2006-08-25

Sossegate - Påstådda mullvaden berättar

Killen som Expressen och (s) påstått var moderat spion hos sossarna under förra valet berättar nu sin historia, på denna blogg.

Han säger...

"Det är jag som är "spionen" i fråga. Det Hax skriver stämmer precis. När detta hände hade jag varit aktiv i SSU i fyra år. Jag hade dessutom varit på några seminarier med det partipolitiskt obundna FMSF, och för att göra det var jag tvungen att lösa ett medlemskap. Innan jag gjorde detta frågade jag dåvarande förbundssekreteraren i SSU, Lena Hallengren, om det var okej. Hon tyckte inte att det var bra, men sade också att hon inte tänkte verka för att utesluta mig ur SSU.

Jag jobbade ett par veckor på riksdagskansliet och skötte enligt arbetsgivaren arbetet utmärkt. Jag ägnade mig inte åt någon form av spioneri. Dessutom kan nämnas att jag inte hade tillgång till någon som helst känslig information. En dag kom chefen in på mitt rum och sade att hon hört att jag var medlem MUF. Jag förklarade skillnaden mellan MUF och FMSF och att mitt medlemskap var en formalitet för att få gå på seminarier, men chefen kunde förstås inte vara säker på att jag inte i själva verket var något slags spion. Så jag fick sparken med omedelbar verkan, vilket i mina ögon var en ganska rimlig säkerhetsåtgärd från partiets sida. Senare fick jag lön inte bara för tiden jag jobbat, utan även för perioden fram till valdagen då jag skulle ha jobbat enligt anställningsavtalet, samt ett brev från partikassören där jag bland annat lyckönskades i mitt fortsatta engagemang i arbetarrörelsen.

Jag vill gärna poängtera att jag har aldrig haft några som helst sympatier för eller något som helst samröre med moderatpartiet. Sedan några år tillbaka har jag inget som helst politiskt engagemang och inget medlemskap i någon politisk organisation."

Se även bloggposterna nedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.