2009-09-10

Inför höstens FRA-strid

Det finns några olika alternativ på bordet inför höstens FRA-strid...

FRA 2.0
Efter uppgörelsen med den interna oppositionen förra hösten föreslår regeringen en del förändringar i FRA-lagen. Bland annat var tanken att integritetsskyddet skulle stärkas, en domstol skulle ge tillstånd och FRA-shoppen skulle stängas. Nästan allt detta har vattnats ur eller plottrats bort under den tid som regeringen har förberett ärendet. Och i vilket fall som helst ändrar FRA 2.0 inte det faktum att kablarna kopplas in till FRA den 1 december.

FRA 1.1
Det är den lag vi har i dag, som antogs i riksdagen i juni förra året. Genom att lägga fram FRA 2.0 har regeringen medgivit att 1.1 hade en del allvarliga brister.

Riv upp! Gör om! Gör rätt!
Oppositionens motion om att riva upp FRA-lagen är lite knepig. Den innehåller även ett nej till FRA 2.0. Värsta tänkbara utfall är att beslutet blir att säga nej till 2.0 men att inte riva upp 1.1. Så viss fingertoppskänsla krävs för att inte hamna fel. Utgångspunkten är dock att man river upp FRA 1.1 och då också säger nej till 2.0-proppen.

Jag förstår om många FRA-kritiker i de borgerliga leden drar sig för att ge sig in i skärselden kring FRA igen. Och jag vet att många av dem har väldigt svårt att rösta med (s), (v) och (mp) även om det, i detta fall, vore rätt sak att göra. Jag till och med delar deras misstänksamhet mot vad som kan dyka upp i "gör om"-delen i riv upp, gör om, gör rätt.

Men jag vädjar ändå till de borgerliga FRA-kritikerna att rösta för oppositionens motion om att riva upp FRA-lagen.

Att börja om från början, på ett öppnare sätt och med svenska folkets nyvaknade intresse för integritetsfrågor i minne – det gör att "gör om"-delen knappast kan sluta i något värre än det vi har i dag.

Och nu handlar det om att hindra att kablarna kopplas in till FRA den 1 december. Detta är oerhört viktigt.

FRA 2.0 var säkert väl menat och en fin tanke. Men regeringen har gjort karottunderlägg av denna kompromiss. Den finns egentligen inte längre. Därför är vi på sätt och vis tillbaks i ruta ett.

Och då finns det bara en sak som är rätt att göra: Rösta med oppositionen och riv upp hela FRA-lagen.

11 kommentarer:

  1. Den moderate riksdagsman som trotsar Reinfeldt i den här frågan kommer att få tusentals personröster. Att ha rikdagsplatsen tryggad i ett krympande parti kan kanske vara lockande. Den som bara sitter i båten riskerat att bli utlasad om ett år.

    SvaraRadera
  2. Dessutom, det är val snart igen. De borgerliga som vågar rösta för oppositionens motion kommer visserligen att få del av Reinfeldts vrede och mobbing, men de kommer också att få enorma mängder personkryss från de borgerliga väljare som inte vill rösta V-S-MP och tvekar inför PP.

    SvaraRadera
  3. Visst har du rätt.
    Men förutom uppgivenheten bland en del kritiker i riksdagen är det ju detta med propositionsordningen, som jag inte är säker på att det går att fixa, om inte talmannen är på ens sida.
    De sonderingar jag gjort verkar mycket oklara.
    Mera tyckande än vad som de facto kan ske och som kommer ske.

    SvaraRadera
  4. Mark har också en blänkare om riksdagens oförmåga att tränga djupare in i FRA:s verksamhet.

    SvaraRadera
  5. Regeringen har talat vitt och brett om alla kontrollfunktioner som ska granska FRA. Men det räcker med att läsa instruktionerna för t.ex. Datainspektionens utökade tillsynsuppdrag, för att förstå hur föga djuplodande granskningen egentligen kommer att bli:

    "Uppdraget ska utföras på ett sådant sätt att det inte påverkar den svenska försvarsunderrättelseverksamhetens förutsättningar att idag och i framtiden arbeta för Sveriges bästa. Arbetet ska också i övrigt bedrivas så att det inte skadar Sveriges förbindelser med andra länder"

    Frågan är om DI överhuvudtaget kommer att få någon insyn i FRA:s informationsutbyte med utlandet. Detta har alltid varit den känsligaste delen av underrättelsetjänsten, och aldrig varit föremål för djupare granskning. Det verkar inte bli så nu heller. Vem är förvånad?

    Den obehagliga sanningen är nog att ingen ansvarig egentlig VILL veta något om saken. I varje fall inte i detalj.

    SvaraRadera
  6. På vilket sätt är alliansöverenskommelsen urvattnad? Vad har regeringen dribblat bort? Tala om det i stället för att använda svepande formuleringar!

    SvaraRadera
  7. Dennis Töllborgs kritik är ytterligare ett start skäl till att rösta emot propositionen, även om man är för att kablarna kopplas in. Tillsyn sköts bäst med efterhandskontroll och utvärdering. Modellen med förhandsgodkännande i hemlig domstol är ineffektiv och rättsosäker.

    SvaraRadera
  8. Anonym, 10 september, 2009 23:53, "Tillsyn sköts bäst med efterhandskontroll och utvärdering."


    Tillsyn sköts bäst av insyn och utkrävandet av personligt ansvar.

    Om man ska vara petig alltså.


    //ST

    SvaraRadera
  9. Precis som befarat rivstartar utskottsbehandlingen av FRA-lagen. JuU kommer att skicka sitt yttrande till trycket redan nästa vecka. Det verkar som om KU också blir klara om några dagar.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.