2011-01-02

Indect på korståg

Indect – det där EU-finansierade forskningsprogrammet som skall koppla ihop olika övervakningssystem och databaser med internetövervakning, kameraövervakning med ansiktsigenkänning i realtid och "betendeanalys" – är en ständig källa till avslöjande bloggposter.

Nu är det Rasmus tur att gräva upp märkliga detaljer: Som att Indect bland annat skall syssla med att sniffa symboler på internet. Som till exempel pentagram och upp och nedvända kors. (Undrar just vad de tycker om det här..?)

Jag bara undrar: Varför? Har vi inte religionsfrihet i Europa?

I samma text som Rasmus citerar står det för övrigt svart på vitt att Indect även skall arbeta med ansiktsigenkänning på internet.

3 kommentarer:

  1. "Jag bara undrar: Varför? Har vi inte religionsfrihet i Europa?"

    Inte i Polen.

    Och om mupparna får som de vill, snart inte i Sverige heller.

    SvaraRadera
  2. Jag tror man har insett det analoga problemet i en digital värld. Rätta mig gärna om jag har fel, men i teorin borde väl jag kunna skriva "Knugen är dum" på ett papper, scanna det uppochner, spegelvända det, och inget automatiserat system i världen kommer snappa upp det, om det inte instruerats att just vända uppochner och spegelvända allt systemet går igenom. Hur de sen ska hitta ritningar över kärnvapen gjorda som MADs vikbilder är mig ett mysterium :)

    /Smen

    SvaraRadera
  3. Anonym: Att bara scanna, vända uppochner, spegelvända något är ganska lätt för datorer att lösa idag. Om du är intresserad av vad ai klara att göra idag, bland annat när det gäller att lösa Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart (CAPTCHA) problem, börja med att kolla in hackermedley.org

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.