tag:blogger.com,1999:blog-13416814.post5339073239533809154..comments2024-03-23T12:52:39.700+01:00Comments on Henrik Alexandersson: Vad är problemet..?Henrik Alexanderssonhttp://www.blogger.com/profile/15234481146487869678noreply@blogger.comBlogger38125tag:blogger.com,1999:blog-13416814.post-31800633130241768232011-01-30T14:49:07.286+01:002011-01-30T14:49:07.286+01:00Jag tycker att alla missar poängen i det här fenom...Jag tycker att alla missar poängen i det här fenomenet.<br /><br />Hela denna historia är ett resultat av Den Politiska Klassens vilja att ta makten över i princip allt som finns att ta makten över.<br /><br />Det handlar hetl enkelt om konfiskation via skattsedeln. <br /><br />Kamprad lämnade Sverige för länge sedan. Dvs vi den tidpunkten hade vi 30% arvs och gåvoskatt, utöver att vi också beskattade försäljningar av, i detta fallet, aktier med ytterligare 30%. <br /><br />Hade Kamprad dött då så hade Den Politiska Klassen helt enkelt tagit över mellan 30 och50% av IKEA. Utöver att bolaget betalade skatt, kunderna moms, de anställda hutlösa 70% på sina abetsinkomster etc etc. Det går att hålla på i evighet.<br /><br />Sverige är i praktiken det absolut mest socialistiska landet alla kategorier. Det är bara väl dolt.<br /><br />En löntagare betalar mer än 70% på sin arbetsinkomst i skatt till Den Politiska Klassen och Byråkratparasiterna.<br /><br />Det finns naturligtvis en väldigt enkel lösning på de problem som Sverige faktiskt har:<br /><br />1. Krympande industri och näringsliv.<br />2. Den absolut sämst fungerande offentliga sektorn i EU.<br />3. En skuldsättningsgrad som är enorm, i princip var större delen av BNP tillväxten 2010 ett resultat av ökad skuldsättning.<br />4. En icke fungerande marknadsekonomi som belastar medborgarna med oligpolprissatta självklarheter som exvis energi.<br /><br />Lösningen heter: Sverige borde bli ett "skatteparadis".<br /><br />Jag efterlyser Politiker som faktiskt skulle vilja eliminera sig själva. Dvs som gick till val på att som framtida mål ha de lägsta skatterna i hela världen samtidigt som arbetslösheten gick ner mot 0. Det går. Tro inte något annat. <br /><br />De ensklida medborgarna i Sverige är i dag statare. Helt och hållet i Den Politiska Klassens våld. Det enda de får behålla av sitt arbete är godispengar. Bulkparten konfiskeras och konsumeras upp av allt girigare Politiker och Byråkratparastier.<br /><br />Det enda som skiljer "blocken" åt är något 10-tal miljarder i en budget som växer sig allt större på de Enskilda medborgarnas bekostnad.<br /><br />Varje Svensk löntagare är DÖMD till Samhällstjänst mer än 8 månader om året......Sann Libertarianhttps://www.blogger.com/profile/16684505322245465958noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13416814.post-81583261920288050912011-01-30T10:13:16.295+01:002011-01-30T10:13:16.295+01:00Det som är intressant i historien är att han använ...Det som är intressant i historien är att han använder samma metoder som när maffian tvättar pengar.<br /><br />Om han bara ville låta bli att betala skatt skulle han inte behöva ha en sån inväcklad och hemlig organisation.<br /><br />För övrigt håller även H&M på med liknande skatteplanering.<br /><br />Vad vi ska tänka på är att när företag inte betalar skatt, ja då straffas vi arbetare för det med högre skatt.danielnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13416814.post-39719314535724439462011-01-30T09:14:21.381+01:002011-01-30T09:14:21.381+01:00Jo,
Ingen har anklagat Kamprad för skattebrott. ...Jo, <br /><br />Ingen har anklagat Kamprad för skattebrott. Än...Johan Tjäderhttps://www.blogger.com/profile/00339871648443728168noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13416814.post-39452989711996984332011-01-30T09:13:33.462+01:002011-01-30T09:13:33.462+01:00Kommentarer på kommentarer
Sverige har stor nytta...Kommentarer på kommentarer<br /><br />Sverige har stor nytta av IKEA. Det går inte att komma ifrån.<br /><br />Buyers be aware! Handlar man på IKEA så gör man. Allt som finns där passar inte mig. Maten på IKEA är helt okej. Om de vill sälja den billigt så gör det inget.<br /><br />Personalen på IKEA kan möjligen känna sig lurade av att inte få veta de sanna vinsterna. Men såsom varande anställd i ett börsnoterat industriföretag kan man väl säga att det inte känns särskilt mycket bättre av att veta hur mycket storägarna tar hem.<br /><br />P.s. Min iPad vill gärna byta storägarna mot storätarna. Sak samma!Johan Tjäderhttps://www.blogger.com/profile/00339871648443728168noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13416814.post-38609092226216353012011-01-29T20:31:37.857+01:002011-01-29T20:31:37.857+01:00Vad jag syftar på när jag skriver maktstrukturer ä...Vad jag syftar på när jag skriver maktstrukturer är våldsunderstödda hierarkier. Frivilliga hierarkier är det inget fel på.<br /><br />Ta människors vardagliga liv som exempel. Majoriteten av oss delar uppfattningen att angreppsvåld är fel och vi lever fredligt.<br /><br />Det är endast i den statliga och politiska världen som denna grundläggande princip upphävs. Plötsligt är det helt ok att angripa och låsa in fredliga individer.<br /><br />Vi behöver varken angreppsvåld eller någon stat för att samarbeta. Anarkism innebär inte ett laglöst samhälle utan poliser eller försvar. Det enda det innebär är ett samhälle där angreppsvåld konsekvent förkastas. Försvarsvåld och vedergällningsvåld är fortfarande ok och nödvändigt.Lysanderhttp://www.mises.senoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13416814.post-43268947864650910402011-01-29T20:09:06.176+01:002011-01-29T20:09:06.176+01:00I ett fritt samhälle finns det dock ingen faktisk ...I ett fritt samhälle finns det dock ingen faktisk maktstruktur att ta över eller tillskansar sig.<br />-------------------------------<br /><br />Det förutsätter i så fall att det samhället är befriat från människor.<br />I samma ögonblick som du river ner maktstrukturer bygger nån annan nya.<br /><br />Att riva ner maktstrukturer är i sig att ska maktstruktyrer och att utöva makt.Mickehttps://www.blogger.com/profile/00563532090505812961noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13416814.post-22883216103455533722011-01-29T15:53:17.380+01:002011-01-29T15:53:17.380+01:00Lösningen är att konsekvent förkasta angreppsvåld ...Lösningen är att konsekvent förkasta angreppsvåld och därmed ta bort den här typen av maktstrukturer helt.<br />-------------------------<br />Det går inte av den enkla anledningen att dom skapas automatiskt av dom som tillskansar sig den faktiska makten.<br /><br />Detta oavsett om statsavskaffandet sker med höger eller vänstermotiv.Mickehttps://www.blogger.com/profile/00563532090505812961noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13416814.post-49638570353425859682011-01-29T15:01:04.255+01:002011-01-29T15:01:04.255+01:00Micke,
Nej, nyliberalism är ingen lösning, de är ...Micke,<br /><br />Nej, nyliberalism är ingen lösning, de är i praktiken statsvurmare precis som de flesta andra. Att marknaden kontrollerar staten är lika illa som att staten kontrollerar marknaden. Båda ger upphov till samma problem med korruption och maktmissbruk.<br /><br />Lösningen är att konsekvent förkasta angreppsvåld och därmed ta bort den här typen av maktstrukturer helt. All statlig makt bygger nämligen på statens ensamrätt att angripa människor. Utan centraliserad våldsunderstödd makt försvinner möjligheterna att exploatera människor och marknad.<br /><br />Anarkism är den enda ideologin som konsekvent förkastar angreppsvåld.Lysanderhttp://mutualism.blogg.se/2010/february/nyliberal-kritik-mot-anarkismen.htmlnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13416814.post-83146475855709094802011-01-29T13:30:46.968+01:002011-01-29T13:30:46.968+01:00Håler med om att staten aldrig kan ha för mycket m...Håler med om att staten aldrig kan ha för mycket makt.J. Stalinnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13416814.post-47774108207940853502011-01-29T13:26:06.659+01:002011-01-29T13:26:06.659+01:00Vi behöver inte denna enorma parasitiska maktstruk...Vi behöver inte denna enorma parasitiska maktstruktur som kallas för staten.<br /><br />----------------------<br /><br />Den nyliberala visionen bygger helt och hållet på att staten i praktiken kontrolleras av marknaden.<br /><br />Jag har svårt att se hur det skulle vara en lösning på att staten har för mycket makt.Mickehttps://www.blogger.com/profile/00563532090505812961noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13416814.post-73776979428623512742011-01-29T12:51:06.642+01:002011-01-29T12:51:06.642+01:00Lite äckligt var det förstås att se hur Ingvar Kam...Lite äckligt var det förstås att se hur Ingvar Kamprad samlade in pengar från sina anställda för sin cancerfond.<br /><br />Han vilseleder sin personal om lönemarginaler och vinstmarginaler, och sedan snor han tillbaka en del av lönerna genom lite falsk etos och patos.Tristanhttps://www.blogger.com/profile/09206228238924513301noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13416814.post-57780412136526792412011-01-29T12:38:58.076+01:002011-01-29T12:38:58.076+01:00Enorma företag som IKA skulle aldrig överleva utan...Enorma företag som IKA skulle aldrig överleva utan korporativistiska samarbeten med stater runt om i världen så att de kan skaffa sig övertag mot mindre konkurrenter och exploatera förtryckta människor i fattiga länder. <br /><br />Dessutom möjliggör det monetära systemet genom inflationen denna extrema kapitalackumulation som leder till att all ekonomisk makt hamnar hos eliten medan vanliga människor i allt större utsträckning tvingas bli skuldslavar.<br /><br />Ett hierarkiskt toppstyrt företag fungerar internt som en planekonomi. En planekonomi kan fungera hyfsat bra i liten skala men blir allt ineffektivare ju större den blir. Därför skulle företag av den här storleken aldrig överleva i en äkta fri marknad utan stater och utan valutamonopol.<br /><br />Vi behöver inte denna enorma parasitiska maktstruktur som kallas för staten.Lysanderhttp://www.mises.senoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13416814.post-89833218088420218122011-01-29T12:22:18.251+01:002011-01-29T12:22:18.251+01:00Putte,
ge f-n i att handla där då! Det finns inge...Putte,<br /><br />ge f-n i att handla där då! Det finns ingen som tvingar dig att handla på IKEA. Ingen annan tvingas heller att handla på IKEA. <br />Vad är problemet?Jonas Vhttps://www.blogger.com/profile/14565451589770873437noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13416814.post-89284829252422635982011-01-29T12:11:22.406+01:002011-01-29T12:11:22.406+01:00Inte heller jag är särskilt förvånad över Uppdrag ...Inte heller jag är särskilt förvånad över Uppdrag gransknings avslöjande av Ingvar Kamprads lögner. Inte heller blir jag upprörd.<br /><br />Jag är däremot fascinerad över vilka enorma dimridåer Ingvar Kamprad har lagt för att dölja spåren till sin maktkoncentration och förmögenhet.<br /><br />Men finns det någon som egentligen har trott att IKEA ytterst skulle ha kontrollerats av någon annan än Ingvar Kamprad?<br /><br />Inte jag i vart fall.<br /><br />Det som förvånade mig emellertid var att Ingvar Kamprad, dels lyfter folkpension, dels köper verksamhetsfrämmande företag för att balansera IKEAs intäkter mot andra företags kostnader.Tristanhttps://www.blogger.com/profile/09206228238924513301noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13416814.post-78032845105149769682011-01-29T09:26:55.706+01:002011-01-29T09:26:55.706+01:00Det är jättebra att den hycklande skenheligheten k...Det är jättebra att den hycklande skenheligheten kring IKEA punkteras.<br /><br />"Billiga möbler för det S-märkta folkhemmet, där alla anställda är jämlika sossar och mentala smålänningar och flyger turistklass på tjänsteresorna," typ.<br /><br />IKEA döljer sina höga vinstmarginaler genom att sälja sånt där kunderna kan jämföra priserna (köttbullslunch i restaurangen) billigt och sen ta ut höga marginaler på möblerna. Nästan alla deras mindre prylar är av låg kvalitet.<br /><br />IKEA är inte det minsta prisvärda, man får vad man betalar för, dvs, möbler med usel kvalitet. Dessutom är IKEAs kundservice under all kritik. Jag köpte en byrå för ett par år sedan där beskrivningen var missvisande och de hade dolt ett stort hål på baksidan (för att spara 50 cm2 plywood) genom att skruva fast byrån i väggen i varuhuset. De vägrade att acceptera mitt klagomål<br /><br />IKEA borde betraktas som Wal-Mart.Puttenoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13416814.post-74391739051449901452011-01-29T09:14:54.036+01:002011-01-29T09:14:54.036+01:00Det finns inget lidande som är värre än nasarens.Det finns inget lidande som är värre än nasarens.Mickehttps://www.blogger.com/profile/00563532090505812961noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13416814.post-30094687337536664452011-01-29T06:12:34.627+01:002011-01-29T06:12:34.627+01:00"Kamprad har gjort mer för Sverige än svenska..."Kamprad har gjort mer för Sverige än svenska Staten nånsin gjort för Kamprad".<br /><br /><br />/KräketAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13416814.post-72511320122787280642011-01-29T00:29:48.866+01:002011-01-29T00:29:48.866+01:00@Bokhyllan Kim
Hon är inte så lite impopulär just...@Bokhyllan Kim<br /><br />Hon är inte så lite impopulär just nu så hon gör nog helrätt i att ligga lågt!<br /><br />Elpriset är ju inte direkt som lägst under vinterhalvåret.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13416814.post-71125799742621473142011-01-29T00:23:10.411+01:002011-01-29T00:23:10.411+01:00Mest intressant är att IKEA (och därmed Kamprad få...Mest intressant är att IKEA (och därmed Kamprad får man förmoda) tycker svenska staten ska hjälpa till att dra igång fabriker i Nordkorea. Svennebanan bryr sig naturligtvis inte så länge han kan köpa billiga möbler, men det hade varit spännande att få några kommentarer från myndighetssverige, tex näringsministern. Men hon tycks vara rätt osynlig nuförtiden, oavsett fråga.Bokhyllan Kimnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13416814.post-23750720872207501502011-01-29T00:21:44.201+01:002011-01-29T00:21:44.201+01:00Varför ljög han och som f-n dessutom? Det var det ...Varför ljög han och som f-n dessutom? Det var det inslaget handlade om. Familjen har fortfarande full kontroll över företaget och stiftelsen.<br /><br />Vi har gott om företagare i det här landet som inte gillar att betala skatt. Så Kapmrad är inte unik i det fallet.<br /><br />Det som stör mig mest är att mina skattepengar ska gå till ett multinationellt företag som Ikea. Det har lika mycket med Sverige att göra som Cristal. Att ambassadörer i de länder Ikea etablerar sig ska hora och lobba för ett "holländskt" företag med hjälp av svenska skattebetalares pengar känns förjävligt!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13416814.post-91231846916192706322011-01-29T00:13:59.699+01:002011-01-29T00:13:59.699+01:00Jag håller med du Hax (som vanligt), jag bloggade ...Jag håller med du Hax (som vanligt), jag bloggade lite mer om det företagarfientliga Skatteverket också:<br /><br /><a href="http://lakonism.blogspot.com/2011/01/svenska-skattesystemet-tvingar-foretag.html" rel="nofollow">Svenska skattesystemet tvingar företag och entreprenörer utomlands</a><br /><br />:-/Markus "LAKE" Berglundhttps://www.blogger.com/profile/08980960829971952719noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13416814.post-26699212987993238402011-01-28T20:00:06.484+01:002011-01-28T20:00:06.484+01:00Det var ett patetiskt inslad och alla jag pratat m...Det var ett patetiskt inslad och alla jag pratat med har sagt samma sak. Inget att hänga upp sig på.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13416814.post-17814669606201056722011-01-28T18:32:29.862+01:002011-01-28T18:32:29.862+01:00Att IKEA framställs som svenskt och säljer svensk ...Att IKEA framställs som svenskt och säljer svensk mat och har svenska namn på produkterna världen över, det gynnar Sverige!Svensknoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13416814.post-26064722073728660892011-01-28T18:30:36.824+01:002011-01-28T18:30:36.824+01:00Glatt anonym,
nej, Kamprad drog redan 1976 från S...Glatt anonym,<br /><br />nej, Kamprad drog redan 1976 från Sverige.Jonas Vhttps://www.blogger.com/profile/14565451589770873437noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13416814.post-50169158659502624902011-01-28T18:15:11.167+01:002011-01-28T18:15:11.167+01:00@Jonas V:
Och Kamprad hade också fått sina speci...@Jonas V: <br /><br />Och Kamprad hade också fått sina specialregler om han stannat.<br /><br />Det är inte någon nyhet att sossarna är mer inställsamma mot större företag än mot småföretag.Glatt Anonymnoreply@blogger.com