2006-11-03

Kampanj-journalistik

Nu gör Expressen gemensam sak med Aftonbladet och börjar aktivt driva kampanj om den globala uppvärmningen.

Journalistiken har blivit ett verktyg för den politiska korrektheten, när den egentligen borde vara en irriterande tumme i ögat på makthavarna.

Oberoende, kritiskt granskande journalistik är uppenbarligen ute.

Och när media blir megafoner för en speciell teori, en idé eller ett särintresse – då tappar de allt förtroende!

Läs mer...

7 kommentarer:

  1. Scientific American hade i september ett helt jävla specialnummer enbart om uppvärmningen och förslag på hur vi ska motverka den.

    Många intressanta artiklar om alternativa energikällor iofs, men så jävla tröttsamt att alla ska basunera ut koldioxiden som den självklara boven i ett oomtvistat drama.

    SvaraRadera
  2. Alltså, tvivlar alla här på att uppvärmningen sker eller på vad som borde göras åt den?

    Jag håller med om att det är onödigt att spendera allt för mycket pengar på att motverka uppvärmingen när man kan spendera pengar på HIV och Malaria.

    Men att det sker en uppvärmning är väl etablerat.

    SvaraRadera
  3. kalle, som johan sa så ifrågasätter vi inte uppvärmningen, vi ifrågasätter om det är koldioxiden som är orsaken, och om vi människor verkligen kan påverka klimatet på en hel jävla planet.

    SvaraRadera
  4. Greenpeace är ute att efter till varje pris bevara den maktposition som de har byggt upp.

    Rätt eller fel - bra eller dåligt för miljön - spelar mindre roll.

    SvaraRadera
  5. Dålig timing för MP att denna hysteri kommer först efter valet, annars hade dom nog fått en skjuts framåt, precis som förra miljöhysterin vid "säldöden".

    Vilken ju visade sig vara ett naturligt förekommande virus & som sälstammen redan fullständigt återhämtat sig från.

    SvaraRadera
  6. temperaturförändringarna följer solaktiviteten (solfläckarna)...

    SvaraRadera
  7. I stort sett "alla" som hörs i den offentliga debatten tjnar ju på att det blåses upp till katastroflarm ( gäller alla frågor...)
    - Media: Kan skapa meer braskande nyheter.
    - Forskare: Kan får mer pengar till sitt område (om det är mer angeläget)
    - Miljöorganisationer (el. dyl.): Kan motoivera sin existern (bara om hotet är stort nog)
    - Reglerande poltiker: får bra bränsle till mer regleringar

    Som motvikt till dessa tunga särintressen (vilka alla är gravt skolande i opinionsbildning) hittar vi... nästan ingenting.

    Så här sitetr man om kan bara konstatera att det är otroligt svårt att lita på något som sägs.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.