom en ordningsfråga mitt under pågående omröstning en kupp!

    Notera att inga nya förslag på styrelse får läggas så hade ordningsfrågan gått igenom hade helt enkelt alla förslag som innehållit Christian blivit omöjliga att rösta på.

    Då samtliga styrelse förslag låg upplagda i god tid innan mötet fanns de utmärkta möjligheter att påpeka att de möjligen inte tilläts av stadgarna så att den diskussionen kunde tas innan mötet.

    Att det i stället kommer upp mitt i natten efter att halva omröstningen genomförts...

    Jag säger det igen. Kupp försök !

    /Hoffa

    SvaraRadera
  19. Förtydligande, den som lade ordningsfrågan som orsakade detta, lade samtidigt ordningsfrågor som om alla gått igenom skulle ha omöjliggjort alla styrelse med CE i.

    /Hoffa

    SvaraRadera
  20. Jepp, detta är en av anledningarna till att PP nu förlorar hälften av sina medlemmar (inklusive mig). Den största anledningen torde dock vara att PP gått från att vara en frisk frihetlig fläkt i det politiska landskapet till att ingå en ohelig union med de röd-gröna!

    Låter det för bra för att vara sant- då är det förmodligen ej heller sant...

    SvaraRadera
  21. Kan ingen med insyn hänga ut de som ligger bakom detta kuppförsök så att man kan välja bort dessa herrar och damer. Man vågar ju inte rösta på piraterna en gång till när de visar sig vara av exakt samma skrot och korn som de värsta av EU-politikerna.

    SvaraRadera
  22. Jag kan säga att när jag röstade på piratpartiet till eu valet så gjorde jag det givetvis för att jag tycker åsikterna är i stil med mina, men lika stor anledning för att Christian Engström och Rick Falkvinge är med i partiet.

    Det som händer med piratpartiet nu är att en massa vänsterflummare är med i det, och då blir tyvärr resultatet ren lekskola. Rick Falkvinge ska styra piratpartiet, ingen annan, det är Rick Falkvinge och Christian Engström man har förtroende för.

    Det enda dessa vänsterflummare gör inom PP är att rasera partiet, men givetvis bryr de sig inte om det, de tänker bara på sig själva. PP kan hur som helst i dagsläget glömma valet 2010.

    SvaraRadera
  23. Vad då? Man röstar för C.E., sedan röstar man konsekvent ned alla förslag till att ogiltigförklara den initiala omröstningen. Klappat och klart.

    Men en sak står klart. Den eller de individer som kastar fram ett försök att ogiltigförklara rösträkning mitt i natten genom ett hastigt framkastat förslag måste ut. Är det en sak vi inte har råd med så är det politiska forumtroll.

    SvaraRadera
  24. Att det ens överhuvudtaget förekommer ett av valberedningen lagt förslag utan CE är ju direkt pinsamt, det är som att föreslå att man skall bygga ett nytt internet utan klickbara länkar...

    SvaraRadera
  25. Vi har folk i partiet som gör allt för att vi ska misslyckas.
    Vi får inte nedslås av detta utan identifiera dem och försöka få bort dem från maktpositioner.
    Vi har inte råd att misslyckas.

    SvaraRadera
  26. Anledningen CE inte passar att va kvar i styrelsen, är för att han isåfall har en ställning där han kommer avlöna en eller flera andra medlemmar i styrelsen, och därmed kunna påverka interna omröstningar och beslut.

    SvaraRadera
  27. Återgiver en kommentar från Sverigres främsta kremlolog på Piratpartiet, Minata.

    "Ett flertal konflikter inför öppen ridå har ägt rum i detta unga parti[Piratpartiet]. Det får en att tänka på Anders Carlberg (VUF) och C-H Hermansson(VPK) 1968-1969."

    http://www.makthavare.se/2010/03/15/interna-brak-i-piratpartiet/

    SvaraRadera
  28. @ anonym 13:53

    Nu tar du ju ut valförlust i förväg!?

    Om partiet INTE kommer in i riksdagen så blir delar av styrelsen eventuellt delvis avlönade av CE under kommande år (men det är ett separat problem som kan avhandlas efter september i så fall), kommer partiet bara in så får de ju lön som riksdagsledamöter och/eller stabspersonal hela bunten!

    SvaraRadera
  29. Och den anledningen väger ju tungt.

    Det problemet är mycket mindre än bara turbulensen ett förslag utan CE förutsägbart skulle skapa.

    Jag säger igen. Valberedningen saknar känsla för politik.

    PP är inte Sverok eller en studentkår

    /Hoffa

    SvaraRadera
  30. Vilka är råttorna som försöker kuppa bort CE.
    Hittar inget på det där röriga forumet.

    SvaraRadera
  31. Det ligger nu ett förslag från mig om att riva upp hela den ordningsfrågan och göra den tolkning av stadgan som gjordes när styrelseförslagen konstruerades: http://vbulletin.piratpartiet.se/showthread.php?t=25680. In och rösta.

    SvaraRadera
  32. Ordningsfråga i ordningsfråga som det brukar hända i Kalle Anka-partier.

    SvaraRadera
  33. Det fanns en tid när jag gick in på HAX blog och faktiskt tyckte du gjorde en skillnad.
    HAX stod upp för den lilla människan gentemot statsmakterna.

    Men sedan något år tillbaka handlar allt om förkortningar, den ena mer underlig än den andra.

    Vi vet att du tycker illa om SWIFT, att du hatar FRA, att du tycker att IPRED är ond och att ACTA är djävulen själv med en glödgad eldgaffel uppstoppad i röven!

    Det verkar inte bättre än att du sålt din själ- om inte till Lucifer med brännsår i rectum- så i varje fall till enögda pirater med en röd flagga i mastens topp och en gemensam mulltoa vid middagsbordet.

    Kom tillbaka gamla HAX! Jag saknar dig!

    Varför inte öppna eget istället? Jag vet att du är tillräckligt smart för att göra det!

    SvaraRadera
  34. Oavsett vilka förslag som är giltiga eller inte kan man ju inte ogiltigförklara dem i efterhand utan att de kan korrigeras till den nya omröstningen. Paragrafrytteri.

    SvaraRadera
  35. När valberedningens förslag får mindre än hälften av rösterna brukar det vara ett rejält underkännande av valberedningens arbete. Framför allt i ett parti som är så flexibelt och kommunikativt som Piratpartiet.

    Hoppas att den valberedning som kommer att väljas tar till sig detta.

    SvaraRadera
  36. En ordningsfråga i en stadgetolkningsfråga kan väl inte avlutas med att ett alternativ ställs mot avslag? NÅGON tolkning måste man ju ha.

    Hur tänkte presidiet nu?

    SvaraRadera
  37. Det finns en ordningsfrågan om att acceptera en styrelse som stöds av minst 50% av de röstande redan efter första omgången.

    Efter som det verkar bli fallet så skulle hela den här cirkusen kunna vara slut redan på fredag i stället för att hålla på veckan ut.

    länk till omröstning i frågan.

    http://vbulletin.piratpartiet.se/showthread.php?t=25636

    /Hoffa

    SvaraRadera
  38. @ Anonym 14:21: Visst fan tar jag ut valförlusten med en gång. Med alla problem som plågat detta parti både internt och utåt mot media, så finns det inte en chans i helvete att partiet kommer nära 4%-spärren. Partiet kommer ha tur om den kommer över 1% i nuläget.

    SvaraRadera
  39. I valet 2006 fick Piratpartiet 0,63%.
    Trots:
    Banhofsrazzian
    Bodströmsamhället
    The Pirate Bay-razzian
    Fildelningen en het valfråga.

    Alltså nu är Piratpartiet i liknande stadium där Ny Demokrati bråkade om Postens bolagisering i riksdagsgruppen. Utanför stod övriga riksdagsledamöterna och lyssnade på dramat.

    SvaraRadera
  40. Grattis, piratpartiet har precis förlorat en röst.

    Värst är nog klåparen som på forumet som slåss för att säkerställa den geografiska representationen. Vänta nu, hur var det, GEOGRAFISK REPRESENTATION?!? WTF!?! Har man inte diskvalificerat sig själv genom att föra fram något dylikt? Det är så man trillar av stolen..

    SvaraRadera
  41. Det roligaste med kommentarerna till det här inlägget tycker jag ändå är Minata.

    Genom att närmast maniskt försöka peka ut PP som ett parti utan betydelse så bekräftar Minata tvärtom bilden av PP som ett parti som oroar Minata väldeliga.

    Å andra sidan är vi ju sedan länge på det klara med att det enda Minata ägnar sig åt är att skjuta sig själv i foten och få socialdemokraterna att skämmas.

    Hysteriskt.

    SvaraRadera
  42. Som vare sig medlem eller sympatisör måste jag säga att jag inte alls förstår vad Piratparties valberedning sysslar med. Jag menar, PP:s utgångsläge inför riksdagsvalet i höst är knappast särskilt bra - och att föra någon form av revolt mot partiets medlemmar och plocka bort ett av partiets viktigaste ansikten... well, jag förstår inte alls. Det är som att be om att partiets ska misslyckas och splittras.

    SvaraRadera
  43. ÄR DET MAB SOM LIGGER BAKOM DET HÄR!
    ÄR MATTIAS BJÄRNEMALM BAKOM DETTA? DET SKULLE INTE FÖRVÅNA MIG; HAN ÄR EN HAL ÅL!

    ELLER ÄR HAN PÅ RÄTT SIDA DEN HÄR GÅNGEN?

    SvaraRadera
  44. Hax läsare omdirigeras till Liberala partiet.

    Dom är så små att det inte finns några maktpositioner att bråka om :)

    SvaraRadera
  45. Feltolkningen av stadgan och den votering som Hax skriver om i sitt inlägg upptäcktes (redan innan postningen skrevs) och en ytterligare ordningsfråga gick till votering om att ogiltigförklara det hela. Att stadgarna misstolkades visar för mig på hur svårt det är med såna grejer. Att felet med ordningsfrågan upptäcktes och omedelbart åtgärdades är i det stora hela ett bevis för att det knappt handlade om "mygel". Misstaget skedde öppet på forumet, upptäcktes och åtgärdades. Poäng Piratpartiet, som jag ser det. Jag var riktigt glad i morse över att det fungerar så bra som det gör.

    Sen landar jag på det här inlägget och blir fruktansvärt besviken. Jag har kort sagt fått nog av detta ständiga misstänkliggörande av varandra. Att det känns okej att driva från Christian Engströms kansli i Bryssel känns tarvligt på en nivå som går över det mesta.

    Ni som upplever att inte rösta på Christian är samma sak som peta honom, förfölja honom eller på annat sätt vara oförskämda mot honom har en ganska märklig syn på demokratiska förfaranden. De som påstår att det ska röstas tills det röstas rätt använder precis samma polemik kring att "rösta in Christian", märkvärdigt nog. Det går faktiskt att rösta på andra utan att för den sakens skull "rösta emot" nån annan.

    Det snackas om kuppförsök(!) och mygel(!) och slängs med anklagelser som är helt ogrundade. Det här är första gången jag känner att jag riktigt skäms över mitt parti och de ledare som jag röstat fram.

    SvaraRadera
  46. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  47. För en gångs skulle håller jag inte med Emma. Jag tycker mig se att det i PP finns en fraktion som ser sin egen karriär inom partiet som viktigare än de politiska mål partiet verkar för (Alla partier drabbas av detta för eller senare). Den här fraktionen har länge bedrivit "krypskytte" mot partistyrelsen och partiledningen.

    Tack och lov har årsmötet visat att den här fraktionen saknar stöd och förhoppningsvis innebär detta att det blir slut på dumheterna som redan kostat partiet alldeles för mycket.

    SvaraRadera
  48. Anonym; hehehe, jag tar det som en komplimang! :) Men ska jag vara ärlig så förstår jag nog inte riktigt vad du argumenterar MOT i min kommentar? Känns som du syftar på något annat än det jag försöker avhandla?

    SvaraRadera
  49. @Emma

    Feltolkningen av stadgarna var så pinsamt inkompetent att de är svårt att ursäkta. Att räkna in suppleanter som styrelseplatser när man gjorde sin beräkning av vad som är en tredjedel av styrelsen, var fullkomligt intelligensbefriat.

    Ännu värre var att folk käfta emot trots att folk påtala idiotin i deras sätt att räkna.

    Kom igen för fan Emma, en 4 åring skulle t.o.m fatta att en ersättare inte är en egen position i styrelsen, utan en person som ersätter en position i styrelsen när ordinarie ledamot är borta.
    det är vad ordet ERSÄTTARE betyder.

    Det bara välja, antingen var personer som Hanna medvetna kuppmakare eller fullkomligt korkade, vad som är värst av de två alternativen är svårt att säga. Men om de berodde på ren dumhet så är det ju för fan på gränsen till att omyndigförklara dessa individer. Någon jävla motta får det vara på hur korkad man får vara. Så det är inte så konstigt att detta tolkas som ett kuppförsök, för ingen vill ju tror att dessa individer kan va så superblåsta, men de kanske dem är?

    Sen fattar jag inte varför man skulle ta bort någon i styrelsen som ville va kvar. Styrelsen skulle behövts fyllas ut till alla sina 13 platser. 4 nya hade kommit in utan att behöva peta någon.

    4 helt nya ledamöter är trots allt det mesta man kan ta in för att det ska va en tredjedel av 13 eller 14 med ordförandet inräknat.

    Så denna uteslutning av Christian var helt onödig på alla plan, man kunde ändå bara ta in 4 nya ledamöter som mest. Vilket också gjordes i farmor Guns förslag, där Christian omvaldes.

    Styrelse på 12 stycken där 4 var nya och 8 gamla, med andra ord en tredjedel nya.

    Börjar även undra om även du Emma är helt intelligensbefriad. Är stora delar av piratpartiets medlemmar idioter eller? Det vore faktiskt mer allvarligt än om detta var ett lömskt kuppförsök.

    Välj själv, idioti eller kupp.

    SvaraRadera
  50. Håller inte heller med Emma.
    Vad menar hon med dessa ord.
    ''Det här är första gången jag känner att jag riktigt skäms över mitt parti och de ledare som jag röstat fram.''
    Jag är stolt över partiet och de ledare vi har. Jag blir förbannad på några som kallar sig styrelsen som vill förminska deras betydelse för partiet.

    SvaraRadera
  51. Emma: kan du inte istället berätta varför det är så oerhört viktigt för dig att få CE petad? Vi vet att du är sur på hax för att han har mer inflytande än du men låt det inte gå ut över Christian. Kan inte du vara snäll och gå tillbaka till vänsterpartiet istället för att fortsätta förstöra för pp?

    SvaraRadera
  52. Det är ju för märkligt att man inte ska kunna diskutera saker utan att känna sig som att man är en hädare i ett kyrkomöte...

    SvaraRadera
  53. @Jay

    om du föredrar att va helt urblåst sä funkar det för mig, se mitt inlägg ovan 22 april, 2010 23:11, så förstår du kanske varför detta var så onödigt.

    Du väljer själv vad som passar bäst på dig.

    SvaraRadera
  54. *asg* Jay, det var ungefär vad jag tänkte också. Och har man inte argument så kan man väl för all del hitta på några. Avundsjuka, i mitt fall tydligen... för det är ju så... "emma" liksom, att vara det. Jaja, jag släpper det.

    En av anonymerna; Jag skäms för att man slänger sig med ord och uttryck som det vore bäst att inte spä ut från ledningshåll. De ska föregå med gott exempel. Av diskussionen i det här kommentarsfältet är det alldeles uppenbart vad föredömet ställt till med. "Pinsam inkompetens" är dessvärre något vi i partiet måste leva med eftersom vi generellt sett inte är proffs. Vi måste tolerera att misstag sker. Annars kan vi lika gärna lägga vårt förtroende hos de broilers som konsekvent svikit oss hittills. Organisationen hänger dessutom inte på en person. Däremot har vissa personer haft väldigt stor glädje av vårt förtroende och blivit framlyfta dit. Ett samarbete som inte håller om man anklagar varandra för att vara kuppmakare eller myglare. Det är lite sorgligt att det inte är självklart.

    SvaraRadera
  55. @opassande

    återigen att folk blivit kallade för kuppmakare var för att ingen vill tro att dessa individer har en förståndskapacitet på en 1-årings nivå.

    Återigen ordet ersättare, kan ju knappast tolkas som en egen position, då skulle de inte heta ersättare. Det handlar ju för fan om en grundläggande förståelse av svenska språket som man redan fått innan man börjat grundskolan.

    Och återigen, ville man ha in så mycket nytt blod som möjligt så var ändå bara 4 stycken nya ledamöter möjligt att välja in som mest. Därför var det onödigt att peta Christian eftersom det inte kunde ge fler platser åt nykomlingar i alla fall.

    Styrelsen ska ju självklart innehålla maxantal om det är möjligt och en tredjedel ska va nytt blod om det finns tillräckligt med kandidater och kompetens.

    Det där sista...kompetens tror jag det är si och så med med tanke på hur valberedningen varit. Det är inte så konstigt att Rick Falkvinge och Christian Engström är frustrerade, de vet med sig att de tillhör de kompetenta inom partiet. Men att deras utmanare bevisligen är ett gäng dumskallar, ville de uppenbarligen inte tro om er, istället valde de att tolka det som ett kuppförsök, vilket visar att de tror att deras utmanar har intelligens. Det visar ju att de har en inbyggd respekt för sina motståndare.

    Men om du vill påstå att det inte var någon kupp, ja då är dessa personer istället hjärn-slöa idioter.

    SvaraRadera
  56. Allt är så illa hanterat av mötespresidiet att man måste tro att det handlar om obstruktion.

    Elementa i föreningskunskap ger att styrelsens förslag (eller utskottets förslag, om man har utskottsarbete) är huvudförslag i sakfrågor. (Här verkar det istället som om mötespresidiet försökt sopa styrelsens yttranden under mattan. Dessa skall naturligtvis vara tillgängliga så fort en motion presenteras.)

    Sedan vaskar man fram ett motförslag i kontraporopsitionsvotering. Därpå följer huvudvotering. Slutligen ställs allt mot avslag.

    I peronval brukar valberedningens förslag vara huvudförslag, om man skall välja mellan hela listförslag. Enklare, tydligare och mer demokratiskt är dock att man får rösta på alla föreslagna kandidater. De som får flest röster blir valda.

    Men oavsett vilken metod man väljer, så måste alla yrkanden vara justerade innan man går till votering. Det är orimligt att öppna en votering och sedan hålla på att ändra i saker och ting.

    SvaraRadera
  57. emma skriver "Att det känns okej att driva från Christian Engströms kansli i Bryssel känns tarvligt på en nivå som går över det mesta."

    På vilket sätt menar du att HAX inte har rätt att uttrycka sin åsikt på samma sätt som alla andra partimedlemmar? För att du ogillar den?

    SvaraRadera
  58. Kuppförsök eller inte, att ledningen inte lyckas ena partiet så här nära valet är ett stort misslyckande. En lyhörd ledning skulle avväpna kritikerna på nolltid. Istället eldar man på konflikten med uttalanden av typen "alla tjänar på att debatten lägger sig". Själv är jag inte medlem, men jag tycker att Piratpartiets frågor är oerhört viktiga. Alldeles för viktiga för att sjabblas bort på det här viset.

    /Sympatisör

    SvaraRadera
  59. Anonym som tidigare påpekat inkompetens23 april, 2010 00:55

    Om nu ska begära att ledningen ska vara mer lyhörd, så måste man också begära att dessa motståndare skaffar sig en hjärna. Det fanns ingen anledning att ens kuppa för att få in fler nya ledamöter. Det fanns ju redan 4 vakanta platser, vilket är max antalet man kan ta in om man ska hålla sig till en tredjedel av 13 personer + ordföranden.

    Det är möjligt att Rick och Christian måste inse att det finns väldigt många korkade människor i deras parti som inte är riktigt torra bakom öronen än.

    Detta framgick tydligt i utfrågningen av kandidaterna inför riksdagsvalet. 2% var smarta ytterligare 2% var acceptabla, men resten var som hej kom och hjälp mig.

    SvaraRadera
  60. Skulle vilja rekommendera alla som undrar vad som pågår i piratpartiet att läsa på lite om Entrism.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Entryism

    Notera att entrism INTE handlar om normala meningsmotsättningar i en organisation, inte ens om såna meningsmotsättningar som uppkommer när man försöker samla både höger och vänsterfolk i samma organisation som pp gör.

    SvaraRadera
  61. Om du gör en anklagelse om entrism, så skulle jag gärna vilja veta vad dessa infiltratörer har för planer för PP? vad är deras agenda, vart kommer de ifrån vad vill de göra med partiet? Vill de förändra programmet i en helt annan riktning?

    SvaraRadera
  62. Det är ett fasligt gnäll från allehanda anonyma.

    Mitt förslag till er är detta.

    Ansök om en position i partiet, tex valberedningen eller som distriktsledare, så ni själva kan vara med och påverka.


    Man får de personer man förtjänar och sitter man på röven och bara gnäller i efterhand så borde man få tummen ur och se till att det inte sker igen, tex genom ovanstående förslag.

    Problemet då är att man inte kan gnälla när något går snett, vilket jag tror är huvudsysselsättningen bland flertalet anonyma här...

    SvaraRadera
  63. @Anonym 00:55: Har du tänkt på att dessa "korkade människor som inte är torra bakom öronen" delar din syn på Piratpartiets extremt viktiga sakfrågor? Upphovsrätt, integritetsfrågor, informationspolitik och allt det där. Har ledningen verkligen råd att alienera en stor grupp sympatisörer?

    Självklart ska man vara lyhörd och inte underblåsa konflikter.

    /Sympatisör

    SvaraRadera
  64. @scaber nestor och sympatisör

    Man förväntar sig att människor på förtroendevalda positioner kan läsa svenska och förstå dess stadgar, speciellt en sådan enkel sak att ordet ersättare betyder att man ersätter en plats, inte att man har en extra plats i styrelsen.

    Det finns för fan en motta på hur korkad man får vara och om det är så att de inte var korkade å var det ett kuppförsök.

    Så ni två som kritiserar detta ovanstående resonemang måste ställa er själva frågan, är ni för kupper som tom försöker bryta emot stadgarna genom helt vansinniga tolkningar, eller är ni bara fullkomligt korkade.

    Det är verkligen ett större problem om en stor part av piratpartiets medlemmar/sympatisörer skulle vara så här korkade som ni två framstår som, för då står vi inför ett större problem än om detta var ett kuppförsök av medvetet smarta individer.

    Välj själva, är ni pucko eller är ni sympatisörer till kuppmakare.

    Ja, jag avslutar med att sänka mig till eran argumentations nivå med anspelningar till min nick. Frågan är om ni har förmågan att ens förstå denna lilla pik och dess sammanhang.

    Så grabbar tjejer?:
    Hubba, hubba gruff, gruff bumlingar och gnejs.

    ha det!

    SvaraRadera
  65. Ny Demokrati klappade ihop efter riksdagsinträdet. Piratpartiet klappar ihop före dito.

    SvaraRadera
  66. Entrism or enterism is a political tactic by which an organisation or state encourages its members or agents to infiltrate another organisation in an attempt to gain recruits, or TAKE OVER entirely.

    Etablssemanget vill ha kontroll över Piratpariet med sina socialistiska medlöpare i partiet.

    SvaraRadera
  67. @minata

    Det enda PP gör är att vi skyndar på utvecklingen och förhoppningsvis leder den åt rätt håll. Två av de tre frågor vi driver har vi redan vunnit informellt - med 20% fildelare i Sverige och runt 6% (och stigande) som väljer anonymisering/kryptering för att värja sig mot statligt onödigt och kränkande snokande. :)

    Men jag förstår att du helst tror att de frågorna faller om PP gör det. Folkrörelser är inte så enkla att ta kål på, vilket är lustigt att man skall behöva tala om för en socialdemokrat.

    SvaraRadera
  68. @Scary Devil Monastery

    Ny Demokrati har fallit
    Junilistan har fallit
    och
    Piratpartiet är på väg att falla

    Källa: denna tråd. (Kupp,idioter...)

    SvaraRadera
  69. För det första så vill jag säga att jag inte ens är säker på om jag borde svara på anklagelser i den här tråden. Jag tycker inte själv jag har mycket att försvara, och ni kan läsa det själva på forumet.

    Men, här kommer en kort sammanfattning från mig; När jag sent på kvällen börjar jämföra olika förslag till styrelse, kommer jag och tänka på stadgan, och blir orolig över att vi ska rösta fram ett förslag som blir fällt lika snabbt, och väcker ett antal ordningsfrågor. En ordningsfråga för varje förslag som har för många omval. Innan jag väcker någon ordningsfråga skriver jag en enkel fråga i farmorguns tråd; "Är detta förslag i linje med stadgarna?" Jag inser dock att ingen diskussion kommer uppstå där, utan att jag behöver väcka en ordningsfråga för att mötet ska ta ställning.

    Någon har kallat mig dum (om jag inte är kuppmakare). Tyvärr är det så att vi har väldigt tamt formulerade stadgar, och ordningsfråga väcktes för att "täcka upp" för dryga situationer. Som jag skrev i tråden: "Min intention med ordningsfrågan var att se till så vi inte sitter om två veckor, med en ogiltig styrelse, där man kanske skulle känna sig tvungen att ha ett medlemsmöte. Hellre att årsmötet kommer överens om en tolkning för att legitimera förslagen."

    Att vrida detta, som om man ska tänka på individnivå faktiskt legitimerar och försäkrar förslaget där CE ingår, till att vara en kupp mot CE - är så lågt att jag inte vet var jag ska vrida mig. Nästa gång kan ni ringa mig, maila mig, skriva på facebook - vadsomhelst. Ska ni förolämpa mig kan ni åtminstone göra det så jag vet om det.

    SvaraRadera
  70. När en votering öppnar, då måste alla förslag vara slutjusterade. Annars kan vad som helst hända. V.S.B.

    SvaraRadera
  71. @Hanna Dönsberg

    Tack Hanna, nu vet jag, du är helt enklet bara puckad.

    1. Att undra om det var en för mycket i styrelsen, när det står klart och tydligt att maxantalet är 13 och förslaget var 12 var din första idiot blunder. Kan du inte ens räkna till 13?

    2. Nästa del var en tredjedel. 4 srycken namn var nya av tolv, du kunde inte ens räkna ut att 4x3 är 12.

    3. du påstår att det var en luddig formulering i paragraf 13, detta är löjligt det står klart och tydligt 1 - 13 ledamöter och att en tredjedel får va ny.

    4. Att peta christian var helt onödigt, eftersom detta ändå inte slulle resulterat till att fler nya skulle kunnat komma in. Maxantalet är 4 stycken hur man än vrider och vänder på det och 4 platser var vakanta. Så ni bråka med Christian utan anledning, det fanns ingen anledning därför blev det personligt. Han blev attackerad trots att han inte var något hinder alls för nytt blod att komma in i styrelsen.

    Så Hanna, det är nog bäst att du börjar erkänna att du uppträtt jäkligt puckat för det är enda sättet för dig att utvecklas, att inte erkänna ditt misstag kommer bara få dig att förbli dum. Du är skyldig Christian en ursäkt.

    SvaraRadera
  72. @Hanna

    du var också så korkad att du inte fatta att ersättare betyder att man har någon som ersätter en post när ordinarie är frånvarande. istället var du med på tåget och kom fram till slutsatsen att det är en extra position i styrelsen. Att komma fram till den slutsatsen kräver en hel del dumhet eller fantasi för att få igenom en kupp och lura andra dumskallar.

    Oavsett vilket så bör du be om ursäkt och begära avbön. Du måste för piratpartiets skull ställa dig upp och säga att du gjorde fel och att du ångrar vad du gjorde. Annars är du bara en skada för piratpartiet. Mogna nu och be om ursäkt, detta kan annars förstöra piratpartiet. Och allt detta sker för att du varit en idiot.

    SvaraRadera
  73. Upprepar detta:

    1. Att undra om det var en för mycket i styrelsen, när det står klart och tydligt att maxantalet är 13 och förslaget var 12 var din första idiot blunder. Kan du inte ens räkna till 13?

    Tillägg: med ordföranden är det 14, men oavsett vilket så blir slutsatsen den samma. 12 är inte för mycket och 4 stycken blir en tredjedel.

    SvaraRadera
  74. 1. Jag menade inte en för mycket totalt, utan en för mycket som stod för omval. Det har jag varit tydlig med.

    2&3. Stadgan säger: "Styrelsens ledamöter väljs på 3 år med överlappande mandatperioder så att en tredjedel av styrelseplatserna besätts varje år." Den säger alltså att en tredjedel besätts, inte att en tredjedel får besättas. Det är inte en överdrivet luddig del av stadgan, men tillräckligt för att risken för omyndigförklarande av årsmötesbeslutet skall föreligga. Enligt mig är det de som "byts ut" från den gamla styrelsen som är det intressanta i sammanhanget, därför har jag räknat på tio ledamöter.

    4. Jag har på intet sätt attackerat Christian, utan väckt en ordningsfråga under ett årsmöte. Tolkning av stadgar är tolkning av stadgar, och ska ej ha att göra med propaganda för ett eller annat förslag.

    SvaraRadera
  75. @Hanna

    Du berättar inte hela sanningen, valberedningen petade christian i sitt förslag, din attack sedan på det klart vinnande förslaget med christian förvärra givetvis detta ännu mer. Allt var så onödigt, att peta honom gav inga fler nya chansen att komma in. och i farmor guns förslag kom just maximalt 4 nya in. så alla borde va nöjda.

    Ner på knä nu och be om ursäkt och skriv öppet att du stöttar christian i styrelsen, annars förstår vi alla att detta var ett kuppförsök. För petning av christian skulle bara kunna leda till att styrelsen blev mindre om han inte omvalts och att färre nya skulle kunna komma in. med andra ord en idiot kupp eller bara korkat agerande som var helt onödigt.

    Uppenbarligen är du helt inkompetent för att kunna arbeta politiskt, speciellt när du inte ens kan erkänna dina misstag, trots att det är så solklart för alla nu att så var fallet, om de nu inte var ett kuppförsök förstås.

    Så hur ska du ha det, gjorde du fel, be om ursäkt och stötta christian i valet, eller fortsätt tjura, för då vet vi att du är en kuppmakare, du väljer själv. Eller så är du för korkad för att förstå vad som är bäst att göra nu, både för egen del och för partiet.

    SvaraRadera
  76. Okey, gillar inte att spamma, men du hade skrivit mer. Att räkna in ersättare har inte jag gjort, det är mötespresidiet som beskylls för det.

    SvaraRadera
  77. Jag menade inte en för mycket totalt, utan en för mycket som stod för omval. Det har jag varit tydlig med.

    @Hanna

    ja du Hanna du visar nu att du är ännu mer korkad än vanligt. Det framgår tydligt att en tredjedel får vara ny, christian var inte ny, 4 var nya, 4x3 =12, alltså en tredjedel. I förslaget så valdes just en ny tredjedel in.

    Att du inte kan förstå vanlig svenska som stadgarna är skrivna på beror på din brist på intelligens i så fall, inte att de är luddigt skrivna. politik är ingen jävla lekstuga om du inte klarar av att förstå dessa stadgar så kommer du inte ha en chans att kunna tolka motioner och politiska förslag heller. Så för din egen skull inse att du agerat korkat så att du kan utvecklas, för förnekelse kommer inte att hjälpa dig.

    Du har attackerat christian och du måste be om ursäkt om du vill skylla på att du inte förstod detta när du gjorde det, så är det okej, men en ursäkt krävs för att vi ska kunna få förtroende för dig igen. För om du fortsätter att leva i förnekelse så kommer ingen vilja lyssna på dig längre. Du måste inse att du gjort ett misstag och sluta käfta emot!

    SvaraRadera
  78. Okey, gillar inte att spamma, men du hade skrivit mer. Att räkna in ersättare har inte jag gjort, det är mötespresidiet som beskylls för de

    @Hanna

    Men inte fan ställde du en ordningsfråga eller protesterade angående mötespresidiet idiotförslag. Varför gjorde du inte det.

    Antingen var du för korkad för att fatta detta eller så var du med i kuppförsöket. Kryp fram till podiet nu och gör avbön, eller ska vi se dig som ledaren för denna kupp?

    SvaraRadera
  79. Det är spännande att dessa haverister, myglare och kuppmakare är också de som gör tokigt mycket för partiet. De arrangerar evenemang som Rick personligen berömde i sitt funktionärsutskick, de kampanjar, ställer upp till lokala listor, de delar ut flyers och de praktiskt taget försakar hela sina liv för PP.

    Lustigt sätt att säga att de förstör för partiet. Jag håller med scaber, vill ni inte ha dessa på ledande positioner i partiet (för ja de sitter på ledande positioner) så kanske det är dags att engagera sig lite?

    Sen är det fel, styrelsen kommer inte bli avlönad automatiskt om vi kommer in i riksdagen. Det måste årsmötet besluta om. Styrelsen kan inte avlöna sig själva hur de vill, det skulle vara jäv. Men jag är osäker på om någon här är medveten om begreppet då de inte verkar förstå att det är jäv att avlöna människor som man sitter i samma styrelse som. CE avlönar idag fyra personer i styrelsen, ger pengar mao. Han kan när som helst sluta ge pengar. Att säga att det inte spelar nån roll för att vi litar på CE ger oss ingen som helst rätt att någonsin säga jäv i media igen. Oavsett, det är fail. Vi ska leva som vi lär, men det gör vi inte.

    Att hoppa på de som vill att saker ska gå rätt till. Visst varsågoda, men det leder ingenstans imo. Jag tyckte om dig HAX när jag gav mig in i piratrörelsen, nu föll du hos mig. Jag röstade på CE i EU-valet också, nu ångrar jag det.

    SvaraRadera
  80. PP's väl och ve intresserar mig inte.
    Men jag är förvånad att Hanna bemöter Anonyms (på usel skriftsvenska) kaskad av bröl och förolämpningar. Ett sådant ociviliserat orerande förtjänar ingen uppmärksamhet.

    Johan

    SvaraRadera
  81. Kuppmakarna fortsätter sin förnekelse och harplar ur sig goja.
    Nu ångrar de sig till och med att de röstade in CE in i europaparlamentet. Det säger väl allt om dessa drägg.
    Fy fan.

    SvaraRadera
  82. Tonen, för helvete!

    Hörru, Anonym-troll! Lägg av med personangreppen och diskutera i sak istället.

    Det är ju fan så att du nästan retar upp mig till att gå över till andra sidan i det här...

    Antingen är du oerhört kantig och opedagogisk. Eller också vill du framställa oss som vill se CE omvald i dålig dager.

    Nu stänger jag de anonyma kommentarerna.

    SvaraRadera
  83. Så. Anonyma kommentarer stängda.

    Debatten skall ske i sak, utan en massa oregerligt gormande.

    SvaraRadera
  84. Utmärkt HAX - det blev tämligen obehagligt här.

    För mig handlar inte den här frågan om Christian Engström i styrelsen, utan synen på jäv och dekrav vi därvidlag bör ställa på Sveriges integritetsparti. Jag sammanfattar frågans bakgrund och mina åskiter här.

    SvaraRadera
  85. @Goliat.

    Andas in och ut långsamt några gånger, sedan vill jag att du förklarar vad mitt inlägg har med ditt utlägg att göra.

    Jag vände mig mot gnällspikarna som inte gör något annat än gnäller.

    Ville du inte ha den valberedning som förra årsmötet godkände så varför väntar du till nu med att gnälla om det?


    Niklas S. aka Scaber Nestor

    SvaraRadera
  86. Bra där Hax, förhoppningsvis förstår du varför jag väckte ordningsfrågan. Jag gillar din inställning att vi ska tala kring sakfrågan.

    Det viktigaste i sammanhanget tycker jag är;
    * Nya tydliga stadgar
    * Att kunna stadgarna, granska dom innan man lägger förslag

    SvaraRadera
  87. Detta är anledningen till varför nykläckta föreningsmänniskor får gå föreningsledarkurser, så att de lär sig de procedurer som gäller.

    Då kan man undvika både okunskap och likaså avvärja eventuella kuppförsök. :-)

    Jag hoppas att nu Piratpartiet, och alla dess gräsrötter, med bl.a Rick och Christian i ledningen tar lärdom av detta, och arrangerar föreningsledarkurser.

    Där får man bl.a lära sig hur man leder ett föreningsmöte, hur stadgar skall formuleras och hur de kan tolkas. Och vilka falluckor som skall undvikas.

    För övrigt, i alla politiska partier finns det fraktioner som ser sin egen karriär inom partiet som viktigare än de politiska mål.

    Se bara på de nuvarande riksdagspartierna. :-(

    Det är upp till oss gräsrötter att hålla oss informerade och tillse att broilerkarriäristerna inte växer sig för starka. Unvika dem går inte att göra.

    P.S
    Ni som är unga och osäkra och sitter i 'föreningsledarpositioner' kan alltid rådgöra med oss som är lite äldre och erfarnare av sådana här tillställningar. Det är aldrig fel att fråga. Jag vet att Farmor Gun hjälper gärna till.

    Heja Piratpartiet!!! :-)

    SvaraRadera
  88. Hanna:

    Nja. Jag förstår nog ändå inte riktigt. I mina ögon är det här inte helt konsekvensneutralt. Man intregerar mot en av partiets förgrundsgestalter på ett sätt som underminerar partiets chanser i riksdagsvalet, och det med besked.

    Rent allmänt:

    Jag har försökt hålla mig borta från de inre stridigheterna i (pp) så mycket det går.

    Dels har jag sett organisationer slås till spillror av sådant här så många gånger förr. Det gör mig bara trött och ledsen.

    Dels intresserar mygel mig egentligen inte längre. Jag vill fokusera på att göra skillnad. Vilket jag tror och hoppas att jag kan göra nu, tillsammans med CE och Erik i EP.

    Dels tycker jag att det är så urbota dumt att försöka lyfta bort en av partiets verkliga profiler ur styrelsen att jag nästan saknar ord.

    Emma m.fl.:

    Jo. Jag funderade över detta. Jag är tjänsteman och borde kanske hålla mina fingrar borta. Men jag är även medlem i (pp) och tänker inte tveka en sekund för att använda mig av den rätt jag har, som medlem, att säga vad jag tycker - när man håller på att göra något väldigt, väldigt dumt.

    Och jag vet att jag har en stor del av den mer anonyma massan (pp)-medlemmar med mig. Det är många glada tillrop i mailen nu, om man säger så.

    Slutligen:

    Detta tar tid och kraft ifrån både CE och mig. Tid och kraft som vi kan använda bättre. Och jag tror att det inte bara är vi som känner av den destruktiva kraften.

    Jag vill bara att detta skall vara över, att vi alla kammar till oss och gör ett jätteryck inför valrörelsen. Molnet vid horisonten är när jag får signaler från folk som tycker att det här med att få in (pp) i riksdagen inte är så viktigt. Det får mig att undra och att bli bekymrad. Men jag tänker inte låta det distrahera min målbild. (Pp) måste in i riksdagen *nu* innan vansinnet har eskalerat så långt att det inte går att stoppa.

    SvaraRadera
  89. Hur orkar man öht blogga med en trollskog av den här omfattningen att hugga sig igenom?

    Tufft HAX.

    Nu är det så att stadgan är otydlig i det här fallet. Efter valberedningens förslag, och CE:s utspel på forumet och senare Europaportalen, lades en mängd förslag på styrelser där CE:s namn fanns med. Vad ingen verkar ha tänkt på, var att kolla de här förslagen mot stadgan, och därför kom det här upp som en ordningsfråga under mötet.

    Att förslagen alltså baserats på valberedningens förslag, utan att vägas (gissar jag) mot stadgan ordentligt, är alltså förklaringen till varför just förslagen som innehåller CE är de som omfattas av det här. Hade man verkligen föredragit att det här kommit upp ett par veckor eller månader senare, och i värsta fall lett till mer kontrovers och konflikter, och ett extrainsatt medlemsmöte eller silvertejpslösningar?

    Jag har röstat på valberedningens förslag, och mina åsikter om CE:s gapande om kuppförsök torde göra min åsikt om hans lämplighet tydlig bortom allt rimligt tvivel, men av respekt för medlemmarnas vilja välkomnar iaf jag honom in i styrelsen utan invändningar. jag tror mig veta att den åsikten delas av både Emma, Mab och Hanna som nagelfars här ovan.

    Att gå ut och gasta 'kuppförsök' för att någon väcker en ordningsfråga om en stadgetolkning är illa underbyggt, och ett tecken på en växande paranoia, och det oroar mig jävligt mycket när det på kort tid hörs ifrån både Rick och CE. Vad är de rädda för? Problemet löste sig ju snabbt och smidigt, och nu kan ingen i efterhand ifrågasätta styrelsens legitimitet utifrån stadgan, och DET DEMOKRATISKT FÖRANKRADE RESULTATET STÅR FAST, PRECIS SOM DET SKA.

    Det gläder mig förresten att se att alla interna konflikter den sista tiden inte tagit musten ur engagemanget, vilket framgår av gaphalsarnas entusiasm i kommentarsfältet ovan. Ut och sprid lite flygblad nu också, och bränn inte all energi på att slåss mot inbillade kuppmakare.

    SvaraRadera
  90. @minata

    Om PP faller är det synd, men det ändrar inte att S och M redan har förlorat de frågor vi slåss för.

    Valet står rent praktiskt mellan ett fritt internet eller inget internet alls. PP skyndar bara på den processen och underlättar övergången. :)

    SvaraRadera
  91. Beelzebjörn:

    CE har inte gjort något *utspel* på Europaportalen. Han blev uppringd av dem för att de ville ha en intervju. Den kom bland annat att handla om styrelsevalet och bakgrundsinformationen hade de grävt fram själva.

    SvaraRadera
  92. Fast nu bytte du ämne Hax :) Om du vill diskutera valberedningens arbete är det en annan sak. Jag förklarade nu ordningsfrågan, som legitimerar styrelsen som CE av allt att döma sitter kvar i.

    Dennis: Klappa mig inte på huvudet, tack. :)

    SvaraRadera
  93. @Hax: Citatet om valberedningens förslag som ett 'kuppförsök' var alltså inget han sa till Europaportalen?

    Nå, det spelar just ingen roll längre. Christian blir vald om han blir det... Det är upp till medlemmarna nu.

    SvaraRadera
  94. [url=http://www.hadigel.net/program/Program.asp?id=2042]gom player indir[/url]

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.