2013-10-10

Istället för spårvägsfanatism...


Jag tycker att spårvagnar är ganska trevliga. Men de dras med en del problem: Det är skitdyrt att dra fram spårväg. Man kan inte justera färdvägen till det bättre på något enkelt sätt. Och det går inte att komma runt trafikhinder.

Kolla nu in fordonen på bilden ovan. (Ursäkta den taskiga bildkvalitén, men jag tog bilden när tåget susade förbi Metz i dag.) Det är inte spårvagnar. Det är "bussar" – som i allt väsentligt fungerar som spårvagnar.

Det är detta som är grejen. Med dagens teknik finns det bussar som ser ut som spårvagnar och som kan köras längs en (billig) utlagd körbana (elektroniska markeringar, färgmarkeringar etc.) på normalt vägunderlag – utan att föraren behöver göra mer än att övervaka färden. Om man vill kan man naturligtvis även lägga dem på helt egna vägar, men då till en dramatiskt mycket lägre kostnad än för spårväg. Vill man ändra rutten är det enkelt gjort. Och skulle det dyka upp trafikhinder, då kan föraren lätt ta över och köra runt dem.

Man får alltså spårvagnens fördelar samtidigt som man kommer runt dess nackdelar.

Detta till en oerhört mycket lägre kostnad än traditionella spårvagnar. Och man kan välja om man vill använda t.ex. traditionella drivmedel, gas, hybridmotorer eller el.

Något för Stockholms skattebetalare att begrunda...

8 kommentarer:

  1. När jag var i Norrköping så var det fler bussar än spårvagnar som trafikerade spåren. Det där verkar vara något liknande upplägg.

    SvaraRadera
  2. Även något för Göteborgs skattebetalare att begrunda (*host* ansaldobreda *host*)

    SvaraRadera
  3. Jo, det är ju bara det att spårvagnar är mer effektiva, så driftkostnaden blir i alla fall lägre. Se denna översikt från brittiska parlamentets trafikutskott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bussar som är "spårvagnar utan spår" är också mer effektiva än vanliga bussar.

      Jag tror att folk missar att detta är ett nytt koncept.

      Radera
    2. I bästa fall kan detta jämföras med det som kallas "BusWay" i översikten och som klarar i genomsnitt 6000 passagerare per timme per riktning. Jämfört med spårvagn som klarar 12.000 passagerare per timme per riktning. Det som fäller avgörandet om man jämställer framkomligheten är att det går att lasta mycket mer folk per ekipage i spårvagn. En vanlig M31 i Göteborg tar 200 pers. Det får du aldrig upp på en buss.

      Radera
    3. Men om man nu tar en "M31" och byter rälshjulen till vanliga däck. Får det plats mindre folk i den då?

      Radera
  4. Så länge man låter Christer Wennerholm hållas blir vi aldrig av med de mest imbecilla spårvägsplaner. Att ingen vågar gå honom emot är märkligt.

    Betrakta från Sergels torg ner mot Hamngatan, det är en styggelse med det förstörda gaturummet, bara för att till varje pris köra turister från NK till Djurgården. Med spårvagn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är ju planen att bygga vidare både mot Stockholms Central och ut mot Värtan/Norra Djurgårdsstaden.

      Jag håller med om att Wennerholm är överentusiastisk när det gäller spårvagnar, men mest för att vägrar bygga tunnelbana trots att det skulle vara samhällsekonomiskt lönsamt i vissa fall. Fast nu har ju Reinfeldt (Fredrik) bestämt att tunnelbanan ska byggas ut så då får man väl tro att Christer är övertrumfad.

      Radera

Kommentarer skall vara sakliga och hålla god ton. De skall föra diskussionen framåt - och får gärna vara intressanta, underhållande och intelligenta. Se det som en insändarsida: Kvalitet ökar chansen att kommentarer publiceras.