2010-06-14

Fildelning: Hur skall nazisterna få betalt?

Även om musikindustrin i allmänhet tycks fortsätta tjäna pengar, så har fildelningen tydligen slagit hårt mot ett marknadssegment: Vit Makt-musiken.

Och det är klart - många som lyssnar på sådant vill kanske inte skylta med det genom att köpa skivorna.

Detta innebär i sin tur att de svenska nynazisterna börjar få det kärvt med sin finansiering, som till stor del sägs komma från just skivförsäljning.

Läs mer i denna artikel av Per Gudmundson på SvD:s ledarsida.

Ur Expos rapport Svensk vit makt - årsrapport 2009:

"Den tidigare så lönsamma CD-försäljningen, som i stora stycken försörjde 90-talets naziströrelse, går trögt på grund av nedladdningen. Under 2009 lade två stora vit makt-bolag ned sin verksamhet, Nordvind records och Frihetsrock produktion. Båda skyllde nedläggningen på den ökade nedladdningen inom vit makt-miljön."

"Anledningen till att vi väljer att lägga ned vår verksamhet beror på att det saknas utvecklingspotential inom den nationella musikscenen idag då skivor knappt säljer in de pengar som det har kostat att producera dessa. Vi har under en längre tid propagerat för att man skall köpa album istället för att bejaka piratkopieringen. (Frihetsrock produktion i ett meddelande på Nordisk.nu den 2 juni 2009)"

Seeda på! Eller inte...

21 kommentarer:

  1. Det är andra gången du hänvisar till Gudmundsons beställningsartiklar. Jag vet att du har någon form av fobi för nazister och kan i det läget förstå vinklingen, men tänk att få se din min när du förstår ( jag menar, mentalt förstår ) att du "pushar" för Expo inte en gång, utan gång på gång.
    Gudmundsons börjar kännas som smutigare och smutsigare i sin utövning för jag tror inte att han har fobi, utan som det stod i en av morgontidningarna i morse, en hantlangare för chefen som i sin tur tar "order" från regeringen.
    regeringen..Ja.. får mej att utsökt fundera på varför du inte berör Nya Grundlagen som röstades igenom första vändan den 2 juni.
    med avancerade förändringar i tryckfriheten, vallagen, offentlighetsprincipen
    yttrandefrihetsgrundlagen o.s.v.

    Ointresse p.g.a. brist på information?
    Inte intressant?

    Kan det här väcka intresse?
    swedens-palace-coup
    eller det här?
    nya grundlagen stopp for smapartier

    Nazister bahaa, det finns mycket värre saker än snaggade osäkra killar som spelar vit makt musik. En regering som i en luddig ny grundlag med mycket rymligt tolkningsutrymme, kan bussa militären på Sveriges befolkning, till exempel.
    Känns länkarna som "för mycket" så har vi ju alltid
    Fria Tider

    SvaraRadera
  2. Reinfeld har en direktlinje till Gudmundson med vilken han tvingar Gudmundson att skriva antifascistiska artiklar istället för om muslimer vilket upprör Leif.

    Bra underhållning!

    SvaraRadera
  3. I boken berättar Per Gudmundsson att han och de andra ledarskribenterna på SvD "blivit tillsagda" av sin chef PJ Anders Linder att

    verkligheten och dikten å så ..Micke
    ;-)
    Bara en fråga...
    Du som är råkomunist. Du upplever inte ett problem med att en moderat regering skriver om grundlagen så att milität kan sättas in mot folk under diffusa förhållanden?
    Bara kollar?
    Inga förhållningsorder från Kadern hur du ska tycka?

    SvaraRadera
  4. Betyder detta att vi i PP är nazister eller inte? o ena sidan så är fildelning inte bra för deras ekonomi, o andra sidan så har ju inte alla dessa nazister knappast försvunnit. Piraterna måste vara nazister!

    SvaraRadera
  5. Ser till min förtvivlan att Leif har rätt och att det av skattebetalarna finansierade regeringsorganets chef ger direkta politiska order till Per Gudmundson och övriga journlister på regeringsorganet.


    Allt enligtPer Gudmundson själv.

    SvaraRadera
  6. Du som är råkomunist. Du upplever inte ett problem med att en moderat regering skriver om grundlagen så att milität kan sättas in mot folk under diffusa förhållanden?
    Bara kollar?
    Inga förhållningsorder från Kadern hur du ska tycka?
    ---------------------------

    Jag är liberal.Vad du är vet jag inte.Det är svårt att bedöma utifrån ditt relativiserande av den svenska fascismen och ditt gråtande över hur synd det är om densamma.

    SvaraRadera
  7. "Att fildelningen slår hårt här utan ett eget online distributionsnät med möjlighet för betalning är inte så förvånande."

    De skulle nog sorligt nog faktiskt lyckas med att skramla ihop en slant eller två om de satte upp en paypal-knapp eller flattr på sin hemsida och hänvisade att pengarna gick till "den goda saken".

    Men trots allt, om man tittar på Vit Makt-rörelsen i allmänhet så har jag hittills funnit att moralen att vilja "göra rätt för sig" ofta är totalt oförenlig med sinnelaget hos merparten av anhängarna i fråga.

    SvaraRadera
  8. ...och sedan vad gäller Leif och Micke...

    Vågar man be er - ödmjukast - att om ni nu skall fortsätta spy galla över varandra i tid och otid åtminstonde bolstra inläggen med något för andra personer läsvärt också?

    SvaraRadera
  9. Jag gillar när piratpartister tar på sig censorskappan och håller ordning på internet.

    Det är såna gånger man fattar att all politik är dömd.

    SvaraRadera
  10. Ok, Micke. Jag har gjort vad då, specific, som du ogillar? Eller är det bara din generella läggning att bete dig som en billing tölp?

    SvaraRadera
  11. Ok, Micke. Jag har gjort vad då, specific,
    ---------------------------------
    Det framgår rätt tydligt av mitt förra inlägg och det har du också förstått och du väljer då istället för att backa att köra vidare i samma dike som du redan är ute i.
    Sannolikt därför att din begåvning inte tillåter dig att manövrera på nåt annat sätt.

    Det enda jag saknar är att du skriver "troll" så är schablonen fullständig.

    SvaraRadera
  12. Scary Devil Monastery
    Jag hade tänkt avstå dialog med ditt nick, men man är ju mänsklig.
    Scary! Ibland finns det fördelar med att stanna upp, gå tillbaka och fundera på, den bild man sänder ut till andra. Det är inte alltid den överensstämmer med vad man vill framhålla som viktigt, om ens person eller åsikt..
    Att du sedan inte finner någon substans i information om nya grundlagen är förståeligt.
    För de flesta invånarna, framstår det som invecklat och obegripligt.
    Jag ska, nästa gång jag skriver här, ta hänsyn till den mentala nivån hos vissa läsare, men jag är rädd att en del substantiellt viktigt, kan falla bort. Så det får bli en avvägningsfråga.

    SvaraRadera
  13. @Micke

    Av dina senaste dryga femtio inlägg består 90% av inget mer än ett citat och en förolämpning. Det kallas inte ens att gå i svaromål, det kallas att svinga vilt mot alla som står runtomkring.

    Jag är inte förvånad över att du är permanent defensiv. Varje gång du värjer dig mot ett påhopp "råkar" du damma till personen som står bredvid i bara farten.

    Nej, jag tänker inte kalla dig för troll. Ett troll brukar ha en plan att skapa förtret för andra. Du beter dig som en trilsk femåring utan vett och sans - och av de gånger du uttalat dig i längd om ett fenomen, har du ofta bevisat att du inte ens kan dra ett resonemang till sin logiska slutsats.

    Du tänker inte efter, du känner dig bara förorättad och slår till mot folk på måfå.

    I början var du i handgemäng mot LD. Numera är du i fejd med halva kommentatorsfältet. även de som i början ansträngt sig för att föra en dialog med dig! Vad tror du det beror på? En massiv konspiration riktad mot dig personligen?

    Du beter dig som en tölp och ett klantarsel, även mot de som inte från början flugit på dig. Väx upp för fan.

    SvaraRadera
  14. @Leif

    Mitt nick är ett anagram. De som känner till vad det betyder vet jag redan var jag skall lägga ribban i en teknisk eller filosofisk diskussion. De som inte känner till det ligger inte bra till när det gäller datorteknik och internetfilosofi, vilket gör bedömningen enklare.

    "Att du sedan inte finner någon substans i information om nya grundlagen är förståeligt.
    För de flesta invånarna, framstår det som invecklat och obegripligt."

    Jo, jag finner en hel del av substans i att regeringen försöker kuppa igenom grundlagsförändringar riktade uppenbarligen mot uppstickarpartier i lokalval och - vad än värre är - smygvägen man avskaffar offentlighetsprincipen och rätten att hålla politiskt tillsatta till svars. Smart och bekvämt sätt att ta makten ifrån folket.

    Vad gäller invecklade och obegripliga frågor uppbär jag min höga lön just för att jag har förmågan att förstå och analysera sådant. Jag kan hålla med om att gemene man oftast inte har förmågan att räkna ut vad som händer när man byter ordföljd i en lagparagraf.

    Och det är fortfarande inte möjligt att föra en debatt i ett forum där hälften av kommentatorerna kuppar fältet endast för att kasta skit på varandra. Än mindre när ämnet i det här läget är Off Topic.

    I det här ursprungliga inlägget handlar artikeln om Nazister. Vad regeringen tar sig till - med vår dyre landsfader i spetsen, Schlingmann som ideologisk guru/spin doctor, och "tant gredelin" som verkställande byfåne - ja, det får man ta för givet att vi redan vet. En grundlagsändring som avskaffar folkrätten är bara det logiska steget vidare från Reinfeld - vi vet ju redan vad han tycker om demokrati och folkvalda som inte tycker som han gör.

    SvaraRadera
  15. Jag ska, nästa gång jag skriver här, ta hänsyn till den mentala nivån hos vissa läsare, men jag är rädd att en del substantiellt viktigt, kan falla bort

    Att det var substantiellt viktigt för dig att framhålla att det är synd om svenska fascister och att dom enligt din uppfattning inte får föra fram sitt budskap är kristallklart.Kan inte bli klarare.

    Det är också kristallklart utifrån vad du skrivit att du inte gillar att Pj Linder ger order till sina journalister att utöva partijournalism.

    Dock är det inte uppenbart om du anser detta därför att du inte gillar att Reinfelt enligt dig via Linder beställt ett högerkonservativt avståndstagande till fascisterna som sedan levererades av Per Gudmundson eller om din indignation beror på konsekvent liberalt avståndstagande till korrupt politiskt beteeende.

    SvaraRadera
  16. Scary D.

    Jag orkar inte svara på ditt svammel.
    Du är inte ordningsman i den här klassen och du definierar inte regler åt andra.
    Hax har ett fåtal önskemål och det är upp till var och en att tolka och leva upp till dessa.

    Om han har problem med vad jag säger så diskuterar jag det med honom.Inte med dig.

    Fortsätt nu ägna dig åt att skapa ett fritt oreglerat internet tillsammans med dina vänner och slösa inte din tid på att vara dadda åt mig.

    SvaraRadera
  17. Scary D.

    Jag ser nu nu att jag är en tölp och ett klantarschel.

    Det är intressant att du väljer just det som slutkläm på ditt inlägg eftersom det gör allt du sagt tidigare i inlägget meningslöst genom att det visar att du själv inte besitter den kotroll, etik och moral som du föreställer dig nödgad att lära mig men jag tvivlar på att du förstår det.

    SvaraRadera
  18. @Micke

    Se där. Två resonliga inlägg på raken med reélla argument. Rätt så.

    Vad angår det tredje inlägget:

    Det är du själv som sätter tonen i de debatter där du får hårdhänt svar. När du sedan blir upprörd efter att själv ha satt tonen så har du föga respekt att vänta.

    Det är rätt sätt att starta ett barbråk på, men inte ett bra sätt att få fram vare sig sin egen synvinkel eller få någon annan att tänka efter på det du just sagt.

    Är dina inlägg ett sätt att ta ut din generella frustration på, så visst. Är det ett sätt att påtala att andra sagt/antytt fel så: You're Doing It Wrong.

    SvaraRadera
  19. Om det inte hade varit för att din "Bror Duktig roll" hade varit riktad uteslutande till mig så hade jag kanske lyssnat men eftersom den är politiskt och åsiktsmässigt betingad så är den inte värd mer än Jonas Neumeisters svamliga variant på samma uppfostringstema.

    Det tror jag också att du inser.

    SvaraRadera
  20. @Micke

    Du har helt missat att jag gick påLD lika hårt förra gången, eller?

    Och att Leif fick en känga här.

    Nu lägger jag Ned, för nu är det VI som spammar sönder fältet.

    SvaraRadera
  21. Du har helt missat att jag gick påLD lika hårt förra gången, eller?

    -----------------------------------

    Du klänger inte som en igel på nån av dom med din regelbok för internet och det beror på att ni befinner er på samma sida om en tänkt linje men det är bra att du fattat att varje gång du viftar med den och säger "troll" så blir du själv ett "troll".

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.