2008-06-17

Moderata svinerier!

Måste bara skriva av mig det här...

Karl Sigfrid (m) beslutade att följa sitt samvete och rösta nej till FRA-avlyssningen.

För att vara juste mot sin partigrupp sände han ut ett mail till dess ledamöter för att berätta om sitt ställningstagande inför eftermiddagens gruppmöte.

Någon av dessa ledamöter sänder snabbt mailet vidare till Politikerbloggen – som naturligtvis kör nyheten. Och bums finns den i alla media.

Sedan blir det moderat gruppsammanträde. Där blir Karl Sigfrid utskälld av så väl statsministern som sin gruppledare. Därefter vidtar "kamratfostran". Ett 30-tal ledamöter i den moderata partigruppen skäller ut honom så kvistarna yr. Till slut orkar han inte mer och accepterar att bli utkvittad.

Inte en enda medlem i den moderata partigruppen ställde upp för honom. Inte en! Ingen försökte ens ge det hela en mänsklig aspekt. Detta gör mig mörkrädd. Jag känner en del av de här människorna. Och de betedde sig som monster.

Karl Sigfrid kördes helt enkelt ut ur huset med beskedet att han inte får visa sig i riksdagen i morgon.

Man kan i och för sig argumentera kring att detta var vad man kunde förvänta sig skulle ske när någon hotar Reinfeldts nya moderater – genom att vilja rösta för frihet, medborgarnas integritet och i enlighet med sina principer och sitt samvete. Men det försvarar ändå inte partigruppens svinaktiga beteende.

Jag förstår om Karl super sig full och har mobilen avstängd i kväll.

Karl, om du läser det här... Du gjorde vad du kunde. Du vek inte av feghet. Efter morgonagens express-återremiss är det möjligt att du är den enda borgerliga riksdagsledamoten som kan se sina väljare i ögonen.

45 kommentarer:

  1. Vad skulle hända om han kom dit? Skulle man använda fysiskt våld mot honom? Jag vill kräkas när jag tänker på dem jag känner i den moderata riksdagsgruppen som inte står upp i frågan.
    Jag är fruktansvärt ledsen och besviken från nu.
    Några av de moderata riksdagsledamöterna är i mina ögon inte vatten värda längre.
    Fy f-n!

    SvaraRadera
  2. Så, så.

    De har betett sig svinaktigt. Så intressant. Det skall vi komma ihåg.

    SvaraRadera
  3. "Några av de moderata riksdagsledamöterna är i mina ögon inte vatten värda längre."

    Vatten är för milt uttryck.

    Ljumen koskit är mer passande.

    SvaraRadera
  4. Vi ska komma ihåg detta till nästa val. Det ska synas i siffrorna.

    Karl, du har vårt stöd.

    SvaraRadera
  5. ken,

    jag tänkte också på det för vatten är ju väldigt värdefullt.

    hax,

    jag lovar att minnas det den tredje söndagen i september 2010. Hur illa jag än tycker om tanken att ha Mona Sahlin som statsminister vill jag i denna stund ge Reinfeldt en ordentlig näsknäpp.

    SvaraRadera
  6. jag lovar att minnas det den tredje söndagen i september 2010. Hur illa jag än tycker om tanken att ha Mona Sahlin som statsminister vill jag i denna stund ge Reinfeldt en ordentlig näsknäpp.

    Mona salin? Det finns andra partier än sossarna vet du.

    Ett litet tips om du tycker integritet är en kärnfråga för dig... spanna in partiet med svart segel. Piratpartiet.

    SvaraRadera
  7. ken,

    nä,jag kommer inte att rösta på sossarna men Alliansen kommer att förlora nästa val. Då blir Sahlin statsminister i vilket fall.
    Som det ser ut nu blir det antingen PP eller soffan även om jag gärna kryssat Karl Sigfrid.

    SvaraRadera
  8. Karl är en av få politiker jag respekterar för tillfället.

    SvaraRadera
  9. Är det bara jag som inte förstår varför Karl ska ha respekt? Han vek ju ner sig till slut. Inte för att jag inte förstår att det var jättejobbigt, men faktum verkar kvarstå att han kvittar ut sig nu istället för att rösta nej som han lovade.

    SvaraRadera
  10. Karl Sigfrid, tänk på det här;

    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=779354

    "Riskerar inte ledamöter förlora förtroende i partiet om de röstar mot förslaget?
    - Om man sätter karriären före idéerna så finns bara karriären kvar till slut och då är man överflödig, säger han."


    Muf:s ordförande, Niklas Wykman,

    SvaraRadera
  11. utkvittning är det enda sättet man hanterar dissidenter på - dvs man tar bort dom men det registreras inte att ngn röstat mot regeringens proposition.

    Jag vet inte, finns det alltså inte en fråga som är värd att hoppas av partiet på? Jag tycker iofs att Karl Sigfrid verkar ha gjort en del rätt... men jag undrar varför ingen av dom andra har kommenterat det här förslaget förut lite högre?

    nåväl, det blir att titta vad som hände när jag vaknar imorgon bitti på andra sidan atlanten.. .här där det redan finns en gigantisk övervakningsapparat.

    SvaraRadera
  12. Instämmer i din bild Hax angående Karl Sigfrid och vad som hände.

    Enligt direktuppgifter så var tydligen Fredrik Reinfeldt "helt röd i ansiktet" när Karl Sigfrid deklarerade sitt nej.

    Min analys av läget sedan tidigare visade sig stämma och det har även Karl Sigfrid instämt i.

    I skolor skulle man kalla detta för regelrätt mobbning.

    Helst hade jag sett Karl Sigfrid sitta i riksdagen och rösta Nej, men det är bättre att kvitta ut sig än att sitta där och rösta Ja.

    SvaraRadera
  13. Jag förstår inte varför man (Karl Sigfrid i detta fall) vill fortsätta med politik efter nåt sånt här. Att man inte blir "vilde" och skaffar sig respekt utanför de politiska kretsarna. karriärsmöjligheterna inom politiken kommer ju att vara ganska begränsade ändå.

    Usch vad arg, ledsen och besviken jag känner mig.

    SvaraRadera
  14. Reinfelt verkar bli tydligare och tydligare skitstövel för varje dag.


    olof den andre

    SvaraRadera
  15. Ledsen, men jag håller med Marcus. Karl Sigfrid vek ner sig. Han hade inte behøvt sitta kvar och låta sig mobbas. Det kan vina hårt runt knutarna i toppolitiken men om man inte tål leken ska man inte ge sig in i den.

    Ny/moderaterna har visat sitt raetta ansikte / makten framfør allt. Bra att komma ihåg till naesta val.

    Mikael Gennser

    SvaraRadera
  16. Jag har röstat på moderaterna i 5 av de 6 val som jag har varit röstberättigad i.

    Förra valet röstade jag på piratpartiet.

    Just idag känns det väldigt bra.

    Jag kommer nog att fortsätta rösta på piratpartiet.

    För moderaterna, eller något av de andra allianspartierna kommer aldrig någonsin att få min röst igen.

    SvaraRadera
  17. Att många politiker i grunden är svin har jag förstått sedan länge ... men låt mig bara kolla:
    Karl Sigfrid är en vuxen man?
    Som sitter i Sveriges riksdag?
    Som tjänar säkert 100k i månaden?
    Ändå vek han ner sig för att de andra... skällde på honom...??

    SvaraRadera
  18. En utmärkt kontrollfråga i eventuella personval för moderaterna:

    "Vad gjorde du när Karl Sigfrid blev utskälld för att ifrågasatt FRA-lagen? Stödde Sigfrid eller partiledningen? Eller satt du tyst?"

    SvaraRadera
  19. En utmärkt kontrollfråga i eventuella personval för moderaterna:

    "Vad gjorde du när Karl Sigfrid blev utskälld för att ifrågasatt FRA-lagen? Stödde Sigfrid eller partiledningen? Eller satt du tyst?"

    SvaraRadera
  20. Demokrati är det samhällssystem i vilket du säger vad du vill och gör som du blir tillsagd.

    - John Gerald Barry


    /LD

    SvaraRadera
  21. Jag begriper inte riktigt detta med gjorde vad han kunde. Jag menar han kan väl rösta nej?

    Som någon annan konstaterade så rör det sig om en vuxen man som har (bra) betalt för att fatta beslut i politiska frågor som verkar ha gett med sig efter att ha fått skäll.

    Vi är många vanliga svenssons som sätter mycket på spel när vi står upp för våra (tok-)liberala värderingar bland annat i fikarummet på våra arbetsplatser. Det är inte populärt kan jag säga och garanterat inte karriärfrämjande.

    Vi gör det av övertygelse, vi tror helt enkelt på våra ideal och att det är viktigt att stå för dem. Att det inte verkar finnas en enda liberal i riksdagen som faktiskt tror på sina ideal så pass mycket att denne vågar stå upp för dem rakt och konsekvent är rent ut sagt tragiskt.

    SvaraRadera
  22. NÄSTA VAL
    Alla strukna på Moderaternas valsedlar UTOM Karl.
    Med andra ord. Han är vår nästa statsminister!

    SvaraRadera
  23. Demokrati betyder helt enkelt att folk kubbar ner folk för folkets skull.

    - Oscar Wilde


    /LD

    SvaraRadera
  24. Allt verkar gå i cirklar i politiken. Oliktänkaren Reinfeld blir utskälld av Carl Bildt och sedan satt i frysboxen i åratal och nu skäller Reinfeldt på Sigrid som förmodligen får vandra i den politiska öknen ett bra tag...

    Ska vi gissa att Sigfrid ligger bra till att ta över i Moderaterna när "nya arbetarpartiet" får 12% i valet 2014?

    SvaraRadera
  25. Det olagliga gör vi genast. Det grundlagstridiga tar lite längre tid.

    - Henry Kissinger


    /LD

    SvaraRadera
  26. Det är klart att detta är dåligt och svinigt agerat av partiet.

    Men man kan förstå logiken i det hela.

    För dem har FRA-motståndet bara varat i ett par tre dagar. De tror väl att det blåser över. Då är det enklaste att begära rättning i leden, rösta, ta skiten och sedan gå vidare.

    Som jag sagt tidigare. De avgörande är vem man har att hålla i handen när omröstningen är över. Partiet och riksdagskamraterna kommer definitivt finnas kvar - men kommer FRA-motståndarna göra det? Vad talar för att dessa inte, nu efter omröstningen, tycker på axlarna och drar vidare till nästa fråga att skapa alarmism kring?

    Att man har rätt i sak räcker inte. Fram till för en vecka sedan så var ju FRA-motståndet mest en liten liten samling konspirationsteoretiska Storebrorsropare på webben. En del av kritiken för att det blivit så här faller även på FRA-kritikerna som ofta varit för osakliga, instabila och aggressiva.

    SvaraRadera
  27. Nu har jag läst en massa kritik (som jag till största del instämmer i) om moderaternas och även resten av alliansens sätt att behandla trilskande riksdagsledamöter från det egna partiet. Jag bara funderar på hur klimatet har varit inom v/s/mp? Skulle de eller har de tidigare visat att de skulle ha gjort annorlunda än moderaterna/alliansen? Det både är en ärlig fråga men också en cynisk fundering. Jag är desillusionerad. Enmansvalkretsar åt folket!

    SvaraRadera
  28. Visst är KS en vuxen människa. Visst borde han ha stått emot.

    Det är nog det han sitter och funderar kring just nu.

    Men det försvarar inte vuxenmobbingen och korsfästningen som riksdagsgruppen ägnade sig åt.

    SvaraRadera
  29. Ett Stuart Mill citat (visserligen tagen ur sin kontext) till röstboskapen i Alliansen:

    "A man who has nothing which he is willing to fight for, nothing which he cares more about than he does about his personal safety, is a miserable creature who has no chance of being free, unless made and kept so by the exertions of better men than himself."

    SvaraRadera
  30. Det kvittar får Sap makten är Sverige kört! vad det gäller är att få bort idioten Reinfledt som innan valet var len i munnen sympatisk och tillmötegående men efteråt visa sig vara en ulv i fårakläder. Sd nästa!
    Roberth Ström

    SvaraRadera
  31. Johan han satt inte i en frysbox det är nys! Det som hände var att han inte fick vara med i Bildts närmaste gäng en viss skillnad. Frysboxen är en snyfthistoria.
    Roberth Ström

    SvaraRadera
  32. tyvärr är strykningsrätten avskaffad. Folket har inte mycket inflytande över vem som styr landet.

    SvaraRadera
  33. Vem är källan till inlägget? Detta borde, om det är en trovärdig källa, ges en artikel i SvD eller DN. Eller om källan är opålitlig eller icke-existerande, Aftonbladet i alla fall.

    SvaraRadera
  34. Hedin: objektiva betraktelser må ha sin relevans för de (t.ex. frihetsrelativister) som är rädda att ta ställning i saker å ting.

    Vart står du i FRA-frågan? Är du en av de där som inget har å dölja o därmed intet att frukta från din alltigenom välmenade välgörare?


    /LD

    SvaraRadera
  35. Kul att se rättshaverister som Richard Slätt skriva på FF blogg när Expo själva avlyssnat och åsiktsregistrerat folk inom Sd vilken jävla pajas!
    Roberth Ström

    SvaraRadera
  36. Om Karl Sigfrid varit sosse och det här hade varit på Göran Perssons tid hade det hela varit betydligt mer underhållande. Göran hade vikt ut sig i TV-soffan och sagt att "ja.... hhh.... det har visat sig att han har gått bakom ryggen på mig.... hh.. men det kommer också visa sig att det är min åsikt som är den rätta... jag har talat honom till rätta nu...lilla pojken"

    SvaraRadera
  37. Karl Sigfrid, avgå din fege sate :)

    SvaraRadera
  38. Jag kryssar Karl nästa val om han vill vara med då. Jag gjorde det senast också.

    Det är lätt att sitta och snacka och kräva honom på mer. Han har gjort det han kunde och hur som helst så blir det en del liv kring frågan som regeringen trots allt tänkt sig att få igenom på ett smutt sätt. Han bestämmer inte helt själv. Så är det alltid i stora organisationer, överallt. Jag frågar som HAX hur hade han blivit mottagen i Riksdagen idag.

    Han är säkert helt utmobbad nu och behöver stöd. Mitt har han. Jag vill också ha tillbaka strykningsrätten på valsedlarna.

    SvaraRadera
  39. 60 poäng filosofi har gjort mig till värdenihilist men efter dessa dagars händelser är jag övertygad: objektiv ondska finns och heter Alliansen. Aldrig tidigare i Sveriges moderna historia har så få gjort så mycket för att förstöra för så många på så kort tid som möjligt.

    SvaraRadera
  40. Det var bara en borgare med kurage nog att stå upp för mänskliga rättigheter, svensk grundlag och personlig integritet och det var folkpartisten Camilla Lindberg. Det bör alla komma ihåg. Alla bör skriva ett mail till henne och tacka- för hon kan få det kallt nu.

    Vad gäller de övriga är de lika stora svikare oavsett om de verkligen stått för lagen eller om de mobbats till att rösta för den.

    SvaraRadera
  41. Så nu finns det två alternativ för Karl Sigfrid m.fl: antingen gå med i ett parti som står upp för våra fri- och rättigheter (Piratpartiet eller Miljöpartiet) eller grunda ett nytt, äkta liberalt parti.

    SvaraRadera
  42. Socialdemokraterna är ett kollektiv och vet om det. Moderaterna är ett kollektiv men tror att de är individer.

    SvaraRadera
  43. Gjorde vad kan kunde? Nej, det gjorde han verkligen inte. Det minsta han kunde gjort var att trycka på nej-knappen.

    Trots allt har han 50 tkr i månaden för vårt förtroende att göra detta. Och så beter han sig som en småunge mot grupptryck. Patetiskt.

    Din förståelse för hans ryggradslösa beteende är en skymf mot alla de poliser och åklagare som blir utsatta för trovärdiga dödshot och ändå genomför sitt jobb.

    SvaraRadera
  44. Så vad göra nu? Rösta på vänsterkanten går ju bara inte. Den liberala borgerligheten inom Alliansen använder ordet liberal men ÄR inte liberal längre.

    Makt korrumperar och i Allianses fall gick det skrämmande fort. Var är den liberala kompassen? Den är ju helt förlorad.

    Piratpartiet? De vill ju inte ta ställning i de flesta frågor eftersom de vet att partiet skulle knäckas då, de har ingen bred ideologi. "För att kunna enas som rörelse tar vi inte ställning i andra politiska frågor som inte har samband med de principer vi här deklarerat". De kallar sig parti men är en rörelse med fåtal frågor.

    SD? Kom igen... de är inte liberaler, går tokbort.

    (mp)? En röst på (mp) är en röst på Mona och deras FRA variant. Dessutom kan man knappast kalla hopkoket (mp) för liberalt.

    Det måste finnas något annat parti, ett riktigt liberalt part att rösta på, som också är seriöst och som kan samla vettigt folk. Vi är många som nu är hemlösa efter detta spektakel. Vi vill inte ha en vänsterregering och känner oss främmande inför Alliansen.

    SvaraRadera
  45. "Så vad göra nu? Rösta på vänsterkanten går ju bara inte."

    Det är det enda som går.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.