2014-04-11

EU-valet: Var f*n är opinionsmätningarna?


Ännu en märklig sak med den begynnande valrörelsen är avsaknaden av opinionsmätningar om EU-valet.

Detta är vad Piratpartiet har att gå på...
  • I Almedalen förra sommaren presenterades en undersökning där Piratpartiet inte särredovisades, utan låg i gruppen "övriga" – där partiet kan ha haft allt mellan sisådär 2 och 6 procent av väljarsympatierna.
  • I höstas gjorde Piratpartiet en egen mätning, som gav vid handen att 13 procent av väljarna skulle kunna tänka sig att rösta på partiet i EU-valet.
  • I februari kom ett par mätningar där (PP) låg på 1,3-1,5 procent. (Men i dessa mätningar fanns vad jag kan förstå inga förval, utan de tillfrågade väljarna fick försöka minnas vilka partier som sitter i och kandiderar till Europaparlamentet.)
  • I mätningarna inför riksdagsvalet är (PP) i princip inte synligt.
...men det är allt.

Detta är lite konstigt. Det var tal om att det skulle komma EU-mätningar varje månad från och med december förra året. Men det är bara tyst.

Naturligtvis gör de stora partierna egna opinionsmätningar inför EU-valet. Men de är inte offentliga. Och (PP) har inte råd med sådant i kampanjtider.

I förra EU-valet sköt Piratpartiets siffror iväg uppåt när partiet började bubbla i opinionsmätningarna. Då insåg folk att en röst på (PP) inte är bortkastad. Så man kan förstå att riksdagspartierna är rätt tacksamma för att det inte tycks komma några opinionsmätningar den här våren.

3 kommentarer:

  1. I sagda mätning fanns förval men dock endast för riksdagspartierna.

    SvaraRadera
  2. Vem som helst kan göra en opinionsmätning. Tillförlitligheten kan dock bli lidande om man gör det för enkelt för sig, men om syftet är att få igång en diskussion så spelar det liten roll. Om man publicerar en egen opinionsundersökning står den mer eller mindre som sanning tills dess att den får mothugg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vem som helst som har 10 000 spänn./J_B

      Radera

Kommentarer skall vara sakliga och hålla god ton. De skall föra diskussionen framåt - och får gärna vara intressanta, underhållande och intelligenta. Se det som en insändarsida: Kvalitet ökar chansen att kommentarer publiceras.