2015-03-16

Upphovsrättsnazisterna


Jag har vid ett tidigare tillfälle skrivit om hur musikbranschen missbrukar Youtubes system för upphovsrättsskydd. Och om hur Youtube / Google låter dem komma undan med det.

I mitt fall handlade det om royaltyfri musik – som jag köpt från ett bibliotek med mediemusik, i syfte att använda på nätet. Ändå stod jag rättslös och valde till slut att ta bort den aktuella filmen från Youtube framför en kostsam rättslig process. [Länk»]

Men detta är inget mot vad musikern Bjørn Lynne råkat ut för.

Universal Music Group (UMG) har använt en av hans låtar (tydligen från något kommersiellt bibliotek för mediemusik) i samband med produktionen av en ljudbok.

Sedan har UMG givit ut ljudboken på CD. Denna CD finns nu med i Youtubes Content-ID-system, som sniffar runt för att spåra upphovsrättsskyddat material. Vilket innebär att om Lynne själv eller någon annan (som köpt samma musik eller som han givit lov) använder hans musik på Youtube – då sänder det automatiserade systemet ut en flaggning om upphovsrättsintrång. Vilket i värsta fall kan leda till avstängt konto. Och dyra rättsprocesser.

Hur reagerar då UMG? De gör som de flesta upphovsrättsinnehavare som använder Youtubes Content-ID-system. De avfärdar alla invändningar. De håller fast vid sin linje. Trots att det är de som har kidnappat någon annans musik.

Detta system är särdeles märkligt och rättsvidrigt. Men inget som alla vi som godkänt Youtubes Terms & Conditions kan göra något åt...

Bjørn Lynne beskriver själv historien mer utförligt, så här på Facebook...
Can I just state publicly that I hate Universal Music Group (UMG). For the second time now, they have hijacked my music and claimed ownership of it in all YouTube videos that include my music, thereby monetizing my music. 
UMG, or somebody who produces content for them, have apparently picked up my music track "Kingdom of the Persians" as stock music / library music and used it as background music for an audio book. They have then released the audio-book on CD (fair enough, if they have paid the license fee), but they have also put the audio-book into YouTube's Content-ID system, which creates a digital audio "fingerprint" of the music, and then proceeds to sniff out any YouTube videos that contain this audio, for the YouTube system to then send a "Copyright notice" to the Youtube video uploader, telling him that his video "contains music owned by UMG", and then put advertising on the video, for which money is paid to UMG. 
One thing would have been to have done this unwittingly, by mistake. But I have "disputed" the claim on YouTube, written an explanation and told them about the origins of this music -- then waited the FULL 30 DAYS that the claimant has to process the dispute, only to be told that UMG have reviewed the dispute and UPHELD their claim! 
The only reasonable thing to do here, for me, would be to hire a top lawyer to go after them legally. But realistically, it's like $350 per hour for a lawyer and a 3 hour minimum for a case, so I'm looking at over $1,000 just to get something started. I feel powerless and I'm left to watch my music being raped by a media giant, who sits behind closed curtains, ignores the rightful owner of the music and just goes "Nah, we'll take it anyway". Screw you, Universal Music Group! 
This is the second time they're doing this with my music as well. They did the same thing also with my other track, "Mystical Pyramids".
Upphovsrättsnazister!

3 kommentarer:

  1. När jag växte upp kunde Har den äran i dag sjungas på restauranger utan att det ledde till copyrightstämningar, och man kunde köpa parodiserier på Tintin i svenska butiker. Nu är t o m internet kliniskt rensat från de albumen.

    Vad är det som fått copyrighnazismen att urarta?

    http://www.dailymail.co.uk/news/article-2341357/Happy-Birthday-Lawsuit-seeks-overturn-copyright-worth-2M-annual-fees-worlds-famous-song-1893.html

    http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Tintin_parodies_and_pastiches

    SvaraRadera
  2. Det är sorgligt att se hur mycket systemet har spårat ur för att skydda de upphovsrättsliga strukturerna. Sorgligt indeed.

    Oh well. Ju mer absurdt systemet blir, desto fortare kommer det falla.

    Lösningen är ju såklart att skapa en upphovsrätt som kraftigt begränsas i tid, samt baseras på kreatörens rätt till ersättning för ekonomisk användning istället för kreatörens rätt att kontrollera varenda kopia som någonsin skapats.

    SvaraRadera
  3. Lösningarna har aldrig varit till för upphovsrätten. De har varit till för att skydda industrin, och det tycks ju gå bra.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.