2011-04-13

Förlängd upphovsrätt: Vad du kan göra

Nu är kampanjen igång. Det var lite logistiskt snurr på morgonen, men nu börjar underskrifterna droppa in från ledamöter som stöder vårt krav. Det vill säga att frågan om förlängd upphovsrätt för musik (50 till 70 år) skall återföras till Europaparlamentet för ny prövning.

Det börjar även droppa in mail från medborgare som uppmanar sina ledamöter att stödja vårt krav. Tack!

Skriv ett mail, du också. Open Rights Group har en sida som hjälper dig att sända ett mail till dina ledamöter. De har också satt upp en kampanjsida på sin blogg.

Använd länken ovan för att göra din röst hörd. Och tipsa dina vänner.

För mer input i sak, följ länkarna i slutet av denna bloggpost.

12 kommentarer:

  1. Henrik, jag imponeras av din iver att försöka hålla tillbaka den enorma regleringsiver vi medborgare utsätts för.

    Jag har dock nu tappat tron på det hela. Jag ser inte hur man ens i det lilla kan stoppa det vansinne som vi utsätts för.

    1984 är redan här. EU släpper inte greppet nu när man är så oerhört när att försöka skapa en europeisk supermakt.

    Vi är en sådan oerhört liten grupp som verkar ens bry sig om vad som sker. Talar jag med mina arbetskamrater (som är högutbildade och välbetalda) så står de som fågelholkar när jag berättar vad som försiggår. De tycker EU är jättebra och att övervakning är mycket positivt för att få fast på bovar, terrorister och pedofiler. De har ju "rent mjöl i påsen".

    Man kämpar i sådan enorm motvind.

    De små stegens tyranni går obemärkt förbi de flesta. Ingen orkar lyssna på mig längre. Den enda gång min omgivning lyser upp är när jag nämner sport eller en kommentar om den senaste "Let's Dance"-finalen.

    Jag är trött... jag vill ur EU... jag vill ha bort staten... jag vill ha tillbaka min frihet och självständighet.

    Tidigare i vår "demokrati" godkände folket sin stat... vi verkar nu vara i situationen där staten godkänner sitt folk.

    Hej då.

    SvaraRadera
  2. Jag gissar att jag inte behöver maila min MEP? :)

    SvaraRadera
  3. Tommy - maila dina kollegor min bloggserie Rent mjöl i påsen" så kanske de börjar tänka efter lite mera. Ingen kan göra allt - men alla kan göra något!

    SvaraRadera
  4. Tackar för länken till Open Rights Group, keep up the good work!

    Cheers,
    Robban

    SvaraRadera
  5. Thom Hartmann & Director Tom Shadyac: I Am
    http://www.youtube.com/watch?v=0aY7O7sk9Kc

    SvaraRadera
  6. Thom Hartmann & Senator Bernie Sanders: Back off Social Security!
    http://www.youtube.com/watch?v=ryQCUslg4po

    SvaraRadera
  7. Jag är trött... jag vill ur EU... jag vill ha bort staten... jag vill ha tillbaka min frihet och självständighet.

    Oroa dig inte, staten kommer försvinna och ersättas av företagsmonopol precis som ni högeridioter vill ha det.

    SvaraRadera
  8. Tommy: Håller helt med. Försök att prata med dina arbetskamrater lite enskilt nästa gång så kanske du har mer tur. Det är inte okay att erkänna misstro mot staten i Sverige idag men när man är två och den andre redan har visat misstro öppet så kan det gå an.

    SvaraRadera
  9. Anonym: Om du verkligen tror det så är idiot-epitetet i ditt inlägg riktat mot fel mål...

    SvaraRadera
  10. @Tommy, jag håller med dig, så vad sägs om du, jag, destillationsapparat och flytta till Mars?

    Jag kom till den insikten redan när jag jobbade med IT-support.

    Skämt åsido. Det känns skitjobbigt när man talar om för folk om och om igen utan att de förstår.

    Om man formulerar det från deras synpunkt (besöka en porrsajt utan att frugan får reda på det, hur sidor är censurerade på företaget man jobbar, hur ofta får du betalt för ditt jobb) och låter dem skapa sig en egen bild och de själva får komma till slutsatsen som man redan har, då har man vunnit utan minsta motstånd.

    Manipulerande? Javisst, men det är vad folk utsätts för varje dag av stora mediamaskiner, så varför inte?

    Anyway, stort tack till HAX för den utmärkta länken. Ifyllt och ivägskickat till dem allihop.

    SvaraRadera
  11. Det elfte budordet: Du skall aldrig giva upp.

    ;-)

    SvaraRadera
  12. Eller det tolfte: Du skall inte, utan motprestation, ha begär till din nästas produkter :)

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.