2015-05-05

Sveket mot Sveriges unga


Vi har problem med den svenska skolan. Inte minst i en internationell jämförelse.

Detta kommer naturligtvis att få konsekvenser för Sverige som kunskapsnation, för vårt näringsliv och för vår tillväxt. Sverige riskerar att bli ett land på dekis. Vi behöver kamma till oss, illa kvickt.

Men en sak verkar ha kommit bort i debatten: Det handlar om våra ungas framtid som individer.

Skolan skall inte bara ge kunskaper och färdigheter som är användbara i arbetslivet. Den skall även förbereda våra unga för deras liv som fria, handlingskraftiga och självständigt tänkande medborgare. Även på detta område misslyckas den svenska skolan.

Man måste ha kunskap för att kunna ifrågasätta sådant som makthavare, media och andra människor påstår. Man måste öva upp sitt kritiska tänkande för att överleva i ett informationslandskap fyllt av propaganda, lögner, halvsanningar, tomma löften och spinn. Man måste känna till historia och kultur för att förstå vad som är viktigt och varför. Man behöver bildning för att få ut mer av livet.

Den svenska skolans genomklappning riskerar att ge oss generationer av undersåtar, snarare än fria medborgare.

Den som inte har kunskap riskerar att låta sig luras, att okritiskt acceptera grupptänk och att bli ett verktyg för andra. Vilket kommer att få negativa demokratiska, kulturella och mänskliga konsekvenser. Det kommer att göda fruktan, intolerans och slutenhet.

Problemet är att vårt samhälle, våra politiker och den tyckande klassen inte verkar vilja ha fria, starka och oberoende medborgare.

Postmodernism, identitetspolitik och värderelativism tycks ha blivit den nya normen. Att förstå de mänskliga och medborgerliga friheternas vad och varför har ersatts med ytligt gnäll, tröttsamt trollande och kränksjuka. Med det försvinner den genuina respekten för andra människor.

När man underminerar människors kunskap – då berövar man dem även förmågan till konstruktiv, självständig handling. Då blir den eventuella frihet vi har kvar tom och i stort sett meningslös. Då breder passivitet, feghet och likriktning ut sig.

Till detta är alla våra politiker medskyldiga. Även de man kan tycka borde veta bättre.

Därmed inte sagt att vi skall ha en Hets-skola. Skolelever är liksom andra människor sinsemellan olika. Det behövs många olika former av pedagogik och vägar för utbildning. Det viktiga är inte var utbildningen sker och hur länge – utan att relevanta kunskaper och färdigheter förmedlas. Att vi ställer krav på resultat snarare än form. Därför bör skolplikten avskaffas, eftersom det är en modell som bygger på det orimliga antagandet att "en storlek passar alla".

Flattr this

16 kommentarer:

  1. Socialliberal05 maj, 2015 17:16

    Läget är nu så akut så att det på längre sikt hotar vår livsstil och staten Sveriges fortsatta överlevnadschanser. Sveriges elever har inte responderat på vare sig extra resurser eller förändrade regelverk. Nu återstår således bara ett alternativ; -Elevkåren skall tvingas att bli produktiv. Förslag till åtgärder:

    -Modifiera lagtexten om skolplikt med ett tillägg om produktivitetskrav. Vid frånvaro, engagemang, pajasspelande under lektionerna och liknande utgår vite.
    -Återinför "riktig" studentexamen.
    -Erkänn den naturvetenskapliga överheten i läroplanen. Kemi, matematik, fysik och liknande skall ges förtur över humaniora och kreativa ämnen.
    -Läraren utrustas med lagligt skydd vid hot, våld eller missfirmelse, liknandes värdetransportörs skydd. Vite utgår vid brott.
    -Nationella prov som rättas centralt.

    Samt;

    -Nödåtgärder för att rädda de industriellt avgörande skolämnena. Exempel på åtgärder är en obligatorisk extra timme om dagen matematik eller att naturvetenskap ersätter ett annat mjukare ämne, säg varannan lektion.

    Trycket måste också öka på friskolorna. De är företag, som det allmänna har beställt av, i detta fallet välutbildade ungdomar. Det allmänna har inte fått sin beställda produkt. Vite eller stämning för undermålig byggkvalitet är möjliga vägar. På samma sätt som elevkåren har friskolorna fått pengar, tid och generösa regelverk. Inget utslag. Alltså återstår här bara att tvinga dem till effektivitet.

    Ovanstående kanske låter hårt, men sönderfallet börjar bli farligt på riktigt nu. Når härdsmältan i skolsektorn kritisk massa så är processen irreversibel. Detta måste vända. Nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Vid frånvaro, engagemang, pajasspelande under lektionerna och liknande utgår vite."

      Bam bam bam.. marschera till skolan som du är tvingad till under den allmänna skolpliken för att delta i den allmänna läroplanen, alla ska med annars får du böter.
      Hitler klappar med darrande hand barnen på kinden i ett system på väg att falla, stalin ser nöjd ut från graven och spöket lars leijonborgs hesa röst ekar i salarna.

      "Vite eller stämning för undermålig byggkvalitet är möjliga vägar."
      Eller vänta lite nu, kanske ta bort den allmänna usla läroplanet? Inför RIKTIGA icke-skattefinansierade friskolor som konkurrerar på riktigt och inte håvar in skattepengar för att erbjuda samma läroplan innan planet går till offshoreparadiset.

      Radera
    2. Eller så studerar vi de skolor som lyckas och ser vad som skiljer sig mot de som misslyckas, sedan om det kan användas på den misslyckade skolan så kör på det annars lägg ner och bränn den till grunden på precis samma sätt som dåliga företag ska gå i konkurs så ska dåliga skolor försvinna.

      Släpp sedan även på alla regler och låt skolorna välja sina egna vägar, t.ex elitskolor för mattesnillen, fysiksnillen, etc...

      Sedan ser vi vilka som kan visa vägen för de andra, precis som det är dumt att tvinga alla EU länder att gå i takt är det dumt att alla skolor ska gå i takt.

      Samt för att avsluta tillsammans med det som Jerker föreslår nedan så blir det lätt att mäta de som lyckas mot de som misslyckas.

      Radera
  2. 1. Skilj på skola och betygsättande.
    Det skall vara skolans uppgift att lära ut kunskaper.
    Att skolan sedan får betygsätta hur bra man själv har varit på att uppfylla denna uppgift är barockt. Betygsättande kan med fördel ske på en central, gärna statlig myndighet, där eleverna får tentera av för examinatorer. på detta sätt utraderar vi betygsinflation i ett slag.
    2. Fördela pengar till skolorna efter resultat.
    Gör en del av skopengen knuten till resultat. Betala inte ut den fören eleven i fråga har klarat av minst godkänt i ämnet.

    SvaraRadera
  3. Sveket är fullständigt.
    S lurar sina väljare.
    Alliansen lurar sina.

    Det är nog tur så länge det varar att riksdagsledamöter har en positiv löneutveckling.

    SvaraRadera
  4. HAX skrivar:

    "Skolan skall inte bara ge kunskaper och färdigheter som är användbara i arbetslivet. Den skall även förbereda våra unga för deras liv som fria, handlingskraftiga och självständigt tänkande medborgare. Även på detta område misslyckas den svenska skolan."

    Frågan är skolan verkligen misslyckas. Vad om det är precis det resultat som makthavarna vill ha? Små, lydiga arbetare som tycker att "Bond söker fru" är höjdpunkten i tillvaron?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bortsett från att det i dag heter konsumenter så är det slutsatsen!

      Radera
    2. I usa har man common core och jag misstänker att det bara är en tidsfråga innan det kommer till Sverige. Dock så kanske det inte behövs införas, resultatet blir detsamma med fortsatt skolpolitik.

      Radera
  5. Läste något flum om att vad är det för vits med att traggla (någonting) när det är bara att googla efter det? Det skulle vara någon slags anpassning till det moderna informationssamhället.

    Hjärnan är en muskel. Tränas den inte så förtvinar den. Ju tidigare den tränas och ju mer, desto mer kan behållas och lättare underhållas och fortsätta utvecklas då ålder sätter in och vi inte växer fysiskt längre.

    Säg den elitidrottare som nått dit på ett njutbart och enkelt sätt. Vi vanliga dödliga kan dock hålla oss i form och det gör vi inte genom att läsa eller prata om vad som kan göras för att hålla oss i form.

    SvaraRadera
  6. "Färdigheter" får mig att tänka på färdigheten att googla allt... säg istället metodik.

    …att okritiskt acceptera grupptänk…
    Även grupptänket att läraren alltid har rätt! D.v.s. när läraren får uppgiften att lära något annat än fakta och metodik.

    Men vem ska lära eleven att lära sig, men misstro läraren? Kanske är det så enkelt som att lärandet startar mycket tidigare än i skolan, och att även i skolålder mycket av formativt lärande sker utanför skolan.

    Är svaret då att lärandet utanför skolan ska utredas och organiseras av staten? Nej knappast, eller hur?

    Du är fri att själv fortsätta tankebanan härifrån.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, kolla in John Taylor Gatto
      https://www.johntaylorgatto.com

      Radera
  7. http://www.youtube.com/watch?v=oi8MvKhyxdI

    Här om hemskolning i Sverige från freedomfest

    SvaraRadera
  8. Man kan i varje fall lugnt konstatera att det är trendigt med svek i år.
    Precis som förra året.
    Matchas gärna med sedesam kjol till knäna eller en röd slips om man känner sig lite gubbig.En kolbit, däremot, är att gå lite för långt.

    SvaraRadera
  9. Jag tillhör den lilla kategori som tycker att de usla skolresultaten är något positivt. Skolan som institution är extremt överskattad i alla fall, de viktigaste kunskaperna skaffar sig barnen utanför skolan.

    Men det absolut viktigaste i skolpolitiken är att få bort skolplikten och ge familjerna själva ansvaret för sina egna barns utbildningar, och ingenting kan få detta att ske snabbare än om de allmänna resultaten blir så usla att föräldrarna börjar ifrågasätta statens roll som utbildare av barn och att familjerna därefter på en bredare nivå börjar kräva att få ta sina barn ut ur det politiskt styrda skolsystemet.

    SvaraRadera
  10. http://www.youtube.com/watch?v=MiCKDWxtA00

    Här är en annan bra föreläsning om Sverige från Freedomfest

    SvaraRadera
  11. En plan som slog lite fel - de etablerade partierna vill ganska säkert har just "undersåtar", ju dummare desto bättre. Valboskap helt enkelt. Metoden har varit sämre och sämre lärare för var årskull sedan sent 60-tal...

    Resultatet har inte uteblivit; den allmänna bildningsgraden och gemene mans klokskap ligger på bottennivå.....

    Problemet då - det lyckades för bra; folk blev så infernaliskt korkade att de började rösta på SD!

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.