2006-10-24

Nya ministrar – Gäsp...

Lena Liljeroth Adelsohn (m), ny kulturminister...

En östermalmstant med någorlunda politisk erfarenhet. Kommer att gulla med folk, snarare än att ha hårda nypor. Kulturvänstern och de kulturkonservativa kan dra en suck av lättnad. Liksom public service.

Fler cocktailpartyn på Strandvägen!

Sten Tolgfors (m), ny handelsminister...

En trogen arbetare i den moderata vingården som nu får ett nytt ansvarsområde, efter att (fp) lagt beslag på skolfrågorna. En utnämning som tack för lång och trogen tjänst, typ. Överlevare från slaget i Lycksele.

Lite som Liftarens Guide till Galaxen beskriver jorden. "I stort sett harmlös."

En ljuspunkt är dock att den kulturkonservative moderaten Lennart Hedquist inte fick bli kulturminister, i dag heller. Och han som ägnade så mycket tid och kraft åt att sticka kniven i Fia Stegö Chilò...

7 kommentarer:

  1. Hmmm... Är i Bryssel utan tillgång till mitt ex av Boken.

    Du kan ha rätt. Men harmlös låter bättre. ;-)

    SvaraRadera
  2. Jag tror du blandar ihop med de strukturfonder som LO ville ha om det blev ja till € som av ja-sidan beskrevs som harmlösa.

    SvaraRadera
  3. Undrar om inte Reinfeldt ger fel signaler i.o.m detta? D.v.s att det lönar sig att ge sig på hans ministrar. Jag hade hellre sett någon med riktigt hårda nypor som kulturminister -men vi får väl se vad som händer. Kommer några livstidslöner att ifrågasättas?

    P.S: Jag tror det är "mostly harmless" i originalspråket. Var det inte "harmless" först, och sedan ändrades beskrivningen av jorden till "mostly harmless".. jo:
    Wiki

    Det är ju en särskilld poäng med att det är endast ett ord från början -en poäng som kanske gick förlorad i översättningen.

    SvaraRadera
  4. http://moderskeppet.blogspot.com/2006/10/kulturpolitiken-godnatt.html

    http://moderskeppet.blogspot.com/2006/10/kulturskymning.html

    SvaraRadera
  5. Det mest intressanta med nya konturministerns är att hon har ungefär samma (fast klart värre) hörselfel som jag:
    "Jag kan inte lokalisera ljud, missuppfattar lätt vad folk säger, blir lätt trött, har svårt för främmande språk och jag har aldrig hört fågelsång."
    Precis så är det för mig ibland, med framför allt problem att höra konsonanter, vilket gör att man måste anstränga sig hårt att tolka en ibland grötig ström av vokaler (även om jag hör viss fågelsång måste erkännas).

    Jag har nog aldrig tidigare hört om en offentlig person som talat om detta.

    SvaraRadera
  6. haha "konturminister"
    Jisses vad jag stavar fel ibland...

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.