2015-04-21

Starta riktiga färjelinjer för flyktingar


Medelhavet är världens farligaste gräns. Människor dör i tusental när de försöker ta sig till Europa.

Vi kan inte ha det så här. Det är orimligt och omänskligt.

Samtidigt finns det en hanterbar lösning: Starta ett par färjelinjer som kan ta flyktingar över Medelhavet under ordnade och säkra former. Sedan får de komma till mottagningsläger som sköts av EU. Så länge EU har en gemensam flyktingpolitik, så länge får alla EU-länder vara så goda och hjälpa till med detta.

Sedan får man sortera ut vilka som är riktiga flyktingar och asylsökande och vilka som inte är det. De som är äkta vara kan sedan slussas ut till medlemsländerna. De andra får ta färjan tillbaka.

Jag säger inte att EU:s gemensamma flyktingpolitik nödvändigtvis är bra. Det är en större fråga – men den är ett faktum och en förutsättning för Schengensamarbetet och EU:s fria inre rörlighet. Då är det här ansvaret skall ligga. Då kan man inte dumpa frågan på ett enskilt medlemsland, som Italien. Och då kan man inte bara säga åt EU:s gränsskyddsmyndighet Frontex att fixa det här – utan att ge denna myndighet de resurser som krävs.

Nu får man ta tag i det här under säkra och ordnade former. Den nuvarande situationen är på alla sätt totalt oacceptabel.

20 kommentarer:

  1. Australien har haft noll dödsfall i år... kanske ta efter dem?

    SvaraRadera
  2. http://www.dailymail.co.uk/news/article-3048375/If-want-stop-migrants-crossing-Mediterranean-don-t-let-asylum-seekers-set-foot-land-Australian-Prime-Minister-urges-EU-adopt-tough-policies-proved-success.html

    SvaraRadera
  3. Eller så kan vi göra som Australien och bogsera varenda båt tillbaka och enbart ta emot FN kvotflyktingar. Då folk lär sig att det är meningslöst att försöka ta sig över vattnet så kommer de söka andra vägar och människosmugglarna får söka annan sysselsättning.
    Sedan kan vi (EU som helhet) öka mottagandet av FN kontrollerade flyktingar så vi hjälper de som verkligen behöver hjälp.

    SvaraRadera
  4. Nu förlorade jag lite respekt för dig Henrik.

    A) Folk flyr för att de inte kommer överens med regeringarna i sina hemländer (för att uttrycka det milt) - att då försöka upprätta färjelinjer mot dessa regeringars vilja skulle ju vara som om t.ex ryssarna på egen hand upprättade färjelinjer mellan sig själva och punkter på den svenska kusten som de själva bestämde, eller om USA upprättade färjelinjer mellan Florida och Kubanska fiskebyar på eget bevåg.

    B) Vet inte om du sett senast nytt angående angående färjekatastroferna men det verkar som om smugglingsligorna har mycket stark svensk koppling - pengarna från avgifterna från de som flyr tycks sättas in på på svenska banker utan åtgärd från svenska myndigheter.

    Fast iofs - det kan man ju tolka som att svenskbaserade anarkoentreprenörer HAR startat egna privata färjelinjer över medelhavet. Finns kollektivavtal tror du? Får båtkaptenerna fyra veckors semester i sommar?

    SvaraRadera
  5. Usel lösning! Frontex måste ju ha levande och mer-eller-mindre legitima mål att skjuta påm fattar du väl!?
    [//Varning, postningen kan innehålla spår av sarkasm!]

    SvaraRadera
  6. Jaha du Henrik!
    Du vill skilja på människor?
    Du vill ställa dom mot oss?
    Vi mot dom?
    Det verkar bo en liten SD:are i dig som vill fram i ljuset?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jaha du som inte tycker att frågan alls får diskuteras..

      Radera
    2. Får man diskutera Sverigedemokraters dokumenterade brist på bildning i förhållande till andra väljare?

      Radera
    3. @ Anonym 14:28

      Alla obildade bör förbjudas att rösta. Det är demokrati det.

      Radera
  7. Förstår inte hur HAX kan föreslå en så orealistisk idé. Istället skall välbevakade, välfinansierade och licensierade flyktingläger sättas upp och från dessa skall kvotflyktingar tas. All övrig utomeuropeisk asylhantering skall avskaffas.

    Kan låta som radikala åsikter, men skulle skapa ett betydligt mer humant system än det vi har idag som närmast påminner om Herren på täppan.

    SvaraRadera
  8. Är det inte så att det egentligen är migranter du talar om just nu Henrik?

    SvaraRadera
  9. Nu tar sig ju de flesta flyktingar till Europa via andra länder än sina hemländer - så jag tror inte att man skulle behöva köra flyktingfärjor i aktiva krigszoner, nej.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så t.ex Libyen (den längsta "flyktstranden") är inte en krigszon menar du? Att upprätta färjeläger i främmande land mot deras vilja vore ändå en krigshandling från EU. Även länder utan krig är naturligtvis ointresserade av sådana färjelinjer eftersom det skulle öka inflödet av flyktingar till dem från grannländer åt andra hållet.

      Tankeexperiment: Det är inbördeskrig i Norge. Fattiga norrmän flyr genom Sverige, över Östersjön i skrangliga båtar, för att komma till den Ryska Unionen. Många av dem drunknar. Ryssland startar därför färjelinjer och upprättar hamnar i längs den svenska östersjökusten. Antalet flyktingar från Norge ökar då ännu snabbare.

      Radera
  10. Kan man inte bara säga som miljöpartisterna ?
    Sverige ska öppna sina gränser eftersom alla har rätt till Sverige

    SvaraRadera
  11. Lägertanken bör utvecklas men på andra sidan Medelhavet.

    EU långtidshyr ett stort område i exempelvis Algeriet. Området inrättas till en nivå som väsentligt lyfter sig över ett läger. Tänk Hong Kong.

    Eftersom alla som flyr vill bo hos den vite mannen så styr den vite mannen i området, alltså ingen valdemokrati, men däremot starka institutioner vilka är demokratins förutsättning. I detta av EU hyrda land kan det finnas fastighetsindelning med register, fungerande rättsväsende, skolor och en utvecklad infrastruktur också i övrigt. Ett fungerande "land" helt enkelt.

    Alla som tar sig till Europa som flyktingar - landledes, sjövägen eller flygandes - avtransporteras omedelbart till detta "land" och därmed försvinner intresset för att sätta sig i skrangliga båtar eller betala andra smugglare, det saknas vinning i transporten.

    Från detta land kan man senare söka sig vidare till Europa men då på mer kanadensiska villkor.



    SvaraRadera
  12. Nope. Av många skäl, varav de flesta tyvärr tillhör den mänskliga naturen.

    De flesta migranterna över Medelhavet är inte flyktingar, utan afrikaner och araber vilka insett att deras länder är urfattiga och Europa är rikt, varpå de gör som Oskar och Kristina i Vilhelm Mobergs Utvandrarna-sviten.

    Men till skillnad från 1850-talets Amerikat kan dessa migranter inte passa in i det europeiska samhället. Arbetsmarknaden är långt mer högkvalificerad, byråkratin mer omfattande (och då inte nödvändigtvis på ett negativt sätt) och inte minst tillåter demokratin europeerna att ha synpunkter på migrationen. Och europeerna vill _inte_ ha mer migranter.

    Anta att färjelinjerna blir verklighet varpå antalet migranter på ett år femdubblas, eftersom det blir billigare och säkrare. Flyktinglägren härbärgerar julen 2016 3 miljoner människor med en trolig ökning till 4 miljoner nästa år. Vad förväntas EU/länderna göra då? Vad händer om 25 000 migranter i ett läger helt enkelt river stängslen och ger sig ut på den sicilianska (eller gotländska) landsbygden?

    Hur tänkte HAX rent praktiskt att avhysningen skulle ske? Det är inte, som i Sverige, fem personer som sätts på ett reguljärplan till Istanbull, utan 3000 som ska föras ombord på en färja - medan 30 000 migranter tittar på. Potentialen för våld som får Heyschelstadion att framstå som en en thébjudning är gigantisk.

    Lägren kommer ansättas från allehanda doo-gooders som driver media- och rättsprocesser i danska, polska eller österrikiska domstolar för att ge alla asyl/arbetssökande uppehållstillstånd. Det är skälet att varken italienare eller australiensare vill ha lägren på sin mark - och om det skulle bli en EU-fråga skulle inget land vara villigt att härbärgera läger med femsiffrigt antal arga unga män.

    Det skulle inte heller förhindra dödsoffer. Flyktingsmugglarna skulle hitta på nya erbjudanden, som att landsättas på franska medelhavskusten med falskt ID, så att de kan börja jobba direkt istället för att hamna i läger - men med dagens risker vid överfarten.

    SvaraRadera
  13. Men ... vad vi har nu är ju en riktig, avreglerad flyktingtransportmarknad, utan statlig inblanding - i sann anarkolibertariansk anda!

    SvaraRadera
  14. NU börjar man inse att att paniken är enorm.Insikten om att det inte håller och att det inte kommer att fungera sprider sig.Mer eller mindre desperata förslag med uppgift att få det att framstå som om man aldrig haft fel och att allt går enligt plan.Någon dristar sig t.o.m att ifrågasätta parhästarna Reinfeldt/Borgs bild av framgångssagan Sverige.
    http://www.tino.us/2015/04/det-gar-inte-bra-for-sverige/

    SvaraRadera
  15. Tino Sanandaji har alltid ifrågasatt Reinfeld och Borg vilket är logiskt då han inte är liberal.

    SvaraRadera
  16. Tål Reinfeldt/Borg en granskning?
    Eller ska man läsa det som om paniken vid valförlusten och efterföljande avhopp är svaret?
    Och Kinberg Batra,sitter hon där hon sitter med DÖ i knät och försöker rädda det som räddas kan?

    SvaraRadera

Kommentarer skall vara sakliga och hålla god ton. De skall föra diskussionen framåt - och får gärna vara intressanta, underhållande och intelligenta. Se det som en insändarsida: Kvalitet ökar chansen att kommentarer publiceras.