Det där med kommunikationer verkar vara politikernas senaste måltavla...
En fransk EU-parlamentsledamot (från EPP) vill beskatta SMS och e-post. [Länk]
I DN tänker statsminister Göran Persson högt om flyget. "Det kommer att bli ohyggligt mycket dyrare att flyga lågpris i framtiden. Flyget är den stora förloraren och har nästan varit befriat från skatter. Det har flugit på en räkmacka, säger Persson..." [Länk]
(Tipstack: Mattias)
Sicket skitsnack av den gode doktorn, flyget betalar avgifter till luftfartverket som täcker kostnaderna mer än tillräckligt för flygplatsunderhåll & trafikledning.
SvaraRaderaSom ju motsvarar vägskatten för bilar.
Avgifterna har höjts kraftigt på senare år, när jag själv tog flygcert & skulle hämta ut den lilla papperslappen så kostade bara den över 12.000 i olika avgifter att HÄMTA UT. Sen får man dessutom betala landningsavgift på alla statliga flygplatser (eller köpa ett "årskort")
Tåg däremot subventioneras med 15 miljarder från skattebetalarna - nära 2000 kronor per svensk och år eller 8000 kronor för en barnfamilj! Detta oavsett om man åker tåg eller ej.
Så detta "höga tänkande" av doktor Persson är bara för att han identifierat ett nytt område att beskatta mer för att försörja sig & sin nomenklatura några år till innan hela skiten kollapsar.
http://www.flygtorget.se/nyheter/nyhetsdetaljer.asp?ID=1556
Är det skatt på flygbränsle?
SvaraRaderaDet är ingen skatt på flygbränsle för kommersiellt bruk någonstans i europa, eller världen , vad jag vet dvs.. jag flyger själv inte kommersiellt.
SvaraRaderaBränsle för fartygstransporter är också obeskattat.
När det gäller privatflyg så har Sverige av tradition INTE haft skatt på bränslet (som ju i princip är vanlig bensin, fast lite renare) och har även ett undantag i EU för detta, men som jag fattat det så jobbar inte regeringen speciellt hårt för att behålla detta undantag.
Just nu ligger priset på ca 9.21/liter för kolvmotorbränslet "Avgas 100 LL".
Jetbränsle, som i princip är en väldigt ren diesel kostar något mindre.