2009-09-15

Se framtiden...

...på Regimkritik.se.

12 kommentarer:

  1. /salute

    Enkel, men vass och klockren, Hax!

    SvaraRadera
  2. klockren, dock tycker jag att de små yxorna tog lite udden av konceptet...

    SvaraRadera
  3. @LAKE:

    DU fick mig nyfiken !!!

    Men det blev något fel så jag fick aldrig chansen att lämna min kommentar. Vilket kanske var tur för mig?

    SvaraRadera
  4. Bra!

    Påminner om denna:

    http://grokster.com/

    Men det är ingen parodi, ironi eller satir. De menar dödligt allvar...

    SvaraRadera
  5. "De små yxorna" kallas fasces och är en fascistisk symbol. De ingår bland annat i den svenska polisens vapen.

    SvaraRadera
  6. Men han har kanske en poäng den där Kristoffer:

    http://bodhranman.files.wordpress.com/2008/06/fascism.jpg

    @ Hans J - Vad blev du nyfiken på? Länken?

    SvaraRadera
  7. Yxorna är inträdda i spöknippen. Knippenas namn är Fasces tror jag och därav Fascism för Musse Mussolini gillade spön.
    När man i gamla tider byggde på mjuk mark så byggde man på spöknippen Fasciner. Gamla delar av Göteborg ligger på fasciner - det var holländare som byggde Gbg för dom kunde tekniken. Jag slår vad om att Micke som skriker FASCIST hela dagarna på olika bloggar inte hade en aning därom.

    SvaraRadera
  8. "De små yxorna" är spöknippen med yxor istuckna. Det är en symbol från antikens Rom, och kallades mycket riktigt Fasces, vilket gav namn åt Mussolinis politiska rörelse - Fascism.

    Spöknippena symboliserade "rätten att utöva makt" (prygla). Spöknippe med yxa istucken - "rätten att utöva dödsstraff" (halshugga).

    Fasces förekommer i den variant av lilla riksvapnet som våra poliser bär.

    SvaraRadera
  9. Ett tips är att ladda upp bilden som png så blir det bättre kvalitet och inga artefakter.

    SvaraRadera
  10. @Anonym 22:14

    Om han har originalet det vill säga... annars ger det ju föga att konvertera en jpeg-bild till png. Är källan av ett "lossy"-format så förbättras inget genom att konvertera den till ett "lossless"-format.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.