2010-06-11

Design

Blogger har äntligen tagit sig samman och erbjuder nu någorlunda vettiga designmöjligheter.

Så jag kan inte låta bli att prova lite olika. Vad tycks om den som används nu? Är den möjligen för mörk och dyster? Funkar det att läsa med vit text på mörk botten? Är det något som knasar?

Feedback mottages tacksamt. Jag insåg just att jag nog är lite för utmattad för att ge mig in på design med omdöme i kväll.

Uppdaterad: Den svartmurriga mallen kastad. Nu satsar jag på ett blått tema med svart text på offwhite bakgrund istället. Bättre så?

Uppdatering: Det där med en bakgrundsbild funkade tydligen inte så bra. Det blev fult hos folk med stor skärm och hög upplösning. So, lets fight evil with evil. Mönster. Ser det bättre ut nu, när jag har ett repetetivt mönster i bakgrunden? Och fungerar skrollningen bättre nu, för er som hade problem med den?

Uppdatering: Jag gav upp bakgrundsmönster och bakgrundsbilder. Det blev för störande. Nu skall jag pröva mig fram med färger och typsnitt. Men det kommer att ta ett tag och förändringarna blir med små steg.

30 kommentarer:

  1. Ljus text på mörk bakgrund är jobbigt att läsa i längden. Satsa heller på någon layout som är ljus i sin helhet.

    SvaraRadera
  2. Är böjd att hålla med. Det såg fint ut i mallen, men ansträngande för ögonen. Skall prova en ny mall i morgon...

    SvaraRadera
  3. Jag föredrar personligen svart text på ljus (men inte vit) bakgrund.

    SvaraRadera
  4. Jag kan inte typsnitt så bra, men denna va mindre tydlig än den innan.

    Enkelt, ganska rent och med någon egen twist på rubrikerna är vad jag föreslår.

    SvaraRadera
  5. magnus p b eriksson12 juni, 2010 00:27

    Google. Reader.

    SvaraRadera
  6. Jag skojar inte när jag säger att den hemska upprepande blå bakgrunden kommer få mig att undvika att klicka in för att läsa kommentarerna.

    Ta bort!

    SvaraRadera
  7. Skulle gissa att din macbook inte har upplösning nog för att få bilden att upprepas... För jag har svårt att tro att nån skulle tycka det jag ser är ens i närheten av okej.

    SvaraRadera
  8. Jättefint! Det var sannerligen på tiden! :)

    SvaraRadera
  9. Det var väldigt överraskande att gå in här ikväll kan man säga. Man undrade lite om det var vinet som hade stigit åt huvudet, hehe.

    Hax: Kolla mailen, skickade en fråga (vet inte hur ofta du kollar). Vore bra att veta ganska snart :-)

    SvaraRadera
  10. går fanimej inte att scrolla med nuvarande tema :(

    det du körde på förut var bäst tycker jag

    SvaraRadera
  11. Håller med "manen". Försöker man scrolla på den här sidan så går det sjukt segt. Det hackar sig verkligen fram.

    Tål att tilläggas att jag inte upplever något liknande problem då man väl är inne i ditt kommentarsfält (som använder det gamla temat) samt andra sidor och bloggar.

    SvaraRadera
  12. ok, blått lite borgelig flört, kanske lila som pirat fast det blir för övertydligt.
    guld kanske?

    SvaraRadera
  13. Det funkar dåligt med scrollandet, ja. Ljus och stilren design är ett tips.

    SvaraRadera
  14. Vart är världen på väg?

    SvaraRadera
  15. Scrollen är bättre, men lsd-temat på bakgrunden gillas ej ;)

    SvaraRadera
  16. Då har vi i vart fall löst ett problem. Skall pröva ett annat mönster...

    SvaraRadera
  17. Utan tvekan en av de fulaste designen jag sett. Blått och lila med något konstigt mönster i bakgrunden... Vad var fel som det var innan?

    SvaraRadera
  18. Nu, prickar..?

    Funderar på enfärgat. Men då är vi nästan tillbaka i den gamla, tråkiga designen.

    SvaraRadera
  19. Snygg design för äldre damer =)

    /Fredrik

    SvaraRadera
  20. Färgerna är bra men prickarna är för påträngande. (Själv läser jag dock i en feedreader och ser normalt inte webdesignen alls.)

    SvaraRadera
  21. Min första reaktion när jag gick in på bloggen nu var "aaargh! Mina ögon! Vad har hänt?!", typ. Jag tycker inte riktigt om det prickiga mönstret.

    //JJ

    SvaraRadera
  22. Fint!

    Ett tips om prickiga bakgrunder.

    Om prickarnas färg ligger nära den släta bottenfärgen i ljushet och nyans så att att kontrasten mellan prickar och bottenfärg blir liten, så kommer designen att kännas mer harmonisk och lyfta fram bloggens innehåll. Just nu dominerar bakgrunden lite mer än den bör göra.

    SvaraRadera
  23. Nu ser det klart bättre ut med enfärgad bakgrund.

    SvaraRadera
  24. Lämmna google! Använd Wordpress!

    SvaraRadera
  25. Ljus o fint, scrollningen funkar bra. Nice.

    SvaraRadera
  26. Klart bättre nu (13/6) ljus, lättnavigerad, lättladdad och inte så mycket 'clutter' med en enfärgad bakgrund.
    Tumme upp.

    SvaraRadera
  27. Så som det är i skrivande stund är mycket bra!

    SvaraRadera
  28. Ok, en tanke här Henrik.

    Du skulle ju kunna göra en #top modell banner (som emma på Opassande) och köra vänster och höger fält i % (typ 65% och 25% med sammanlagt 10% borders).

    Två till saker att överväga vore att ha kommentarer expanderande under inlägget när man klickar länken för kommentarer eller länken för inlägget, samt en "5 senaste kommentarer" i höger fält.

    MEN, med allt detta sagt så är jag fortförande övertygad om att majoriteten av oss läsare som kommer hit gör det för innehållet, inte layouten =).

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.