2012-04-11

Lägg ner sommartiden!


Jag avskyr sommartid. Jag får liksom ingen ordning på tiden.

Min fromma förhoppning är att orka gå upp klockan sex i morgon bitti. Med tanke på att det är sommartid är klockan då egentligen bara fem. Och så var det där med att stora delar av Europa har samma tidszon oavsett longitud. Belgien, där jag bor, ligger i stort sett i samma tidszon som Brittiska öarna. Det vill säga att egentligen är klockan bara fyra på morgonen – i verkligheten – när väckarklockan ringer. Det känns rätt omänskligt.

Vad kostar inte detta spektakel, i form av omställning av klockor, datasystem, kommunikationssystem och annat?

Lägg ner sommartiden!

12 kommentarer:

  1. Var det inte ett nästan identiskt inlägg förra året vid denna tiden? :)

    Varför envisades man med att ta tillbaka sommartiden efter man avskaffat den en gång i tiden? Det känns inte som att det finns ngn vits med den. Iofs så hade jag föredragit om hela världen hade flyttat så att de stämt med GMT+2 eftersom jag gillar mörker på mogonen så länge som möjligt och ljusa kvällar.

    SvaraRadera
  2. Och det kommer en liknande nästa år... fruktar jag.

    SvaraRadera
  3. @Hax

    Det kan du vara lika säker på som att Beatrice Ask kommer att ha otur när hon tänker även i framtiden :)

    /Smen

    SvaraRadera
  4. Väldigt många länder har redan avskaffat sommartiden. Alla oranga på kartan har tidigare haft, men numera skippat dessa meningslösa omställningar:

    http://commons.wikimedia.org/wiki/File:DaylightSaving-World-Subdivisions.png

    Sverige får dock inte längre avskaffa dessa. EU har nämligen förordningar om detta!

    Det finns en Facebookgrupp för att avskaffa sommartiden:

    https://www.facebook.com/groups/normaltidalltid/

    SvaraRadera
  5. Under tiden kan Hax trösta sig med att han i alla fall inte bor i Spanien. Madrid ligger längre västerut än London men har samma tid som Bryssel, Stockholm m.m. Där är alltså klockan inte ens 4 när den står på 6 (från mars till oktober).

    SvaraRadera
  6. Jag hatar också omställningarna och i år är det första gången jag ser media bry sig om detta då det kommit forskning som visar delas att dödligheten orkar markant just vid dessa brytpunkter och delas att kostnaderna är enorma.

    Att tvinga människor att ställa om den interna biologiska klockan är ett av dom allra bästa exemplen som finns på politisk idioti.

    SvaraRadera
  7. Larsa,

    en av de bästa sakerna för mig personligen när jag bodde i Spanien var just att landet ligger så långt västerut i en tidszon.
    Eftersom jag bestämde mina egna tider kunde jag lägga mig efter midnatt och kliva upp strax efter kl 8 på morgnarna precis när det började ljusna.
    Vad gäller sommartid generellt tycker jag att det borde vara sommartid året om så att man för ljusare kvällar. Annars bryr jag mig inte.

    SvaraRadera
  8. I Sverige kostar det 30 liv under sommartiden pga extra stress, sedan sparas 10 liv när normaltid är åter pga minskad stress. Så 20 liv går förlorade pga sommartids tjafset i enbart Sverige, hur många liv som offras i hela EU är frågan.

    SvaraRadera
  9. +1 Lägg ned sommartid!

    SvaraRadera
  10. Flög för c:a ett år sedan till Namibia. De har också sommartid, fast södra halvklotet innebär att de har det på vår vinter, dvs de ändrar klockan åt andra hållet! Det var inte helt lätt att bedöma om tidsmarginalerna vid flygbyte var tillräckliga...

    SvaraRadera
  11. Ett tidningsbud hos Pressens Morgontjänst går upp kl 2 på morgonen/natten och arbetar som ett svin och får sedan knappt 10 000 kr i månadslön, och ingen betald övertid eftersom Bonniers äger pressens morgontjänst samt köpt facket Transport och DN skriver aldrig om förhållandena. Globaliseringen ger dålig villkor för invandrare som får sämre avtal på 3 månaders kontrakt och inte vågar säga ifrån. Men jag antar att allt detta skulle ha löst sig med en libertariansk politik.

    SvaraRadera
  12. Anonym, 13 april, 2012 15:29: ZZZZZzzzzzz...

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.