2010-06-17
FRA: Motståndet fortsätter
För två år sedan, den 17-18 juni 2008, röstade riksdagen igenom FRA-lagen. Sedan dess är inget sig likt.
Det borgerliga syndafallet var totalt. Inte bara svek de borgerliga partierna i själva integritetsfrågan. Med detta fulade de även ut sig vad gäller liberala kärnprinciper om individens förhållande till staten - principer som borde vara något av ett fundament för borgerlig politik som sådan.
Regeringen var hårt pressad under ett par veckor sommaren 2008. Statsminister Reinfeldt meddelade att "alla vinner på om debatten lägger sig". Han blev inte bönhörd genast. Men under det senaste året får man väl medge att frågan i princip varit borta från dagordningen. Vilket i vart fall han har vunnit på.
Men skall vi verkligen låta Reinfeldt gå segrande ur FRA-striden? Skall vi acceptera att man rullar ut en aldrig tidigare skådad övervakningsstat - där människor kan komma att övervakas utan att de är misstänkta för något brott?
Själv tänker jag inte låta mig avskräckas av att de borgerliga partierna tiger som muren i frågan. Eller att media tycks ha tappat intresset. Eller att folk i allmänhet verkar ha väldigt kort minne. Motståndet fortsätter.
Och nu har stunden kommit. I höst går Sverige till riksdagsval. Då skall vi bedöma hur landet har skötts de senaste fyra åren - och bestämma vilken politik vi vill ha de kommande fyra åren. Det är nu politikerna skall hållas till svars för sina handlingar.
Det må vara otacksamt. Det må vara trögjobbat. Men jag kommer att göra allt för att försöka lyfta FRA-frågan igen - nu när räkenskapens stund är inne.
Tittar vi så framåt, då vet vi att vi varken kan lita på den borgerliga alliansen eller sossarna i FRA-frågan. (Den rödgröna linjen är inte att stoppa FRA:s automatiserade massovervakning. De vill bara klä den i en egen lagtext.)
Om man tycker att FRA-frågan har stort principiellt och symboliskt värde, då måste man klippa till gammelpartierna där det svider mest. Då måste man rösta på något annat. Då måste man försöka få till en situation där FRA blir en viktig bricka i maktspelet. Det enklaste och bästa sättet att göra detta är att rösta på Piratpartiet - och försöka få pirater som vågmästare i riksdagen.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Hax:
SvaraRaderaDu måste, en gång för alla, begripa att spaningen kommer genomföras oavsett en skenbar nedläggning.
Dessutom bör du lägga av med det där ohederliga och konspiratoriska spåret om att det är civilbefolkningen som är målet ("där människor kan komma att övervakas utan att de är misstänkta för något brott").
Eller är frågan alldeles för spännande och laddad så att det inte går att låta bli att förlora sig i allehanda vilda idéer?
Datalagringsdirektivet är däremot på riktigt. Men det enda man hör idag om detta är tillägget om att det även skall omfatta våra nätsökningar.
Varför oreras det i kvadrat om en icke-fråga medan det nästan är tyst om en annan med betydligt mer relevans??
Är förklaringen så enkel att Pajaspartiet m.fl inte förmår skilja vin från vatten?
/Johan
http://henrikalexandersson.blogspot.com/2010/06/ek-c-och-engstrom-pp-kraver-svar-om.html
SvaraRaderaJohan: du tar misste på syftet med lagen och dess konsekvens. läs din citerade mening med betoningen på ordet kan; "där människor _kan_ komma att övervakas utan att de är misstänkta för något brott", "kan komma att" står det. inte "kommer att".
SvaraRaderaDärutöver är din defatistiska stil ganska tråkig, klart FRAs vidriga spaning kan stoppas, bara den politiska viljan finns. Man får helt enkelt se till att rycka upp verksamheten med rötterna.
@Johan
SvaraRaderaJag tror inte att PP kommer att vara tyst om datalagringsdirektivet heller.
FRA:s avlyssningsverksamhet måste bygga på lagstöd eftersom det numer är privata operatörer som sköter teletrafiken. De får inte släppa iväg sin trafik utan lagstöd, ens om de ville.
Om vi hade haft kvar Televerket hade det varit en annan femma, för då hade ju staten i princip kunnat avlyssna sig själv.
@Johan
SvaraRaderaProblemet är i skiljelinjen mellan att FRA olagligt eller i skymundan genomför spaning som de ansvariga kommer att steglas offentligt för om de slarvar eller läcker...eller om allmän övervakning av varje medborgare sker med lagens goda minne.
I ena fallet sitter en skum organisation inom försvaret och ägnar sig åt olagligheter/gråzoner "I rikets intresse".
I andra fallet, då FRA blivit lagstiftat, har vi redan seriösa förslag om att Polisen, SÄPO, Regeringskansliet, privata intressen eller yttre makt skall kunna be om att få informationen utlämnad.
De som trycker på mest är upphovsrättslobbyn och de har faktiskt en god chans att idagens klimat få igenom att IPRED-lagen skall vara god grund till att ifpi skall få information även insamlat av FRA.
Men om man kan allmänövervaka och göra bruk av avlyssning för fildelning, vart ligger då gränsen för när det inte blir tillåtet?
När allmänavlyssning är olagligt har vi inga problem, även om klåfingriga sekretessbelagda militära subenheter ägnar sig åt saken ändå.
När allmän avlyssning är lagligt har vi helt plötsligt en situation där man helt avskaffat var mans rätt att utan brottsmisstanke vara fri från att staten öppnar ens brev och korrespondens.
Det här är inte foliehattstänkande när konsekvenserna redan blivit synliga, Johan. civilbefolkningen blev målet i och med det första förslaget kom in om att vanlig ordningspolis skulle få tillgång till FRA's arkiv.
Vad sedan angår datalagringsdirektivet är det en lika stor vidrighet i sig - och både Hax och Christian försöker avvärja vansinnet för fullt. I stället för att klaga på att det får för litet utrymme (vilket det inte gör, Hax har lyft datalagringsdirektivet i kommentar varenda gång han och CE hittat något nytt eller lyckats skaka loss fler fakta), kanske du skulle kunna hjälpa oss tala om för vanlig Svensson hur vansinnigt det direktivet egentligen är.
Datalagringsdirektivet förser varje mobiltelefonanvändare med ekvivalenten till elektronisk fotboja - men nämn den saken för gemene man så tar han för givet man bär foliehatt då "Sånt händer inte i Sverige, inte".
Apropå vansinnigheter...Hax, jag ogillar att citera SD och nationaldemokraterna, men förslaget om grundlagsändring som röstades igenom nu den 2:e juni verkar vara på riktigt.
SvaraRaderaÄven om SD naturligtvis reagerat på att man officiellt utnämnt Sverige som mångkulturellt, så är det långt mer allvarliga att man i stora delar avskaffar offentlighetsprincipen (kopior skall ej längre omfattas, vilket gör att man i praktiken får extremt svårt att begära ut "offentliggjord" information), riksdagen skall tydligen få lov att hålla officiella möten utan insyn, och man förklarar upphovsrättsbrott vara grundlagsvidriga.
Kan någon försöka gräva fram litet mer? Tack till Leif för att han lyft ämnet.
Björn: Det är just det där "kan komma" som är rena spekulationer. Och lyssnar man på PP's och Hax's argumentation så låter det som att det är just det som kommer att hända. Blev inte mycket gjort om vi alltid hängde upp oss på dessa två ord ... ingen polis, inget militärt försvar (vi har snart inget i alla fall) osv.
SvaraRaderaTjäder: Det är märkligt tyst kring direktivet trots att vi vet att all trafik kommer lagras under en viss tid. Det är öppet mål för att opponera mot det.
/Johan
Johan,
SvaraRaderaDet är inte spekulation.
Av uppgifter lämnade till SVT Rapport framgår det att FRA ägnar sig åt masslagring av trafikdata och avser att fortsätta med det. Se SVT Rapports inslag från den 16 juni 2008 och det läckta FRA-dokumentet som finns på SVTs hemsida. I dokumentet diskuteras omfattningen av lagringen i termerna "all tillgänglig kommunikation".
Vad tycker du är mest allvarligt, masslagring av trafikdata hos teleoperatörerna i sex månader eller ett år hos staten?
@Johan
SvaraRaderaVi vet alltså följande:
1) Masslagring av trafikdata har skett och kommer fortsätta ske.
2) Förslag på att tillgängliggöra den informationen även för ordningspolis, SÄPO, och privata aktörer ligger på motion i riksdagen.
Vad mer vill du? Allmän övervakning av hela Sverige har vi alltså redan. Och att den skall användas i utredningssyfte finns redan framlagt. Summa summarum har vi massövervakning av varje medborgare, obeaktat skuld eller misstanke. Övervakning som nu är tänkt att tas i bruk.
FRA och datalagringsdirektivet är var och för sig sanslöst giftiga, men kombinationen skapar en hyfsat heltäckande övervakningslösning som påminner om den som Iran önskar att de hade infrastruktur att implementera.