2015-09-23

Slussen - Vad kan möjligen gå fel?

Slussen, i sin glans dagar.
Nästa vecka fattar tydligen Stockholms politiker det slutgiltiga beslutet om Slussen. Svenska Dagbladet rapporterar...
"Prislappen har justerats upp flera gånger och ingen kan säga var slutnotan hamnar – i byggbolagets Skanskas avtal står att de får fakturera på löpande räkning. Samtidigt är anbudshandlingarna belagda med sekretess." (...) "På grund av besvärliga grundläggningsförhållanden och rika arkeologiska lämningar är det svårt att veta hur bygget kommer att utvecklas."
Detta borde få alla varningsklockor att gå igång. [Länk»]

Och politikerna kan inte påstå att de inte vet eller förstår. I handlingarna till kommunfullmäktige skriver man att "Den långa genomförandetiden kombinerat med projektets komplexitet medför stor osäkerhet avseende kostnadsutvecklingen".

Problemet med gamla Slussen är att Stockholms stad medvetet låtit den förfalla och gå ner sig. Nu är det förmodligen för sent att rädda den. Vilket har öppnat portarna för det politiska och byråkratiska vansinnesprojekt som nya Slussen är.

Slussenområdet kommer att vara en byggarbetsplats under överskådlig framtid. Kostnaderna kommer att skena. (Redan innan beslutet är fattat har notan ökat från åtta till tolv miljarder kronor.) Så väl bil- som busspendlare från Nacka och Värmdö måste under tio års tid lirkas igenom en gigantisk och oerhört komplicerad byggarbetsplats. De slutliga trafiklösningarna verkar ogenomtänkta och dras tydligen med säkerhetsbrister. Och tro inte annat än att bygget även kommer att påverka T-banetrafiken.

Byggkaoset är planerat att hålla på fram till år 2026. Minst.

Vad kan väl möjligen gå fel?

2 kommentarer:

  1. Absolut ingenting. Det förstår du väl. Det är ju våra mest intelligenta politiker - de som kommer från Stockholm - som tar hand om detta. Och våra politiker är inte bara de duktigaste, klokaste utan dessutom de mest medkännande människor som finns i landet, så vad skulle kunna gå fel?

    SvaraRadera
  2. Äh, som göteborgare har jag högst begränsad empati med en såpass liten störning som arbetet vid slussen kommer att innebära.

    Hela Göteborg är redan när allt flyter normalt en stad där det är högst besvärligt att köra bil tack vare miljöpartiets mångåriga härjningar. Ryktet säger att det finns en informell uppgörelse i kommunfullmäktige att miljöpartiet får ta sönder biltrafiken bäst de vill så länge de för övrigt är stödparti åt sossarna.

    Snart så börjar bygget med västlänken som går genom HELA centrala Göteborg, byggd i öppet schakt tack vare all lera.

    Och lite nya spårvagnsspår och en ny tunnel under älven, på samma gång.

    Västtrafik brukar få två betygssteg lägre omdömen av resenärer jämfört med SL, på en femgradig skala, så inte ens när jag ger upp, avstår bilkörandet och köper mitt månadskort så går det att ta sig fram på ett rimligt sätt.

    Trots att jag är lokalpatriot så känns Muteborg/Ankeborg som alltmer rimliga öknamn, återigen, politiker är problemet, inte lösningen.

    Så var glada att det bara är slussen som har råkat ut för politiker i Stockholm.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.