2014-04-15

Om våld

7 kommentarer:

  1. Two great principles summarize this Natural Law:

    1. All things exist and are held in common. By the state of nature, no one has any more of a claim to the earth than another, as noted by a founder of modern law, Thomas Hobbes:

    “I demonstrate in the first place, that in the natural state of men (which state we may properly call the state of nature) all men have equal right unto all things” (Leviathan, 1651)

    2. The Law does harm to no-one. (Actus Regis Nemini Facit Injuriam) Arising from the Ten Commandments and God’s law to do no harm to one’s neighbour, this principle forms the basis of modern law.

    John Stuart Mill articulated this principle in On Liberty where he argued that, “The only purpose for which power can be rightfully exercised over any member of a civilized community, against his will, is to prevent harm to others.” (1869)

    An equivalent idea was earlier stated in France’s Declaration of the Rights of Man and of the Citizen of 1789 as, “Liberty consists in the freedom to do everything which injures no one else; hence the exercise of the natural rights of each man has no limits except those which assure to the other members of the society the enjoyment of the same rights. These limits can only be determined by law.”

    This Natural Law exists to maintain the natural peace and equity between people and is their shield and protector against unjust rule, rather than a force over them. Within the ancient traditions of tribal communities, especially in the Anglo-Saxon world, this Law evolved into what became known as the Customary or Common Law, or the Law of the Land. It has strong echoes in the customs of indigenous nations all over the world.


    http://freedom.lege.net/doc/Natural_Law__Yggdrasil__ver_B.pdf

    http://freedom.lege.net/doc/Natural_Law__Mannaratten__den_inneboende_Ratten__Yggdrasil__rev_L.pdf

    SvaraRadera
  2. Men fortfarande ett parti som ska "ge" människor den rätten genom statens våldsmonopol.
    För att efter nästa fyra år bli besviken när samma rättigheter "tas bort" av nästa regering.
    Libertarianer verkar vara som notoriska frimärksamlare som gillar att nerda ner sig i sin ständiga kamp mot systemet, inget fel i det, men systemet i sin libertarianska form blir ju alltid blir större genom just staten.
    Vi som inte vill ha regering tänker istället på hur man för alltid blir av med den här skiten, så att ovanstående verkligen kan börja gälla på riktigt.


    SvaraRadera
    Svar
    1. Och för dom som tycker detta låter rimligt, och vill förkovra sig mer så rekommenderas två böcker:
      https://mises.org/books/marketforliberty.pdf (även på amazon)
      samt
      http://www.amazon.com/Most-Dangerous-Superstition-Larken-Rose/dp/145075063X

      Radera
    2. Ja, alltså att inte staten har våldsmonopol det leder ju inte till den frihet som libertianer eftersträvar. Då blir det den starkes rätt som gäller.

      Radera
  3. Tjäder. Du måste skilja på våld och att försvara sig.

    Det är två helt skilda saker.

    Naturligtvis behövs en sorts polis, men inte med mandat av staten utan av Natural Law. Kallas Common Law ibland, eller Law of the Land.

    Det som sägs där är i princip att ingen har rätt att sätta sig över någons vilja och därmed på olika sätt orsaka skada. Direkt eller indirekt.

    Det finns ingen motsättning i en sorts ordningsmakt i den världen, bara det att mandatet kommer från individen. Staten har inegn makt.

    SvaraRadera
  4. Tjäder representerar den intellektuella slapphet som förekommer när samtal om avskaffandet av Staten förs på tal. Anarki är ju kaos dessutom för dessa adelslika, snobbiga reflextänkare.

    SvaraRadera
  5. Sanningen om våld:
    https://www.youtube.com/watch?v=Pw_UlUGoUV4

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.