2011-12-02

Julafton för konspirationsteoretiker


På bilden: Presidenterna i Europaparlamentet, EU-Kommissionen och EU:s ministerråd – på möte i veckan med "ledare för filosofiska och icke konfessionella organisationer".

För diskussioner om "demokratiska rättigheter och friheter."

"President Barroso stated that nothing today – really nothing can be taken for granted anymore".

Hmm..? Det där ger utrymme för lite olika tolkningar. Fast av sammanhanget får man ändå intrycket av att intentionerna är goda. Om slutsatserna vet vi dock inte så mycket, mer än att dessa ledare lovar att sluta upp "sida vid sida" med EU:s institutioner.

[Foto: Europeiska Unionens Ministerråd]

19 kommentarer:

  1. Någon som vet något om deltagarna?

    M. Guy ARCIZET
    Grand Maître du Grand Orient de France

    M. Joseph ASSELBERGH
    Président du Grand Orient de Belgique

    M. Radu BĂLĂNESCU
    Grand Master of the National Grand Lodge of Romania

    Mme Christine DE VOS
    Grande Maîtresse de la Grande Loge Féminine de Belgique

    M. Alan FROMMER
    Président de l'Association Européenne de la Pensée Libre

    M. Pierre GALAND
    Président du Centre d’Action Laïque et Senior Vice-président de la Fédération Humaniste Européenne

    M. Paul GEISEN
    Grand Maître de la Grande Loge de Luxembourg

    M. Fernando LIMA
    Grão Mestre do Grande Oriente Lusitano

    M. Salvador MOLLÀ
    Presidente de la Federación Española “El Derecho Humano”

    Mme Denise OBERLIN
    Grande Maîtresse de la Grande Loge Féminine de France

    M. Vassilios PATKAS
    Président du Conseil de l'Ordre Maçonnique International "Delphi"

    M. David POLLOCK
    Président de la Fédération Humaniste Européenne

    M. Keith PORTEOUS WOOD
    Executive Director of the National Secular Society

    M. Jean-Michel QUILLARDET
    Président de l'Observatoire Internationale pour la Laïcité

    M. Gustavo RAFFI
    Grand Maître du Grande Oriente d'Italia

    M. Rüdiger TEMPLIN
    Vorsitzender der Vereinigten Großlogen von Deutschland

    Frimurarna?

    SvaraRadera
  2. Detta blir bara mer och mer krystat:

    Legal basis for the dialogue
    The Treaty of Lisbon explicitly introduces the idea of a dialogue between European institutions and religions, churches and communities of conviction (Article 17 of the Treaty on the functioning of the European Union).

    The Union respects and does not prejudice the status under national law of churches and religious associations or communities in the Member States.

    The Union equally respects the status under national law of philosophical and non-confessional organisations.

    Recognising their identity and their specific contribution, the Union shall maintain an open, transparent and regular dialogue with these churches and organisations.

    http://ec.europa.eu/bepa/activities/outreach-team/dialogue/index_en.htm

    SvaraRadera
  3. Vid sidan av ämnet, men:

    Europadomstolen ställer frågor till svenska regeringen om FRA

    Mera här och här.

    SvaraRadera
  4. Med risk för att spä på det hela.
    Men the lucis trust är ju med i UN
    (Kan kollas direkt på wikipedia)
    The lucis trust, tidigare lucifer trust, grundades av den okulta tanten blavatsky's anhängare
    och har status som rådgivande organisation eller något liknande inom UN.
    Jag menar.. vad fan.. bokstavligen.. håller dom på med egentligen.

    SvaraRadera
  5. Tomten finns och jag är inte ironisk!

    SvaraRadera
  6. Kanske dags att lägga Kallocain åt sidan och börja läsa The Prague Cemetery (2011). Tydligen en sannsaga som även gäller vår nutid
    /Bo Bengtsson

    SvaraRadera
  7. Lite läsning for the so inclined02 december, 2011 08:29

    Bo Bengtsson:
    Jag tror inte det är bra att läsa konspiratoriska böcker och än mindre deckare om ämnet.
    Det finns tillräckligt med info om man läser riktiga böcker skrivna av etablerade författare.
    Tragedy and Hope, The anglo american establishment av quigley är en bra start, samt böckerna av Anthony Sutton, även han historiker.
    Sen kan du även läsa Foundations their power and influence av Rene Wormser.
    Bra dokumentärer är The Money Masters och även Money as debt (en liten introduktion till bankväsendet)
    Kort sagt, man behöver inte dan brown och massa struntnojja.
    All information är undersökt redan, och mycket är in the open , men vem orkar bry sig om sånt när man har senaste iphonen med roliga appar.

    SvaraRadera
  8. Aha, bara läsa "böcker skrivna av etablerade författare."
    Så du tvekar om Umberto Ecos status som författare?
    Får väl återgå till dystopin Kallocain, med svansen mellan benen.
    / Bo Bengtsson

    SvaraRadera
  9. Betr Guy ARCIZET:
    Fransk läsövning betr Grand Orient de France
    Lyssna på Radio France Culture
    Divers Aspects de la Pensée Contemporaine : émission du 1er janvier 2012 Premier dimanche de chaque mois à 9h40 sur France Culture.

    SvaraRadera
  10. Lite läsning for the so inclined02 december, 2011 09:37

    Bo Bengtsson:
    Jag vet att Umberto Eco är en etablerad författare och jag uttryckte mig på ett dåligt sätt.
    Vad jag menade är att det finns massor av författare som väver in deckarhistorier och symbolik och mystik när det finns böcker av etablerade historiker som forskat på ämnet och ger det i klartext.
    Därför så läser jag hellre dom böckerna än mystik och konspiratoriska böcker så som david icke om jag själv vill forska i ämnet.
    Det är helt ok att läsa
    Dan Brown och Umberto Eco och vilka böcker man vill och visst kan det ge näring till både intellekt och själ men vill man ha det i klartext finns bättre böcker.

    SvaraRadera
  11. Vad jag menade är att det finns massor av författare som väver in deckarhistorier och symbolik och mystik
    Hur ska jag tolka detta, är "The Protocols of the Elders of Zion" en enkel deckarhistoria. Kunde alltså en enkel deckare få Hitler att förinta 6 miljoner judar. EN ENKEL DECKARE.
    Tydligen är Umberto Eco nu en etablerad författare, bildningen går framåt. Men han kanske är intrasslad i symbolik?

    SvaraRadera
  12. Lite läsning for the so inclined02 december, 2011 13:47

    Anonym 11:28

    Suck, vad mer ska jag säga.
    Nej självklart har han med olika typer av historiska dokument
    i sin bok.
    Men det är väl ändå bättre att läsa om det som faktiskt forskats fram
    i en riktig historiebok.
    Det är min åsikt, du kanske har en annan.

    SvaraRadera
  13. "forskats fram
    i en riktig historiebok."

    Se där ett svårskött pastorat. Kanske vi ska läsa Le Pen, eller Jan Myrdal. Eller Den gröna boken.
    Kanske Maos lilla röda,
    Hur var det nu, fanns inte den gröna boken för utdelning från Upsala Universitet.
    Över alltihopa lyser moder sol

    SvaraRadera
  14. Tack till Bo Bengtsson och "Lite läsning for the so inclined" för era lästips med motiveringar. Om jag kunnat någon franska hade jag nog tackat även för den franska läsövningen.
    /en anonym

    SvaraRadera
  15. Lite läsning for the so inclined03 december, 2011 01:21

    en anononym:
    Tack själv, glömde John Taylor Gatto, som skrivit bra böcker
    om neddumningen av skolsystemet i USA & västvärlden.
    Intressant att samma lobbygrupper och stiftelser återkommer i dom sammanhangen.

    Anonym 17:47:
    Eller också kollar du upp författarna och/eller läser böckerna jag just tipsade om och skapar dig en egen uppfattning.
    Graden av "svårskött pastorat" bestämmer du väl själv, eller?

    SvaraRadera
  16. Svar till: Lite läsning for the so inclined sa... 03 december, 2011 01:21
    Falstaff, fakir sa på sin tid
    "Moral: Flitigt läsa gör dig klok.
    Därför läs varenda bok." Källa
    sedan ska jag återkomma med grundforskning betr Grand Maître du Grand Orient de France,vilken Hax frågar efter

    SvaraRadera
  17. Lite läsning for the so inclined03 december, 2011 11:47

    Åh,ironi,håhåhå,touche min herre.
    Jag kan också ett par rim:
    Om det är en okänd bok, är den hänvisad till av en tok
    Därför tag skygglappen på och uttryck dig ironiskt och inte rå

    SvaraRadera
  18. Källan till rimmen? akribi svp.
    menade skribenten kanske touchè.
    "touche min herre." MIN HERRE, fan heller, JAG ÅR JU ANONYM. Kanske en stiftsjungfru, vem vet

    SvaraRadera
  19. Lite läsning for the so inclined03 december, 2011 16:35

    Anonym 14:06

    Jag kom på det själv, tänkte själv och även jag är anonym.
    akribi svp, ska man tolka det utifrån ditt intresse för sions vises protokoll
    som jag inte tror på, du kanske gör det eller tror att jag gör det?
    Med en sån syn på information så förstår jag om du är jungfru i visby stift och omgiven av ett farligt gift.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.