2014-09-29

(S) & (MP): Mer tvång i skolan


Även om (S) gjorde ett av sina sämsta val och även om den tillträdande (S)&(MP)-regeringen inte har mer än en knapp tredjedel av riksdagen bakom sig – så märks det att sossarna är tillbaka i sadeln igen.

Nu tänker man börja köra med folk igen. Ändra på dem. Tvinga dem.

Tioårig obligatorisk grundskola och obligatoriskt gymnasium. En storlek förutsätts passa alla. Ramverket sätts före utbildningens syfte, mål och innehåll.

För egentligen är det fullständigt ointressant hur länge någon studerar. Det är också ointressant när och var det sker.

Det enda som är intressant är att ungarna lär sig vad de behöver för att fungera i samhället, för att kunna bygga sig ett vettigt liv och för att kunna sträva mot sina livsmål. Vilket kan ske på många olika sätt.

Nu gör man tvärt om. Nu sätter man inte elevens behov i främsta rummet – utan statens.

Genom att tvinga en massa unga som fullständigt saknar motivation in i gymnasiet (utan att så mycket som kunna ta ett sabbatsår först) – så kommer man att göra alla en otjänst. Stöket och vantrivseln kommer att öka.

Och vårt samhälle kommer att missa att ta tillvara de icke studiemotiverade elevernas talanger för annat.

Sedan kan man ju undra hur det där med obligatorisk gymnasieskola är tänkt att gå till – när allt fler elever inte ens lyckas gå ur grundskolan med de kunskaper och färdigheter som krävs för fortsatta studier.

Läs även Cornucopia: Dödsstöten för svenska skolan - (mp) och (s) överens efter två veckor »

9 kommentarer:

  1. Det är ett sätt att snygga till statistiken på barnens bekostnad. Samtidigt ökar man sina möjligheter till politisk styrning av barnens verklighetsuppfattning. Rent Orwellska reformer, helt utan respekt för individernas rättigheter.
    /PL

    SvaraRadera
  2. Som liberal blir man lite tokig/luttrad. Alliansen med Reinfeldt inte liberala...FRA, DLD mm...men vänsterpartierna är anti-liberala. En få vara glad för det lilla, att Fi inte kom in.
    Och som cyniker undrar man om det hela är ett spel. Dels visa en enighet efter valet

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...dels göra förslaget omöjligt i riksdagen. Då kan man säga att man försökte förbättra skolan men att alliansen stoppade det.

      Radera
  3. Man kan också fråga sig vem som kommer vilja jobba i den skolan. Min gissning är att kompetenta mattelärare *inte* vill stå och försöka förklara vad "derivata" är för ett gäng totalt ointresserade IG-studenter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Löfven har lovat att sända in hundratusentals arbetslösa för att hjälpa till...

      Radera
  4. Skolpolitiken blir begriplig om man utgår från att det gäller att gynna lärarna .
    /B

    SvaraRadera
  5. Vänsterns sätt att lösa ungdomsarbslösheten: Om inte ungdomarna kan få ett jobb så kan de ju alltid sopas under den kollektiva matta som utgör skolplikten. Och skulle de (mot förmodan) lyckas ta sig ut därifrån så finns det ju alltid gott om "arbetsmarknadspolitiska åtgärder" att ta del av.

    Kanske bör vi sluta byta namn på kategorier i pajdiagram och istället fråga oss varför vi har så få lågkvalificerade yrken i det här landet? Är vi för fina för det? Då har vi ingen rätt att beklaga oss över att våra barn varken får jobb eller bostad. Och vi har ingen rätt att beklaga oss över det bidragsfinansierade utanförskapets exponentiella utbredning. Och nej, vi har inte ens rätt att beklaga oss över tiggarna utanför ICA Maxi.

    Vänstern slåss, med tveksamma motiv och ännu tveksammare medel, för att minska klyftan mellan arbetarklass och medelklass. Men den klyftan är långtifrån lika allvarlig som den avgrund som vilar mellan arbetsklass och arbetslöshetsklass. Den klyftan finns det inga obligatoriska åtgärder, skattehöjningar eller kollektivavtal i världen som kan överbrygga.

    SvaraRadera
  6. Vi haj ingen jätt att gjiiina.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.