2007-09-28

Ur bakrusets dimmor...

Tack alla för en bra och synnerligen välbesökt talarkväll med Frihetsfronten i går kväll!

Och tack Gudmundson för ett intressant föredrag!

En av alla tankar från föredraget som dröjer sig kvar, är hänvisningen till terroristexperten Magnus Norell, tror jag att det var – som gjort uppskattningen att det finns 1.500 potentiellt farliga vänstermänniskor i Sverige, uppskattningsvis lika många farliga nationalister och rasister och ungefär samma antal möjligt farliga islamister. Det ger liksom lite perspektiv på sakerna...

Härligt omdömeslös eftersits, för övrigt. ;-)

11 kommentarer:

  1. Fast nu rör det sig ju om extrema vänstermänniskor (och extrema högermänniskor)... vet inte om jag har fel men det känns som du gärna vill hålla mainstreamvänstern ansvarig för extremisterna långt ut på skalan. :p

    SvaraRadera
  2. Jag hann inte med alla frågor och var tvungen att gå lite tidigt, men... Jag kan inte riktigt dela Gudmundssons optimism.

    Dels för att långt många fler än 1500 skulel kunna tillhöra hans "sista grupp" grup av fundamentalister - de som är mer kostitutionella och verkar inom det västerländska samhällets ramar. Det är illa nog.
    (Precis som inom vänstern där ganska få är våldsaktiva - men massor är villiga att halvtyst stödja dem genom att relativisera och förklara bort våldet).

    Dels för att han hänvisar till ett upplysningsideal i samhället som slipar bort fundamentalism. Men dagsne Sverige är ju utomordentligt uselt på att föra frasm just upluslingsideal. Vi är närmast tvärtom.

    Dels för att hela begreppet "islamism" liksom puttar folk ut i fundamentalism-fållan. Jag tycker begreppet är ytterst dåligt valt då man givit ett så brett namn (som borde täcka all möjlig politisk islam, inkl ytetrst moderat dito) åt den mest extrema sekten inom densamma. Det är som om vi skulle kalla Stalinism/Maoism för "Arbetarrörelse".

    SvaraRadera
  3. Av Gudmunsson fick jag igår höra att jag kunde krypa tillbaka under den sten jag kom från..
    Vad jag gjorde? Jag citerade koranen för att försöka få förståelse för fenomen inom Islam.
    I hans blogg, under ”Al Qaidas hot mot Sverige”.
    Jag får väl vara ”lika plump” mot dej, Johan Hedin
    Inte elakt menat men försök att inte nonchalera det gigantiska hot som vilar mot Sverige och västvärlden..
    Vad är det som händer när radikala Islamister försöker sabotera vårat samhälle.
    Är det det som är deras mål?
    Nix.
    Målet är det som står i Koranen. D.v.s Världsherravälde.
    En del av kampen dit, bygger på våld.
    En annan front är att berätta hur fredsälskande Islam är.
    Ytterligare en annan om ”kränkningar och censur och alla ovan strävar efter att införa den ena sharialagen efter den andra.
    Förbud mot kritik av Islam är en ”bra” början..
    Och dom har god hjälp av den sk. ”vänstern” vilket också innebär pressen och ”kulturmänniskor”.

    Så, varsågod och gradera hoten, ovan, men glöm inte att alla har en gemensam agenda som leder bort från demokrati och mot sekten Islam som styrelseskick.
    Så vad är extremt?

    vad är det som hotar Sverige som demokratisk nation?

    Lyssna noga på bestseller författaren Robert Spencer..
    Han har något viktigt att säga, så ge filmerna 25 min. av ditt liv så kanske vi kan ha en mer ”riktig” diskussion om hot mot vår kultur.
    Film1:The Politically Incorrect Guide to Islam

    Film2:vad skillnaden är mellan kristendom och Islam.

    Så… då får jag krypa tillbaka under ”stenen”…

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. vad är det som hotar Sverige som demokratisk nation?

    The enemy within

    SvaraRadera
  6. Vem är den inre fienden? Är det du Micke?

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  8. Nej.

    Den inre fienden är den slumrande "fascisten" i alla människor.

    SvaraRadera
  9. micke,

    om du då inte utgör ett hot så har du inte en slumrande faschist i dig. I så fall är du inte heller människa.
    Frågan är vad du är. Ett script?

    SvaraRadera
  10. Ja...möjligen kunde jag varit tydligare men det står "i alla mäniskor" och jag är inte en älg.

    Jag kunde också ha låtit bli att använda beteckningen "fascist" för något som kan ha många olika namn men som fungerar exakt likadant vad man än kallar det.

    SvaraRadera
  11. leif:
    Jag blir förvirrad. JAG håller väl inte på att "noncalera hotet" från fundamentalister? Om du läser mitt inlägg är det ju en kritik emot Gudmundsson för att han är för optimistisk?
    Märkligt.
    Är du månne i maskopi med Wallströms utsända som fick mig till EU-paranoid i en annan tråd här på HAX-blog när jag ifrågasatte kritiken mot Wallström sk. två stolar? ;)

    Religiösa texter går att läsa på precis vi9lket sätt som helst när man skall göra politik av dem. Läs andra mosebok, eller Joshua t.ex. som är en orgie i blod och konstiga lagar (du känner väl till kristenhetens påbud att döda den som inte helgar sabbaten?).

    Eller jämför med USA - som ju skapades av flera extrema religiösa kristna sekter, men som ändå blev världens första sekulära statsbildning.

    Kopplingen mellan religion och politik är inte det minsta stabil och kommer aldrig att bli det heller.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.