2007-05-29

Chomsky-kritik

Äntligen något underhållande att läsa i eftermiddag!

Michael Moynihan har skrivit en rapport för Timbro, där han ger sig på vänsterikonen Noam Chomsky. Från hemsidan...

"Den 26 maj promoverades den amerikanske lingvisten Noam Chomsky till hedersdoktor vid Uppsala universitet. Anna Sågvall Hein, dekanus vid språkvetenskapliga fakulteten, motiverar utnämningen med både hans lingvistiska arbete och hans långt mer uppmärksammade roll som "vänsterorienterad kritiker av USA:s utrikespolitik". Det är Chomskys politiska gärning som gör att han, enligt Sågvall Heins pressmeddelande, "framstår som en av de mest utåtriktade och nyskapande humanisterna genom tiderna."

I rapporten "Heder och ära?" granskar Michael Moynihan Noam Chomskys debatteknik, användande av källor samt hans, enligt författaren, oförtjänta status som "världens främsta intellektuella person". Enligt Moynihan är slutsatsen entydig: Noam Chomsky är inte värdig Uppsala universitets akademiska imprimatur."

Läs / hämta hem rapporten här.

Läs även Michael Moynihans artikel i ämnet i dagens Expressen.

17 kommentarer:

  1. Bra att han får titeln.

    Synd att Timbro arbetar mot fritt tänkande.

    Ingen vidare reklam för näringslivet.

    SvaraRadera
  2. (Utan att ännu ha läst artikeln.)

    Det enda Chomsky kan få någon slags titel för är väl sitt politiska engagemang. Att han är engagerad är det inget tvivel om i alla fall.
    Frågan är väl snarare hur och om vad.

    Vad gäller hans lingvistiska gärning... nä. Universell grammatik, say no more.

    SvaraRadera
  3. Jag har börjat läsa den och det är rätt skrämmande läsning. Chomsky förnekar inte att han medvetet upphöjer konsten att ljuga och förvränga fakta till norm. Han ser det som den intellektuella människan plikt att ljuga. Herregud! Hårresande.

    SvaraRadera
  4. Intressant att man kan bli doktorand på USA-hat i Sverige, som någon kommentar på Expressens sida uttryckte sig..

    SvaraRadera
  5. Att Micke bara tillför blaha är ju ingen nyhet.

    Jag läste Moynihans skrift och måste säga att jag blev imponerad av noggranheten i det han taar upp. Det var faktiskt lång värre än jag anade. Chomsky är en tvättäkta folkmordsförnekare. I Kambodja, i Vietnam, och även i Serbien. Ja där ser man.

    Och sånt kramar den svenska vänstern nästan ihjäl. Det är ju för gulligt (om det inte hade rört faktiska vidrigheter).

    Sene var det även upplyftande att läsa att den intellektuella och politiska debatten i USA inte ligger på lika pinsam nivå som i Sverige. Att Chomsky inte respekteras, att han har blivit avslöjad som demagog, att även starkt vänsterinriktade intellektuella tar aktivt avstånd från honom i USA är ett sundhetstecken.

    Det är precis tvärtom som vår svenska vänster som inte drar sig för att välja sida för (och tom demonstrerar med) Hamas och Al Fatah, att jubla över Chavez 'demokratiska landvinningar', att hoppas på att självmordsbombarna i Irak blir mer framgångsrika osv. Det är vämjelgt att beskåda.

    Att Chomsky inser att det är mest här han fortfarande kan hitta sin publik är väl inte mer än följdriktigt ...

    Det som skrämmer dock är att säkert mer än halva befolkningen här tror att Chomsky mfl kommer med något att komma med, att han är intellektuell, att han förtjänar respekt eller beundran.

    Det finns många som gör det. Dock inte Chomsky, och dom som förtjänar sådant får det alldeles för sällan, och om ofta alldeles för sent ...

    SvaraRadera
  6. Jag skrev ett svar här men raderade det.

    Jag kommer att sluta skriva härfrån och med nu.

    Jag orkar med Jonas N´s personliga hat attacker.

    Jag har försökt låta bli att kommentera hans idiot förklaringar av mig som han ägnat sig åt i snart ett år därför att jag inte har samma åsikter som honom.

    Det räcker inte för honom.


    Istället för att låta folk göra sina egna bedömningar om vad jag säger så har han som sin livsuppgift att förklara för alla vem och vad jag är vilket naturligvis gör det omöjligt för mig att skriva utan att det blir helt och hållet i affekt.

    Jag orkar inte ha en papegoja på axeln som tjattrar varje gång jag skriver på en blogg där jag är praktiskt taget ensam "icke troende".

    Tack för mig.

    Micke

    SvaraRadera
  7. Hot.. Löften...

    Men, för de som läst skriften och följt NC:s "karriär". Visst är "intellektuellt ohederlig" en rätt passande etiektt?

    SvaraRadera
  8. Micke,

    Offerrollen klär dig ej. Det skulle vara trevligt och berikande om du inte (nästan) jämt sökte föra in debatten på dina egna sidospår.

    Ibland kan man få folk att ta upp ens egna trådar men inte alltid....

    ps. Chomsky är vad Jan Myrdal alltid velat bli. ds.

    SvaraRadera
  9. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  10. Kul att någon ger sig på att faktiskt granska NC:s politiska retorik i detalj - Men NC:s lingvistiska gärning hade Moynihan kunnat utelämna att ta upp. Jag tror själv att NC:s "universella grammatik" är bogus men i paritet till hur många anhängare han ännu har bland lingvister så räcker inte några namedroppanden från antichomskyianer särskilt långt. Sgs. alla som pysslar med lingvistik proffessionellt har en åsikt om NC och jag tror knappast Moynihans lilla stycke varken gör från eller till för dem. Det tar mest ner en i övrigt bra och genomarbetad granskning.

    SvaraRadera
  11. jepp, förbaskat bra arbete av Moynihan. Hårresande,och jag hade ändå läst en del om karln innan.

    Moynihan tar inte upp detta men det kan vara intressant för att förstå det moraliska haveri som Chomsky är:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Criticism_of_Noam_Chomsky#Allegations_of_antisemitism

    SvaraRadera
  12. Noam Chomskys utnämning till hedersdoktor är pinsam. Hans lingvistiska gärning, och hederlighet däri, kan jag inte kommentera, utan konstaterar bara att oavsett om han i slutändan har rätt eller fel har han haft en stor betydelse i lingvistiken. Hade han fått hedersdoktoratet för denna forskargärning hade jag hade jag (under antagande om att den publicerade forskningen betraktas som solid och hederlig) inte haft några invändningar.

    Problemet är att UU uttryckligen motiverar tilldelandet av hedersdoktoratet med Chomskys politiska aktiviteter, vilka knappast kan anses vara av sådan art att de kan motivera ett hedersdoktorat, emedan de inte har någonting alls med universitetets verksamhet att göra. Att han dessutom är synnerligen tvivelaktig gör inte saken bättre. Hedersdoktorat bör tilldelas dem som gjort synnerliga insatser för forskning och/eller undervisning, samt dem som på annat sätt gjort väsentliga insatser för universitetets verksamhet.

    SvaraRadera
  13. Intressant, ser fram emot den färdigställda rapporten. Synd att han lämnar Sverige snart.. :-(

    SvaraRadera
  14. Jag håller med, att Uppsala Universitet 'belönar' politisk extremism (nåt annat kan det knappast kallas) som överensstämmer med det egna önsketänkandet hos dem som nomierat och röstat igenom beslutet i kollegiet är inget annat än fruktansvärt pinsamt.

    UU kommer att få skämmas länge för detta. Och skadan repareras inte i första taget och inte av sig själv. Det är glömska man får hoppas på.

    Det hade varit intressant att höra om där var någon debatt innan beslutet togs, om där fanns några som försökte ta strid för att undvika den devalveringen av 'hedersdoktorat' som Chomskys utnämning innebär!

    SvaraRadera
  15. Humanitär tänkare? Herr Chomsky förnekar ju systematiskt folkmorden i Kambodja under Pol Pot med hjälp av ifrågasättbar argumentationsteknik. Vidrigt.

    SvaraRadera
  16. FY FAN!

    Som född och uppväxt uppsalabo blir jag allvarligt upprörd över denna utnämning av en lögnare och folkmordsförsvare.

    Jag är glad att jag studerar vid Linköpings Universitet och inte i Uppsala. En mer rödfärgad utnämning får man väl leta efter.
    SLÄNG UT CHOMSKY A.S.A.P.!

    Jakob Dlouhý
    http://www.postmoderntimesgroup.com

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.