2011-05-06

Uppdatering: ACTA och EU-domstolen

Den gröna EP-gruppens begäran om en prövning av ACTA-avtalet i EU-domstolen har, som jag nämnde i går, gått i baklås. Här är lite mer input...

Vad jag kan förstå, så kommer det att gå att be Europaparlamentet att pröva ACTA-avtalets laglighet. Men inte i förväg. Först måste det godkännas - sedan kan man kolla om det är lagligt eller ej. När det redan är för sent, typ.

EU-domstolen brukar lämna förhandsavgöranden om saker är förenliga med EU-rätten, EU:s lagar och EU:s fördrag. Men att be den titta närmare på ett kontroversiellt internationellt avtal som förhandlats fram i hemlighet och som kommer att få politiska konsekvenser och lagstiftningsliknande effekter  - det går alltså inte. I vart fall inte i förväg, enligt parlamentets regler.

Det hela är en variant på EU:s klassiska beslutsgång: Först beslutar man. Sedan debatterar man. Därefter tar man reda på fakta.

Tidigare bloggposter: HAX 1, HAX 2, Engström

3 kommentarer:

  1. "Först beslutar man. Sedan debatterar man. Därefter tar man reda på fakta."

    Och där bevisades att EU inte är en demokratisk institution!

    Till EU: GÖR OM, GÖR RÄTT!

    SvaraRadera
  2. EU kan vara stumt, dövt och blint – men ändå demoratiskt. Tyvärr.

    SvaraRadera
  3. Men alltså...Begriper inte varför jag har en massa inkommande länkar från din blogg.
    Jag har inte kommenterat i din blogg på evigheter; och jag tror inte att du någonsin länkat till mig.
    Ligger felet i din blogg - eller i min?

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.