2008-06-14

FRA-avlyssningen - Det drar åt rätt håll nu!

"Kritiken mot förslaget har varit hård och det räcker att fyra borgerliga ledamöter röstar nej för att förslaget ska falla.

En av kritikerna, folkpartiets Birgitta Ohlsson, skulle enligt tidigare uppgifter ha varit utomlands vid omröstningen. Men nu säger hon till Ekot att hon ska vara med i riksdagen och att hon ännu inte bestämt hur hon ska rösta.

En av de mest kända motståndarna, centerpartiets Fredrick Federley, säger att han blivit kontaktad av ett femtontal tveksamma kollegor.

– Det är ganska många osäkra. Det är också många som inte har cirkulerat i medierna, som de senaste dagarna har hört av sig och sagt att de har våndor inför beslutet, att de äntligen har börjat sätta sig in i frågan och att de blir alltmer tveksamma för varje nyhet om förslaget som kommer."

SR Ekot»

Det tycks gå åt rätt håll. Nu höjer vi temperaturen ytterligare!

4 kommentarer:

  1. Jag tycker det känns vanskligt att helt tiden prata om att det bara krävs fyra borgliga ledamöter för att fixa biffen. Risken finns att osäkra, men potentiella NEJ-sägare lämnar över ansvaret till "dom där" fyra.

    Vad jag hoppas är att Federley bildar en allians som röstar ner lagförslaget. För att han röstar nej är jag helt säker på, i annat fall blir han paria på livstid, utan något helst förtroende bland riktiga liberaler.

    /paraflex

    SvaraRadera
  2. Se även Birgitta Ohlsson på FP-Östermalms hemsida
    http://fpostermalm.se/

    FRA.

    1) Det föreligger ett missförstånd bland bloggar och media angående min närvaro vid FRA-voteringen. Jag är inte i Zimbabwe, utkvittad eller bortrest under själva FRA-voteringen. Däremot är jag borta under tisdagen då själva debatten sker (vet ej exakt tid för denna), då vi också har en annan votering.

    2) FRA-voteringen är dock på onsdag morgon 09.00. Då är jag där.

    3) Jag tar mitt beslut på hur jag ska rösta under helgen. Det som påverkar mitt beslut är först och främst min liberala ideologi, men också tankar från människor som betyder något för mig, mitt partidistrikt, stöttande personvalskampanjare från valkampanjerna 2002/2006, åsikter från individer som stöttat mig under mina år i LUF/LS/fp och förstås i o m att jag är en varm vän av det fria personvalet, de som kryssat mig. Vad vänsterpartister, piratpartianhängare eller Timbro tycker påverkar mindre:-)

    Oavsett vilket beslut jag tar kommer det att få konsekvenser för min politiska framtid. Detta hoppas jag att alla förstår. Jag debatterar inte mina ståndpunkter här på nubbs pga resa och hinner dessvärre ej heller svara de över 600 mail jag fått de närmaste dagarna. Får bli en sommarlovsuppgift.

    Birgitta

    SvaraRadera
  3. Finns mycket att invända mot avlyssningen, men att man lyssnat på ryssar? Det är väl just sådant man borde ägna sig åt.

    SvaraRadera
  4. anonym: Om du syftar på den senaste FRA-skandalen så handlar det om att FRA avlyssnat svenska affärsmän som agerat i Ryssland under 90-talet, efter Sovjets fall, och dessutom lagrayt det de fått fram. Det handlar om telefonsamtal avseende försäljning och köp av trävaruartiklar, etc
    Allt olagliga handlingar av FRA.
    Som drabbat svenskar som varken begått brott eller avsett att begå brott.

    Just en snygg track-reckord.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.