2009-03-02

Vad är det för fel på att anlita proffs?


En sak har buggat mig sedan förra veckan: Hovets förlovningsvideo.

Kungen sa något om att han var glad, kära Örebroare.

Queen Silly förklarade att Jak und köngen er mikket klada att få hälsa... (konstpaus, titt i pappren) Danjäl wilkommen till undser familj.

Vad Daniel sa kommer jag inte ihåg. Jag bara väntade på att han skulle säga Hej, Robert från Boxer här! (Eller är det en ung Jack Nicholson?)

Den enda som inte behövde läsa innantill var Victoria. Tacka för det. Hon skall äntligen få ha sex! Och hennes syskon kan sluta tjata på henne och få lov att gifta sig, de också.

Hade Vickan levt i Saudiarabien hade hon bara behövt leva med förnedringen att fråga pappa och mamma om lov. Nu var hon tvungen att fråga Reinfeldt också. Så... medeltida.

Och varför denna taffliga video? SVT eller TV4 hade kunnat offra en arm och ett ben (på någon mindre viktig vikarie) för att få göra något proffsigt.

Drottningholmsmusiken. En inflygning över slottet. De unga tu på promenad i parken. Prompters istället för papperslappar och gåspenna. Levande ljussättning istället för att slå tre readheads snett upp i taket. Glamourfilter. Specialkomponerad musik. Dramaturgi.

Det hade sett flott ut. Istället tycks amatörporr-stilen sprida sig till allt finare kretsar.

Eller varför inte något originellt, skapat av von Trier, Erik Andersson eller Jan Troell?

De kommer aldrig att kunna dra in stålar på merchandising på bröllopet om de skall vara så här taffliga!

24 kommentarer:

  1. Kul att Du plockat upp "ung Jack Nicholson"-referensen! Den har gäckat mig sedan första gången jag såg den. Aftonbladet?
    Tänker snarare på uppsynen hos en halvung Bo Lundgren - säkert obekväm redan då.

    /Anders

    SvaraRadera
  2. Är det bara jag eller ser inte daniel alltid lite ut som att han bajsar när han ler? Alltså jag har sannerligen inget att tjäna på att vara otrevlig och låg så jag menar detta verkligen allvarligt, det är inte någon form av försök att vara spydig och otrevlig utan grund och form. Varenda bild jag sett av honom, även i de riktiga tryckta gammelmediatidningarna, där han ler har präglats av någon rejäl form av förstoppning. :|

    Den här bilden gjorde verkligen inte saken bättre. Holy macarony.

    SvaraRadera
  3. Du kanske borde tipsa Hovet om den där PR-byrån som betalade dig och oss andra feta cash för FRA-motståndet.

    SvaraRadera
  4. Jag håller inte alls med. Det var
    stramt och värdigt. Kungliga ska
    inte rapa efter MTV-videons berättarstil.

    SvaraRadera
  5. Någon verkar avundsjuk på kronprinsessan för att hon landat en gyminstruktör...

    SvaraRadera
  6. Putte, hur f-n får du :

    "Drottningholmsmusiken. En inflygning över slottet. De unga tu på promenad i parken. ... Levande ljussättning... Glamourfilter. Specialkomponerad musik. Dramaturgi."

    till "MTV-stil"????

    Bara för att det var

    1) stramt och värdigt
    2) inte MTV-stil

    så följer inte alls att ovanstående citat - avvikande till det bättre från aktuellta utförandet och inte alls från punkt 1 - är lika med punkt 2

    Sådan argumentationskvalitet hoppas jag slippa finna här.

    SvaraRadera
  7. Min kollega sa direkt att han ser ut som Jach Nicholson!

    Även jag reagerade på lapparna och tyckte att prompters vore bättre. Men grejen är väl att texten rullar lite väl snabbt på sådana. Lapparna kan man ju sitta med en halvtimme eller så lång tid som nu behövs...

    SvaraRadera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  9. Man var väl rädd för vad DN:s ledarsida skulle säga. Hvad befalls? PR-byrå?

    SvaraRadera
  10. Det är ett proffsigt produktionsbolag som gjort filmen: http://www.world-television.com/default.asp

    Det ryktas att den gjorts som allra hastigast under stort hemlighetsmakeri, vilket kanske förklarar kvalitén.

    SvaraRadera
  11. Ni har ju alla missat meningen med taffligheten. Folklighet kallas det. Svensken älskar sånt.

    Annars tänker jag mer på en figur i Det susar i säven när jag ser Daniels breda mun.

    SvaraRadera
  12. HEH!

    Kungen ser ju så där lagom glad ut på bilden.

    Kan det vara en hagelbössa han håller i högerhanden under bordet?

    Kan vara därför som Daniel ser skitnödig ut?

    Jag sätter en hundring på att han gjort Victoria på smällen!

    "Jag sa Ja, Ja, Ja!"

    Fan trot...

    Hade förresten en Ockelbo snöskoter för rätt länge sedan. Den var tung som faen, hade det mesta av vikten på den vänstra sidan så du var tvungen att hänga som en vindsurfare i skrån och den flinade lite konstlat så där emot mig när jag försökte starta den på morgonen i 30 graders kyla.

    Den var också baktung. Den tog sig fram rätt så bra i djupsnö, men på hårdare packad snö eller på skare var man tvungen att börja styra tio meter innan en sväng eftersom skidorna bara momentant hade någon som helst kontakt med underlaget. Man fick hänga som en halv Falukorv över styret för att få den att gå dit man ville.

    Den hade också en elektronikbox som behagade att spricka titt som tätt. Jag kom dock på en trix och ett knep. Värm upp boxen över eld och försegla sedan sprickan med lite smält plast.

    Förresten "min Ockelbo". Nu ljög jag igen- som pippi säger. Det var faktiskt under lumpen.

    Så den var också kronans...

    SvaraRadera
  13. Haha, kul skriven text HAX!

    SvaraRadera
  14. Det här var bara smaklöst. Var republikan om du nu måste, men hugg på institutionen istället för personerna.

    SvaraRadera
  15. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  16. Fy fan vad roligt! :D Klockrent verkligen.

    SvaraRadera
  17. Du har så rätt så, vad gör svt av skattepengarna? Det borde ge dem mer uppståndelse vilket de så desperat behöver för att överleva. Vad gör tv4 av sina feta reklamintäkter? Och varför kunde inte inte apanaget täkt en mer modern utrustning? Är det verkligen så litet? Oavsett vem som ska betala borde ju NÅGON i alla fall ha råd, om inte alla.

    Håller även med drf. Daniel ser lite "uppstoppad" ut då han ler. Fast så kanske alla som har kungen till svärfar och ska gifta sig med krondottern, och ska få ha sex med henne (även om jag är stort tveksam till att hon skulle vara oskuld, även om jag på fullt allvar tror att kungen tror att hon är det) skulle se ut?!

    SvaraRadera
  18. Ja, han ser väldigt lik "The Joker" ut. Hittade en rolig bildjämförelse via en annan blogg http://3.bp.blogspot.com/_akJj0VF7J8k/SaQUzdUPtZI/AAAAAAAADKU/KDuGC9p7ggY/s1600-h/westling.jpg

    SvaraRadera
  19. Ja, nog engagerar allt den stundande förlovningen (kanske inte det morganatiska bröllopet) de man minst av allt trodde skulle bry sig om dessa operettmänniskors liv och leverne.

    Gyminstruktör? Daniel? Ockelbo? Karljäveln är ju av Folklig börd. Detta går inte för sig enligt lagen. Avskaffa kungahuset snarast eller se till att snabbt som fan adla hela svenska folket.

    /LD

    SvaraRadera
  20. De tycks ha använt en PR-byrå i alla fall: JKL.

    http://www.resume.se/nyheter/2009/03/04/jkl-regisserade-daniels-fr/index.xml

    SvaraRadera
  21. @Joakim

    Det finns ingen som TVINGAR dem att förbli rojaliteter. De kan abdikera precis när som helst.
    Så jag förstår inte riktigt vad du menar.

    Är rojaliteter upphöjda över all kritik?

    Det finns ju så klart en hel del man kan kritisera över systemet som sådant, t ex att vi inte har en demokratiskt vald statschef (om än att utan att ha något att säga till om). Men ska vi nu faktiskt nödvändigtvis klamra oss fast vid monarkin så får vi väl för faen hålla vissa normer.

    Låt den stackars familjen leva ett vanligt liv. JAG är trött på att betala för deras BMW:s och fantasiresor till tropiska öar.

    Sverige klarar sig precis lika mycket utan kungafamiljen som kungafamiljen verkar klara sig utan Sverige...

    SvaraRadera
  22. Do you have copy writer for so good articles? If so please give me contacts, because this really rocks! :)

    SvaraRadera
  23. I really like when people are expressing their opinion and thought. So I like the way you are writing

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.