2011-10-23

I framkant...

Regeringen skärper miljökraven för sjöfarten i vårt närområde genom att hänvisa till teknik som ännu inte existerar. Länk»

10 kommentarer:

  1. Nja du.. så kallade scrubbers (rökgasrening) existerar redan. Det handlar snarare om att sätta på dem på skeppen.

    SvaraRadera
  2. Vad jag förstått klarar de nuvarande scrubbisarna inte de beslutade nivåerna.

    SvaraRadera
  3. Scrubbarna klarar väl ner till 0,3-0,5 procent svavel.

    Dessutom är detta en åtgärd som bara skall gälla i våra nära vatten (Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen). Alla andra får mer tid på sig.

    Och är svavel det stora miljöproblem i dag som det en gång var? (På skogsdödens tid.)

    Det kommer även att uppstå en del problem när vissa fartyg inte kommer att kunna gå in i de aktuella vattnen, utan måste lastas om till nya skepp på vägen. Det är inte så effektivt.

    Dessutom kommer många fartyg att gå omvägar (om Engelska kanalen stängs för dem) och landtransporterna kommer att öka.

    Det här är nog inte speciellt bra för miljön.

    SvaraRadera
  4. "Scrubbarna klarar väl ner till 0,3-0,5 procent svavel."

    Och vad regeringen vill är att sänka till 0,1. Vilket man inte vet om det går att åstadkomma till 2015.

    SvaraRadera
  5. Det är väl bra att man ställer krav! Det är ju inte så att företag av fri vilja investerar i mindre eller renare utsläpp. Miljö är helt enkelt inte en variabel i den fria marknadens ekvation.

    SvaraRadera
  6. Det går alldeles utmärkt att byta till bränsle med mindre svavel. då krävs ingen ändring i tekniken alls. Men bättre bränsle är dyrare så sjönäringen slår ifrån sig med näbbar och klor. Det man skall tänka på är att det är ENORM skilnad här till sjönäringens fördel även efter beslutet. landtransporter har gränsvärdet 10ppm (parts per milion) i diseln. på sjön idag gäller 27 000 ppm och efter de nya reglerna ska det ner till "bara" 1 000 ppm dvs 100 gånger så mycket som lastbilar får ha.

    Det som är för djävligt är snarare att medelhavet fortfarande skall få släppa ut 35 000 PPM fram till 2025
    (oficiellt skall det ner till 5 000 ppm 2020 men undantaget i reglerna går det att köra oljetankers genom.)

    SvaraRadera
  7. Är de inte det ni klimatförnekare alltid gör [hänvisar till teknik som ännu inte existerar]?

    /Miljömuppen

    SvaraRadera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  9. Hur förnekar man klimat? Ett ganska intetsägande pejorativ eftersom det inte går att förneka klimat.

    Dock, är det väl en vetenskaplig hederssak att vara skeptisk i sin forskning.

    Det vi på sin höjd förnekar är alarmistforskarnas resultat och de gröna socialistpolitikernas för skattebetala kostsamma och frihetskränklande åtgärdspaket för att försöka sig på nåt så korkat som att stoppa denna naturliga process.

    Jorden värms upp och kyls ned över årtusendena och har så gjort sedan tidernas begynnelse. Det är en naturlig process och inget att förfasa sig över.

    Det är bara gött att det blir varmare...Aaaaahhhh!

    Klimatforkarskeptiker ska du säga i fortsättningen. Catfish!?

    SvaraRadera
  10. Scrubbers finns bara till lands eller på hjälpmotorer. Ett skepp, ett testskepp utrustat med en wärtsiläscrubber, finns i drift i dag. För att klara målet måste ungefär ett skepp om dagen utrustas.

    Det här måste vara lastbilsindistrins största PR-seger ever.
    K

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.