2012-04-23

Centern vill ha biltullar i fler städer

Centern vill införa biltullar i fler städer. [SR]

Det blir väl som vanligt. Kostnaden för bilisterna höjs steg för steg, ändamålsglidning gör att systemet i allt större utsträckning används för övervakning – och man kan fråga sig om det har någon effekt.

Allt det egentligen handlar om är att skinna medborgarna på mer pengar.

14 kommentarer:

  1. Det är kul att de också säger att de inser att dagens biltrafik har en oacceptabel miljöpåverkan, men de tycker att det vore fruktansvärt att försöka minska den radikalt och därför hoppas de istället på att framtida magisk teknologi ska ta bort den miljöpåverkan. Det känns inte helt olikt amerikanska fundamentalister som baserar sin politik på att 'the rapture' kommer när som helst nu.

    SvaraRadera
  2. Hörde Lööf på radio idag och på vanligt politikermaner upprepade hon bara vad Centern tyckte istället för att svara på frågan att det inte finns någon bevisad miljöeffekt av vägtullarna i Stockholm.
    Huvudet i sanden som vanligt, om verkligheten inte fungerar som politikerna tror då är det fel på verkligheten...

    /A

    SvaraRadera
  3. Det är så sjukt med alla extraskatter hit och dit. Bättre att ha e enda skatt.

    Jag förstår förövrigt inte att inte piratpartiet ännu sparkat in den jävligt öppna dörren iom övervakningen som Telia utför i diktaturländer.

    Sveriges radio slår på stort om Telia å andra vill inte göra affärer med Telia nåmer pga övervakningen. Samtidigt som Telia övervakar svenskar på samma sätt, men då är det tyst.

    SvaraRadera
  4. "dagens biltrafik har en oacceptabel miljöpåverkan".
    Jag är det fullt acceptabelt.

    SvaraRadera
  5. Det är inget fel på biltullar som idé om de är en del av en skatteväxling, och det är överhuvudtaget ganska rimligt att en större del av kostnaden för bilkörande är rörlig och beror på nyttjande.

    SvaraRadera
  6. Nisse: Vi bilägare betalar mer och därtill för kostnaden som våra fordon genererar genom alla avgifter och skatter på allt som direkt och indirekt hör till bilen.

    SvaraRadera
  7. @A nonym...

    Vilken del av ordet "skatteväxling" var det du inte förstod?

    SvaraRadera
  8. Har en känsla av att övervakningen, kontrollen och skatterna skulle fortsätta ÄVEN med elbilar, vätgasbilar el dyl. Det här är för bra för att lämnas ifred av politikerna.

    Fundera på vad skatt på privattransporter egentligen betyder.

    SvaraRadera
  9. @Nisse

    Det är ett ohyggligt ineffektivt sätt att skatteväxla på då en stor del av intäkterna försvinner i kostnader (till diverse datakonsulter och liknande).

    Om samhället vill ta in pengar för att finansiera något gemensamt, är det bättre att ta in 100 kr solidariskt och använda dessa 100 kronorna till det tänkta ändamålet, eller att ta in 100 kr nästan slumpmässigt (ja, slumpen avgör till stor del om man passerar en station på väg till jobbet), bränna 50 kr på diverse kostnader och ha 50 kr kvar att använda?

    SvaraRadera
  10. Varken HAX eller nån annan hör tycks köra bil i Stockholm särskilt ofta. Det behövs högre trängselskatt i Stockholm och även på de stora genomfartslederna E4/E18. Så att resursutnyttjandet kommer ner på sådana nivåer att högsta tillåtna hastighet kan benyttjas under dygnets alla timmar. Där är vi inte ens i närheten.

    Det måste vara så dyrt att åka bil så att tillräckligt många avstår.

    Med detta sagt så finns det också behov av gigantiska infrastruktursatsningar i form av bättre kollektivtrafik så att det minskar trycket på bilåkandet.

    Det år synd att behöva säga så, men faktum är att det inte finns plats för tillräckligt mycket väg så att alla som vill ta bilen kan få göra det.

    SvaraRadera
  11. Det är väl klart att en trängselakatt i Uppsala inte skulle ha nån positiv inverkan på någonting väsentligt i hela världen. Där får Lööf underbetyg.

    SvaraRadera
  12. Nu är biltullen mer till för att avskaffa storstadsträngseln mer än miljöpåverkan.

    Visst, det argumentet köper jag faktiskt. Det finns oftast ingen anledning att ta SUV'en till ICA två kvarter bort, och det ryms helt enkelt inte en miljon slentrianbilister på stockholms gator samtidigt.

    Men rätt skall vara rätt. Skall man ta en sådan "skatt" i bruk skall man även se till att den används för att förbättra trafikmiljön för det område det gäller. Det betvivlar jag starkt.

    SvaraRadera
  13. Här kommer ett tänk-om-argument: tänk om alla skaffade MC? Häpp! ;-)

    SvaraRadera
  14. Jag håller inte med Johan Tjäder.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.