2011-04-21

På förekommen anledning


Jag är nominerad till Piratpartiets styrelse. Det känns hedrande. Ändå tog jag mig tid och funderade ett varv extra. Dels handlar det om att jag är rätt mån om mitt oberoende. Och dels handlar det om förutsägbart tjafs.

Jag jobbar ju på Piratpartiets kontor i Europaparlamentet och är således anställd av parlamentet, på rekommendation av vår ledamot Christian Engström. Det har fått en del människor att gå igång på temat jäv. [1, 2, 3, 4, 5] Jag kände på mig att detta skulle komma, vilket fick mig att tveka om att ställa upp. Inte för att jag uppfattar mig själv som jävig – utan för allt ältande om detta som går att förutse. Tid som kan läggas på bättre saker kommer att behöva offras för att diskutera förmenta jävsfrågor varje gång som jag inte intar en rakt motsatt uppfattning mot Engström. Vilket känns en smula tramsigt och tröstlöst.

Jäv..? Hm... Nä. Faktiskt inte. Mig har man väl knappast där man sätter mig. Jag är en vuxen människa som kan själv. Jag uppfattar det som en smula stötande om folk tror att jag är ett mähä som tar order istället för att tänka, analysera och fatta självständiga beslut.

Men det är inget att haka upp sig på. Det hela gör mig bara mer beslutsam på punkten att Piratpartiet måste bli mer utåtriktat, bättre på kommunikation och skickligare på kampanjer. Vilket är de områden där jag känner att jag kan ha en del att tillföra. Energin skall riktas utåt, inte inåt.

Alla vet att jag jobbar på piratkontoret i EP. Tycker man att det är ett problem, då skall man rösta på någon annan. För alla andra står jag till förfogande. Medlemmarna avgör.

Med detta tror jag att jag har replikerat dem som apostrofierat mig i denna fråga. Nuff said. Det ligger inte riktigt för mig att plädera för mig själv.

Kan vi få syssla med politik en stund nu..?

93 kommentarer:

  1. Du får pengar ur Christian Engströms lönekuvert, dvs de pengar han får från parlamentet för att anställa assistenter. Så att få det att låta som att CE bara har rekommenderat dig tycker jag inte riktigt är korrekt gjort mot dina egna läsare.

    SvaraRadera
  2. Tyvärr berör du inte frågan om jävsproblematiken i ditt blogginlägg ovan, som bara andas ren och skär arrogans mot de styrelsemedlemmar och kandidater till styrelsen som oroas av problematiken.

    Vad är jäv?

    Det råder en del missuppfattningar kring detta. Du verkar tro (eller försöker få det till) att jäv betyder att en person är partisk när han ska fatta ett beslut.

    Det är helt felaktigt.

    En sådan syn på jäv leder till ganska konstiga effekter, t.ex. att en person kan tillbakavisa en komplex jävsproblematik om han själv gör bedömningen att han har hög integritet. (Som domaren i Pirate-Bay-rättegången.)

    Jäv är något annat än frågan om huruvida en viss person är partisk eller opartisk.

    Jäv föreligger om det finns sådana förhållanden att en utomstående kan ifrågasätta en persons oberoende ställning. Fullständigt oavsett om detta innebär verklig partiskhet eller inte – vilket alltid är omöjligt att bedöma objektivt.

    Varsågod förresten... att "ägna dig åt politik". För det sysslar ju inte vi andra engagerade pirater med.

    Den här gången kommer kritiken inte från någon högljudd minoritet, utan från pirater som sitter i partistyrelsen, kandiderar till styrelsen eller åtminstone är engagerade nog att ägna stor tid till "utåtriktade aktiviteter".

    SvaraRadera
  3. @ Infallsvinkel

    Skrev han inte "vi"?

    "Kan vi få syssla med politik en stund nu..?"

    SvaraRadera
  4. "Piratpartiet måste bli mer utåtriktat, bättre på kommunikation och skickligare på kampanjer"

    Jo, det måste ju uppfattas som rätt arrogant av somliga.

    SvaraRadera
  5. Jag tror inte att han inkluderade sina kritiker i "vi".

    Dem inkluderade han snarare i dem som ängnar sig åt "tjafs"...

    SvaraRadera
  6. Visst, utgå från att folk inte vill vara inkluderande. Falangism är mycket roligare. Stön!

    SvaraRadera
  7. @infallsvinkel:

    Några snabba puckar här...

    "För det sysslar ju inte vi andra engagerade pirater med."

    Klart onödig gliring. Tror du på fullaste allvar att *något* positivt kan komma ur din formulering ovan?

    "Den här gången kommer kritiken inte från någon högljudd minoritet, utan från pirater som sitter i partistyrelsen, kandiderar till styrelsen eller åtminstone är engagerade nog att ägna stor tid till "utåtriktade aktiviteter".

    Med andra ord kan man säga som så att en rejäl andel av de du nämner är personer som kan *antas* agera för egen vinnings skull (går givetvis inte att vare sig bevisa eller motbevisa, bekvämt nog) i syfte att behålla, eller erhålla en plats för egen räkning. Om man ska spela djävulens advokat för ett ögonblick.

    Det är naturligtvis ett väldigt lockande mål att hacka på en hypotetisk jävssituation för en viss kandidat om man själv har ambitionen att ställa upp...

    Som utomstående betraktare av turerna inom PP (i varje fall de som syns utåt) så kan jag *garantera* att denna typ av kverulerande (i brist på bättre ord) är rejält skadliga för PP vad gäller dess anseende och trovärdighet utåt.

    D.v.s det mer eller mindre ständiga tjafsandet har betydligt större negativa effekter, totalt sett, än de potentiellt negativa ämnen som tjafsandet handlar om.

    Om ni ligger i lite till så vill jag påstå att risken finns att både Christian och (kanske) även HAX bestämmer sig för att lägga ner sitt arbetande för PP och kanske gå över till (L) istället (ren spekulation) men det beror givetvis på hur djupt rotad deras lojalitet med PP är.

    Om någon inbillar sig att detta skulle vara till gagn för PP så hävdar jag att denne någon är helt ute och cyklar.

    SvaraRadera
  8. Det är intressant att du hela tiden pratar om att du vill driva politik, skapa bättre kampanjer och utveckla oss externt. Det tycker jag är bra, för det behövs verkligen. Just därför förstår jag inte vad du ska in i styrelsen att göra.

    Styrelsen arbetar inte med frågor om hur kampanj ska drivas eller hur våra flyers ska se ut. Det delegeras till partiledningen. Det låter snarare som att du borde satsa på att sitta där istället.

    Så du, som vill arbeta externt och driva politik, vill in i en styrelse som arbetar med partiorganisatoriska frågor främst?

    Att sedan säga att diskussionen ska lägga sig för att vi borde lita på dig att du inte kommer känna påtryckningar... är inte det lite förmätet? Vi ska lita på dig för att... du är du? Ska vi resonera likadant inför TPB-domen? Att det inte är jäv om många känner att de kan lita på domaren? Ja, Warner Bros var med på ett hörn men han är en helylle-kille så då är det helt okey? Skärpning.

    SvaraRadera
  9. Piratpartiet är dödsdömt.

    Man malde ner partiets ledande profil, Falkvinge, i en malström av obstruktion.

    Man förstår inte vad som förde partiet till Europaparlamentet och kommer därför att misslyckas i alla kommande val.

    Man ägnar sig hellre åt stadgebråk och personstrider än opinionsbildning och politik.

    Man skapar inre problem som är helt onödiga.

    Man har en snårig och obegriplig organisations- och mötesstruktur som tillåter en handfull kärringar att lamslå verksamheten.

    Och vad tror myglarna att de kan ta kontroll över i ett parti utan människor som Falkvinge, HAX och Engström? En tom påse? Ett allt mer misshandlat varumärke? En pärm med protokoll?

    HAX borde backa ur styrelsevalet. Inte för att han är jävig, utan för att även han riskerar att dränkas i träsket om han blir vald.

    Piratpartiet är över, vilket jag tycker är tråkigt. Jag röstade pirat.

    SvaraRadera
  10. HAX, jag tror inte att du skulle jäva för CE men det handlar om en princip, en jävligt viktig sådan och då får man gilla läget.

    SvaraRadera
  11. @anonym nr 2

    Det här är politik, handlar lite om att leva som vi lär.

    Kritiserar vi andra för jäv så kan vi väl inte hålla på med det själva?

    Men visst slutgiltigen handlar det om att medlemmarna bestämmer och därav måste man föra en debatt.

    Partiet har alltid vart för att vara öppen med det mesta som inte absolut kräver sekretess, och när medlemmarna får reda på något får allmänheten oxå reda på det. (dvs ibland så får man hålla sker hemlig i ledningen typ vissa strategiska bomber som ska släppas till media etc) så därav kan man tycka att det är jobbigt eller det ena eller det andra.

    men det är ju en viktig intern debatt som måste föras för att medlemmarna ska kunna göra de informerade val som de ju skall göra.

    Och sen kan perspektiven och vad man värderar skilja sig eftersom folk har så olika bakgrund och värderingar i mångt och mycket som berör det interna arbetet i partiet och även det externa arbetet.

    SvaraRadera
  12. @TP och Anonym:

    Jag tycker att era synpunkter är högst relevanta!

    Det är säkert så att jag hade kunnat uttrycka mig bättre, på ett vänligare sätt. Och det är bara bra för mig att få upp ögonen för hur det jag skriver kan uppfattas.

    När det gäller själva sakfrågan... Det jag försöker påvisa är skillnaden mellan jäv och opartiskhet. Det är en stor skillnad.

    Jag vill även säga något om det faktum att kritiken kommer från nuvarande ledamöter i styrelsen, samt kandidater dit (men bara bland annat).

    Jag har talat med ganska många medlemmar i den nuvarande partistyrelsen, och med de som kandiderar till denna styrelsen, och *genomgående* har de lyft fram sin oro kring vad hax kandidatur innebär. Men de har även uttryckt att de inte vågar gå ut med dessa synpunkter, på grund av risken att utsättas för attacker.

    Själv kanske jag är naiv, men jag tror på möjligheten att diskutera en sakfråga. Och vad mer är: Jag anser att medlemmarna *förtjänar* att denna fråga lyfts, för jag tror att många inte är medvetna om den oro som förekommer bland de organisatoriskt aktiva inom partiet.

    Jag håller också med om att det interna tjafs vi har haft inom pp har varit otroligt skadligt för partiet. Just därför hoppades jag också in i det sista att hax skulle välja på ett snyggt sätt att avböja sin kandidatur, för att det var uppenbart (även för honom) vilken oro som skulle bli resultatet.

    Tack för era synpunkter. Jag menar verkligen inte att uttrycka mig så att någon tar illa vid sig...

    SvaraRadera
  13. Hallå!

    Att man har en årsmötesordförande som ställer en propositionsordning som gör det omöjligt att rösta på något annat sätt än så att han själv kommer in i styrelsen (även om man inte vill rösta på honom alls), är inte det jäv?

    Att en av partiets ledande krångelmakares bror sitter i årsmötespresidiet, är inte det jäv?

    Men att mötespresidiet förra året ändrade i yrkanden efter att de justerats och voteringen börjat, det är faktiskt inte jäv. Det är bara inkompetens.

    SvaraRadera
  14. Och alla som bestämt sig för att sänka Falkvinge och Engström? Jäviga? Eller bara predestinerade att handla på ett visst sätt oavsett vad som är bäst för piratpartiet?

    SvaraRadera
  15. Definition av jäv enligt http://dictionary.sensagent.com/j%C3%A4v/sv-sv/

    "Jäv är en situation där en beslutsfattare kan tänkas vara partisk, eller en juridisk invändning mot en sådan situation. Den som invändningen riktas mot är jävig. Syftet är dubbelt: dels att hindra att sådant som inte hör till saken får bestämma utgången, dels att hindra att misstanke uppstår om att beslutet inte är fattat på saklig grund."

    Och Hax? Det här ÄR politik. Det är jävligt (pun not intended) mycket politik. Jävsfrågan måste lösas för att vi ska kunna ägna oss åt ANNAN politik i stället för att den här debatten ska dyka upp gång på gång.

    SvaraRadera
  16. Men då är det väl bra att hax lyfter denna fråga själv, så att folk kan ta ställning till de öppna korten?

    SvaraRadera
  17. Ena året bråkas det om att Engström inte avlönar förtroendemän, nästa år om att han gör det. Bestäm er.

    SvaraRadera
  18. Efter att ha observerat trådarna i piratpartiets mötesforum (vilka i sig är rätt underhållande, med medlemmar som lägger ett dussin motioner om att lägga in semester för arbetslösa, medborgarlön, gratis kollektivtrafik och andra typiska piratfrågor (???) och annars mest verkar ägna sig åt att kalla alla sina meningsmotståndare för psykopater och idioter) så verkar det största problemet med styrelsen vara att de flesta ledamöter helt enkelt skiter i att delta på mötena. Är inte det ett betydligt allvarligare problem än att en del av dem får betalt? Kan man inte anta att det allvarligare problemet skulle minska om fler i styrelsen faktiskt jobbade med piratpartiet på heltid? Uppväger inte fördelarna nackdelarna?

    SvaraRadera
  19. Haha! Ge alla sparken. Låt dom sova på parkbänkar och äta sopor. Då blir allt mycket bättre. Troberg blir säkert mycket mer motiverad om hon får steka hamburgare på McDonalds på sin fritid. Falkvinge kan väl lifta till de där föredragen runt om i världen som han håller. Och Hax är tjock nog som han är. Aktivister skall lida!

    SvaraRadera
  20. Törs man försiktigt påpeka följande två aspekter, månntro, när jag nu uppmärksammats på att det minsann är POLITIK (ska antagligen läsas som att detta minsann är för de vuxna, eller något) det här?

    1. Det kommer *alltid* att vara möjligt att hitta något skäl att uttrycka farhågor för jäv, oavsett vilken person det gäller. Den som tror något annat har inte läst sin historia tillräckligt. Är det inte pengar så finns det *alltid* något annat man kan peka på.

    Att inbilla sig något annat är mer än lovligt naivt, om vi nu verkligen talar om POLITIK och dess spelregler.

    2. Det är *viss* skillnad mellan en domare i ett mål där ena parten uttrycker farhågor om att domaren ifråga kan vara jävig, och att hysa liknande farhågor gentemot en person med en viss position inom det parti där man är verksam. Skillnaden är mångfacetterad, men ett par (det finns fler) aspekter är dessa:

    2a. I fallet med domaren är man som part i målet *direkt* utsatt för eventuella konsekvenser av den potentiella jävssituationen och man har i allmänhet ingen annanstans att vända sig för att konkret hantera det hela.

    2b. I fallet med personen på viss position inom partiet har man:
    - möjligheten att *innan* personen hamnar där inverka på processen genom att delta i valet till positionen,
    - möjligheten att under resans gång, även efter det att positionen är tillsatt, peka på beslut/omständigheter där *direkt* misstanke om jäv kan styrkas på ett trovärdigt sätt och tillse att detta hanteras på lämpligt sätt,
    - dels "förmånen" att inte personligen direkt drabbas av beslut helt utanför ens egen kontroll, eftersom
    - hela partiet har möjlighet att gripa in om det hela blir fullständigt ohållbart.

    En jävssituation i ett rättsfall där man är utsatt part och en jävssituation i ett politiskt parti där den berörda parten är demokratiskt vald och demokratiskt möjligt att avsätta (i princip när som helst) är inte riktigt i paritet med varandra, alldeles oavsett hur mycket man kanske vill låta påskina detta. Återigen: Enligt min mening.

    Nå. Nu har jag sagt mitt för den här gången och överlåter åt övriga att diskutera frågan sönder och samman. Det verkar vara en populär sysselsättning, så varför inte. Det är ju långhelg, så tiden finns.

    SvaraRadera
  21. Exakt vilka åsikter är det som Engström antas ha som skulle vara motstridiga mot piratpartiets intresse och som han antas snärja slavar för att stödja?

    SvaraRadera
  22. Om HAX får sin lön direkt av Engström så är HAX i beroendeställning till Engström, särskilt om Engström har ensam förfoganderätt över pengarna ifråga.

    I så fall finns en sorts jäv, på så sätt att HAX inte kan förväntas att hålla sig helt opartisk iförhållande till Engström.

    Men är det verkligen ett problem för Piratpartiet? På vilket sätt då?

    Jag kan förstå att i de inre maktstriderna så tycker man att det är orättvist att Engström får stöd av HAX.

    Men sådana lojaliteter har ju alla organisationer.

    SvaraRadera
  23. Klart att HAX ska sitta i styrelsen.

    @Erik har helt rätt om de förbannade interna bråken.

    Jag börjar mer och mer misstänka att flera aktiva troll i PP i själva verket har sina lojaliteter hos andra partier eller är betalda av IPR-lobbyn för att obstruera så mycket som möjligt.

    I ett parti där folk inte träffas på riktigt och lär känna varandra är det mycket lättare att vara en mullvad och förrädare än om man lärde känna varandra privat och i verkliga livet.

    Partiet behöver bli mycket mer toppstyrt med en tydlig ledning och inte en massa idiotiska procedurfrågor. (Nu är det bråk kring HAX, för något år sedan var det några genier i ledarskap som tyckte att det var en extremt viktig principfråga att CE inte skulle få sitta i partistyrelsen.)

    Och i anonyma kommentarfält som dessa kan vilka troll som helst leva rövare i oändlighet.

    De aktiva i PP borde träffas mer på riktigt och lära känna varandra. Om sen någon börjar trolla får man väl använda beprövat socialt tryck via mobiltelefonen för att få folk att rätta in sig i ledet.

    Tyvärr lever PP kvar med ett arv som syns i stadgar och organisationskultur av att alla hierarkier är förkastliga, att rättsäkerhet/demokrati gör att man måste lyssna på och lirka med obstruerande bråkmakare i oändlighet, osv.

    Jag vill att det upprättas en lista på de PP-troll som bara obstruerar så att man kan veta vilka man ska strunta i.

    SvaraRadera
  24. Kollade in länk nr 1. Det är alltså ett problem att Falkvinge, Troberg, Engström och HAX är för framgångsrika som bloggare. Imponerande analys.

    SvaraRadera
  25. nobody expects the spanish inquisition21 april, 2011 17:14

    Inget går upp mot gamla hederliga häxprocesser. Kasta häxan i dammen. Drunknar hon var hon oskyldig. Flyter hon är hon en häxa och skall brännas på bål.

    En del människor borde kanske söka jobb i statsförvaltningen.

    SvaraRadera
  26. Hax: Kan du ge ett klart besked om huruvida du stöder ett samgående mellan PP och L eller ej?

    Om du kandiderar till styrelsen borde du kunna ge svar på en sådan fråga.

    Det är rätt ofta som företrädare för LD menar att du stödjer ett samgående (det brukar användas som argument för att man skall stödja denna linje på årsmötet). Det vore värdefullt om vi kunde få denna sak ur världen.

    SvaraRadera
  27. Rick, Anna och Christian har en allvarlig brist. De låter trollen hållas istället för att ta i med hårdhandskarna mot dem.

    Man låter till och med människor som aktivt undergräver partiets bästa sitta ordförande på medlemsmötena.

    Piratpartiet behöver en mindre, mer samkörd styrelse. För mycket troll i dag.

    SvaraRadera
  28. @Rebecca: Det där har väl Hax redan förklarat rätt väl i kandidatutfrågningen på forumet?

    SvaraRadera
  29. Jag tycker nog att paragrafryttarna i piratpartiet själva visar rätt bra här att de skapar onödiga, krystade och konstlade konflikter. De hade inte kunnat förstöra mer om de hade varit avlönade av IFPI eller moderaterna.

    SvaraRadera
  30. Tycker det är märkligt att kritiken mot Rick, Anna och HAX möts med sådan ilskhet från fotfolket, och att alla som är kritiska mot dessa 3 stämplas som "Troll".

    PP kan ju knappast kritisera politiker, domare och dylikt som utsätter sig för "misstänkta jäv-situationer", samtidigt som dom gärna tittar åt andra hållet när det pågår misstänkta jäv-situationer inom partiet.

    SvaraRadera
  31. PP kan ej se verkligheten21 april, 2011 18:33

    Sanningen är följande. PP kan motarbeta Hax och gå under eller släppa fram honom i styrelsen och låta honom göra om PP till ett Libertarianskt parti tillsammans med Andra inflytelserika pirater som vill samma sak.

    Det spelar dock ingen roll vad PP gör, för Hax och hans Liberaldemokrat vänner kommer ändå att skapa ett nytt parti när PP skutan har sjunkit.

    PP lider av samma problem som feministiskt initiativ gjorde, vänstern vann med Gudrun i spetsen eftersom dem var starkast. I PP är högern starkast via Rick Falkvinge, Anna Troberg, Christian Engström, Carl Johan Rehbinder och Henrik Alexandersson. Alla dessa namn är för tunga för PP att tappa därför måste högern vinna inom PP. Mab och Amelia Andersdotter har ingen framtid i partiet dem är för svaga i jämförelse med högersidan. Mab är dock en rätt svårläst person, man kan aldrig räkna bort honom helt, men hans sympatier är till vänster oavsett vad han påstår.

    SvaraRadera
  32. Inte för att jag tror att du HAX inte kan vara opartisk gentemot Engström, men det är inte den egentliga frågan som jag ser det, utan om konsekvens. Om en anställd av en annan i partitoppen kan det tänkas finnas andra som blir uppenbart påverkade av det och går vi med på det en gång har vi prejudikat på att det går bra.

    Fast i det stora hela gör det kanske inte så mycket från en praktiskt synvinkel om styrelsen har beroendesituationer gentemot varandra då det inte är så mycket som kan ändras i praktiken... eller?

    SvaraRadera
  33. PP vill ej se sanningen21 april, 2011 18:41

    I övrigt är de interna bråken i PP endast en fråga om Vänsterpirater emot Högerpirater. Svårare än så är det inte. Men givetvis är det pinsamt för PP att erkänna detta eftersom man marknadsfört sig själva som ett parti som går över blockgränserna. Men så är inte fallet, glöm inte heller att Rick Falkvinge skapa Piratpartiet, han skapade Piratpartiets vågmästarstrategi av taktiska orsaker, nu när dessa har misslyckats och fler inom högern ropar efter ett Libertarianskt parti så kommer Rick Falkvinge ur ur garderoben. Detta gör att vänsterpiraterna känner sig lurade, dem har aldrig velat förstå att PP är ett högerprojekt redan från första början.

    På PP:s forum kan man se hur detta avslöjas i detalj men ändå förnekar nästa alla pirater detta när det tas upp. Det är pinsamt se länk nedan:

    Pirapartiets ideologi Libertariansk?
    https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=29102

    SvaraRadera
  34. Delikatessjäv, spännande. Vem ligger med vem? Vilka har affärer tillsammans? Vilka känner varandra? Vilka är släkt?

    SvaraRadera
  35. Det finns en en gång för alla slutgiltig lösning på jävsproblematiken.

    1)Informera medlemmarna om sakförhållandet. (Det är nu uppnått)

    2)Håll käften.

    3)Vänta in resultatet av medlemmarnas röstning

    Nu är frågan löst och ur världen.

    SLUT!

    (Jag tycker redan vi borde vara vid den här punkten då medlemmarna i omröstning efter omröstning tydligt visat att de inte tycker att den här typen av jäv situationer är något problem)

    /Hoffa

    SvaraRadera
  36. Jisses. Jag trodde inte att jäv kunde föreligga ifall bindningen var intern?
    Betyder det att ingen som får arvode av piratpartiet (och därmed är beroende av övriga inom partiet) kan vara valbara för dess styrelse?
    Dvs, ifall någon blir invald till styrelsen av medlemmarna (de som råkade rösta) kommer denne i beroendeställning till samma medlemmar och måste därför omedelbart diskvalificeras pga jäv?

    Gratulerar. Idioterna har hittat en evig intern styrelsekris istället för verklig politik :-)

    SvaraRadera
  37. En sak till jag har funderat på är hur Christian Engström ställer sig till denna situation? Anser han att det är perfekt med fler i styrelsen som han avlönar eller tycker han att det inte spelar roll eller ser han det som negativt? Han uttalade sig mycket kring sin egen post till styrelsen förra året om att det var löjligt att prata om jäv och sen drog han in sitt lån till partiet (det som var ovillkorat som uppenbarligen inte var så ovillkorat trots allt) men han har inte uttalat sig alls nu.

    Och en till sak jag funderar över är vad alla dessa personer, som tycker att CE, Rick och HAX är fantastiska kompetenta människor som tydligen ska inneha alla positioner i toppen av partiet, tycker att de gör i styrelsen som är så pass bra? Eller i HAX fall vad han kan bidra med? Vet ni hur arbetet är i styrelsen? Har ni koll på vad styrelsen ens gör? Vad har CE och Rick gjort i styrelsen som gör att de är ovärderliga och vad kan kampanj-HAX göra som är så ovärderligt? Är det att PP ska bli liberaldemokrater som är det ovärderliga?

    SvaraRadera
  38. Är inte en av styrelsekandidaterna nära släkt med en av mötespresidialerna?

    SvaraRadera
  39. PP-vänstern förnekar verkligheten21 april, 2011 20:01

    @Lena

    Alla vet vem Hax, Rick Falkvinge och Christian Engström är, men ingen vet vem du är. Varför, ja det kan man fråga sig men sådan är verkligheten.

    Hax, Rick Falkvinge och Christian Engström har störst inflytande i och för partiet både medialt, mentalt och rent konkret.

    Du har inte det inflytandet Lena sådan är verkligheten och anledningen till att du inte kommer lyckas lika bra som dem är att du hittills inte har haft kompetensen.

    Dessutom skapade Rick Falkvinge Piratpartiet, det gjorde inte du. Du har förlorat Lena, du kan givetvis kämpa för att alla andra ska bli lika stora förlorare som du själv och du kan till och med lyckas om du kämpar extra hårt så kan ni alla gå under tillsammans på PP:s skuta. Men i det läget kommer Rick Falkvinge, Hax, Anna Troberg, Carl Johan Rebhinder och Christian Engström att hoppa av skutan och gå med i Liberaldemokraterna och ni som är kvar kommer inte ens locka 0,3% av väljarna. Samtidigt som Hax och hans vänner har en stor chans att komma in i riksdagen om de spelar sina kort rätt. Sådan är verkligheten Lena. Lycka till med att inse det.

    Förnekar man verkligheten som du gör kan man aldrig bli framgångsrik. Därför är du en förlorare.

    SvaraRadera
  40. @PP-vänstern förnekar verkligheten

    Så när Rick Falkvinge, Hax, Anna Troberg, Carl Johan Rebhinder och Christian Engström försvinner kommer PP att få 0,3% i valen framöver? Med tanke på att PP fått 0,6% i två riksdagsval nu med dessa personer i ledningen så kan vi då anta att libdem kommer få 0,3% också då eftersom det är vad de kommer ta med sig. Det tycker jag det kan vara värt för då kan du, som tar till förlöjligande personangrepp (som bara reflekterar tillbaka på dig), jobba aktivt för dem istället för att hacka på folk :)

    SvaraRadera
  41. Dessutom om du tror att Anna Troberg kommer lalla iväg till libdem tror jag inte du läst hennes blogginlägg på ämnet:

    http://www.annatroberg.com/2011/03/22/timeout-for-lite-vanskapligt-taktiksnack/

    http://www.annatroberg.com/2011/03/30/zen-and-the-art-of-drama-queen-maintenance/

    Trevlig läsning :D

    SvaraRadera
  42. Iintressant att läsa alla kommentarer om att Hax och CE samt underförstått Anna och Rick ska göra om piratpartiet till ett liberalt parti. Var kommer det ifrån? Har detta annonserats nånstans öppet? Har dessa opinionsbildat för det på något tydligt och transparent vis?

    Det som sägs är att det planeras bakom lyckta dörrar, och då kan man knappast komma dragandes med argument om att det inte sker nåt fuffens, att det inte är fel att samla egna krafter i styrelse och partiledning, om tanken är att åstadkomma det.

    Så är det så att Hax och Christan planerar att göra om piratpartiet till liberaler? Utan att bedriva den frågan öppet och få med sig medlemmarna? Var är principerna då, om ni tycker att det är okej? Kan ju knappast kalla folk för tjafsiga som inte vill ta den i röven utan att bli tillfrågade.

    Så vad är det som gäller här? Överdrivet tjafs och hederlighet från Hax och Ce eller befogad oro och ett par snubbar som fått hybris och tänkt sig köra över folk?

    SvaraRadera
  43. Själv har jag tyckt att det har varit lite för skarpa utfall när det gäller synen på jäv i andra fall. Det gäller nog att ha en balanserad syn på saken.

    Jäv föreligger om det finns omständigheter som kan rubba förtroendet för någons opartiskhet, s.k. delikatessjäv. Andra former av jäv är inte aktuella i detta fall.

    Jag menar att det borde finnas gott om frågor i en partistyrelse där anställningsförhållandet inte behöver aktualisera jäv. Därför tycker jag nog att jävsproblematiken är överdriven även i detta fall.

    SvaraRadera
  44. PP vill inte se verkligheten21 april, 2011 20:49

    Lena du förstår inte verkligheten och du saknar logik. Det är ingen mening att argumentera med dig för du fattar inte att det finns massor av missnöjda borgliga väljare pga FRA frågan. Men de röstar inte på PP om man inte breddar sin politik.

    Anna Troberg kommer följa med över till Liberaldemokraterna om ni pressar henne tillräckligt hårt. Hennes plan är dock att försöka förändra PP inifrån. Men Anna Troberg är inte det tunga namnet i PP det vet alla, även Anna själv.

    Det finns en självförnekelse i PP som är total och det är vänsterpiraterna som står för den. Högerpiraterna är rädda för att stöta sig med vänsterpiraterna och de vill både äta och ha kakan kvar.

    Carl johan Rehbinder är den ärligaste rösten i PP angående detta, men tro mig, Hax, Rick Falkvinge, Christian Engström och Anna Troberg håller med honom.

    Kan man inte se detta är man en idiot och idioter vinner inga val. EU valet var en tillfällighet som byggde på att man fick röster från Sverigedemokraterna ännu ett faktum som PP vänstern förnekar.

    SvaraRadera
  45. Nu verkar inte ärlighet vara en hårdvaluta i den här diskussionen men ska man snacka brytpunkt så ligger den knappast mellan "höger och vänster". Den ligger mellan "höger och skita i vänster-höger". Bekvämt att hitta på att det skulle vara en sån konflikt, men det är inte mer sant för det.

    SvaraRadera
  46. Denna video visar tydligt att detta är fyra sammansvetsade krafter som driver en liberal linje för PP. Se noga när Hax, Rick, Christian och Anna talar med varandra.

    Vad gör vi i Bryssel? Intervju med Christian Engström.
    http://www.youtube.com/watch?v=YHnCMDLrRE8

    SvaraRadera
  47. PP vänstern lever i förnekelse21 april, 2011 21:08

    Anonym 21 april, 2011 20:55, du är med största sannolikhet vänster, möjligen anarkist vänster, men dock vänster. Lena är också vänster och alla som påstår att de inte är vänster som vill ha kvar skit i höger/vänster är lögnare. Vänsterpiraterna vet att ett vänsterpiratparti inte skulle få en endaste röst, eftersom då skulle PP försvinna.

    Ett höger PP kan dock överleva och komma in i riksdagen. Vänster PP vill däremot överleva genom att köra på i samma förlorande spår. Förlorare är vad ni är och det gör ont att förlora men ju förr ni kan acceptera verkligheten desto bättre.

    Hax och hans vänner är dock fega som inte talar tydligare klarspråk de verkar som om de tror att de ska lyckas slå ut vänstern i PP internt. Jag förstår dem dock, vänsterfalangen kan inte nå ut till folket men högern kan nå ut till över 4% Vänstern hämmar högerns potential i partiet, detta är sanningen.

    SvaraRadera
  48. oftast är det enkelt. Alla interna strider i PP handlar om höger emot vänster.

    SvaraRadera
  49. Som sanningssägare fejlade du rejält "PP vill inte se", som påstod att jag är vänster så då faller resten av din analys. Jag är liberal. Men inte till bekostnad av demokratiska principer. Själv förstår jag inte alls hur man ens kan kalla sig liberal som tycker det är bra att lura och utnyttja folk. Det är väl för fan inget att skämmas över, vinn i sak istället för att bete sig som som nån jävla barbar från mongoliet.

    SvaraRadera
  50. PP vill inte se verkligheten21 april, 2011 21:24

    Som sanningssägare fejlade du rejält "PP vill inte se", som påstod att jag är vänster så då faller resten av din analys. Jag är liberal. Men inte till bekostnad av demokratiska principer. Själv förstår jag inte alls hur man ens kan kalla sig liberal som tycker det är bra att lura och utnyttja folk. Det är väl för fan inget att skämmas över, vinn i sak istället för att bete sig som som nån jävla barbar från mongoliet.

    Du är en vänster liberal. Det fattar vem som helst. I övrigt tar inte en analys ut en annan. Men du är vänster utan tvekan. Och du är absolut anti-Libertarian! Alternativt är du inte ens PP medlem utan bara ett anonymt troll.


    Hur som helst, jag sa att hax och hans vänner är fega, jag skulle hellre se att de sa öppet vad de ville. Men de vill inte riskera att PP varumärket förstörs, det är trots allt mer värdefullt än Liberaldemokraterna s varumärke i nuläget.

    Vänsterpirater beter sig likadant varenda gång man påpekar sanningen de blir förbannade och börjar grina eftersom de vet att deras sista stund är kommen.

    SvaraRadera
  51. PP vill ej se verkligheten21 april, 2011 21:31

    Du är precis som Mab han tjafsar också jämnt om att han är Liberal, eller varför inte tala om hax bror Micke som alltid hänger på denna blogg och också hävdar att han är Liberal. Men dem är båda utan tvekan vänster. Man kan givetvis vara Liberal och vänster det är historiskt sett originalet av en Liberal.

    SvaraRadera
  52. PP vänstern vill ej se (erkänna) verkligheten21 april, 2011 21:37

    det är väldigt enkelt att se över om det jag säger stämmer. Dem Pirater som hävdar att Hax hamnar i en jäv situation är pirater som är vänster. punkt slut.

    SvaraRadera
  53. "who needs enemies with friends like these"... fortsätt så allvetar'n! :)

    SvaraRadera
  54. PP vill ej se verkligheten21 april, 2011 21:53

    "who needs enemies with friends like these"... fortsätt så allvetar'n! :)

    Som sagt nu vet vi att även du är vänster. Ja jag tror på ärlighet. Det är inte speciellt svårt att se att denna strid är en internstrid mellan höger och vänster det kan vem som helst se som klarar av att lägga känslorna åt sidan.

    Dessutom kan vem som helst se att de mest framgångsrika piraterna i partiet är höger och det gör att vänsterpiraterna känner sig hotade.

    SvaraRadera
  55. PP vill ej se...21 april, 2011 21:56

    i övrigt har du tydligen inte läst vad jag skrivit i andra inlägg, man kan inte säga att jag är en vän av hax då gör man bort sig. jag konstaterar bara att hax står på den starka sidan som kan få in PP i riksdagen. Vänstersidan är idag en sekt i glaskupa.

    SvaraRadera
  56. OK, här kommer en seriös fråga till de olika kommentar-alisarna, HAX och andra i Partiet som kan tänkas veta och ha koll.

    Hur stor del av PP:s aktiva är vänster? Vad kommer Amelia och de andra att göra om PP svänger något från linjen "enfrågeparti utan åsikter om något annat" och tar upp liberala frågor? Har ni frågat dom på ett systematiskt sätt?

    Det skulle vara jätteintressant att få höra Amelias syn på denna debatt. Kan hon tänka sig att blogga eller gästblogga om detta?
    Vad tycker Erik Josefsson?

    SvaraRadera
  57. Så kritiker är vänster och de som påstår att de inte är vänster av de som kritiserar är ändå vänster?

    Jag kan bara tolka det som att du menar att högerfolket är okritiska till sin läggning, vilket jag vidaretolkar till att högerfolk är mähän som inte har egna åsikter utan bara rapar det andra säger åt dem att rapa. Eller tycker du att det är fördomar mot högerfolket? Att jag grundar de åsikterna på felaktig "logik"? Tja...

    SvaraRadera
  58. PP vill ej se sanningen.21 april, 2011 22:54

    Ja du Lena du förnekar inte att du är vänster den saken är klar. Du är avslöjad sen länge.

    SvaraRadera
  59. Amelia Andersdotter kommer inte stanna i ett parti som blir öppet Libertarianskt. Men hon är inte avgörande för PP:s framtid.

    SvaraRadera
  60. "Jag jobbar ju på Piratpartiets kontor i Europaparlamentet och är således anställd av parlamentet, på rekommendation av vår ledamot Christian Engström."

    Om du med detta påstående försöker få det att se ut som att CE inte kan ge dig kicken så kallar jag det för rent skitsnack!

    Du sitter ju och bloggar om hur det är att vara hans assistent och om du kommer in i styrelsen, inte röstar som han vill så kan han ju hitta på nån dålig ursäkt för att sparka dig hur lätt som helst och då står du utan inkomst.

    Och du vill få oss att tro att det inte spelar nån roll... yeah right.

    SvaraRadera
  61. @PP vill ej se sanningen

    Du får förlåta mig att jag inte kastar mig ner vid dina fötter och späker mig i äkta påsk-anda genom att bedyra min oskuld till dina meningslösa påstående. Av någon anledning så fick jag uppfattningen att oavsett vad jag säger om att jag är höger eller vänster eller ve och fasa i mitten på den politiska skalan så hade du använt dina falsarium till att bestämma att jag är vänster ändå.

    Du får som sagt ursäkta mig att jag inte känner att jag måste hävda mig emot dig och bedyra att jag inte är allt som du anklagar mig för att vara. Faktum är att jag finner att det är ett konstigt sidospår och påstå att det är en fråga om vänster-höger, men som sagt, jag har inga falska förhoppningar om att du i ditt nästa inlägg inte kommer skriva att pga det jag sagt nu bevisar jag några av dina ologiska teorier.

    SvaraRadera
  62. PP vill ej se sanningen21 april, 2011 23:08

    Ja du Lena du fortsätter att ducka för frågan. Du har fortfarande inte förnekat att du är vänster och du är framförallt anti-Libertarian. Det här börjar bli pinsamt Lena du är avslöjad.

    SvaraRadera
  63. PP vill ej se sanningen21 april, 2011 23:12

    PP lever i förnekelse när de påstår att deras intern strid inte handlar om höger emot vänster och du Lena är vänster, du vet det, jag vet det, alla vet om det. Men framförallt är du anti höger. Inget fel med det men du är kritisk emot hax för att han är höger. Så enkelt är det.

    SvaraRadera
  64. PP vill ej se verkligheten21 april, 2011 23:20

    Den bistra verkligheten är att förnekelsen i PP är så stor att många inte ens är medvetna om verkligheten. 1. Man fattar fortfarande inte att man kom in i EU med hjälp av Sverigedemokratiska väljare som sedan svek PP i riksdagsvalet året efter. Det spelar ingen roll hur mycket bevis man lägger fram, vänstern förnekar det i alla fall i PP. De kan inte stå ut med tanken att deras mandat i EU är uppbackat av tröga rasister.

    Sverigedemokraterna sympatiröstade in Piratpartiet i EU
    https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=30424

    Sen har vi nästa uppenbara sanning att PP:s interna strider är höger emot vänster det är bara att kolla på vad Christian Engström, Rick Falkvinge, Henrik Alexandersson och Carl Johan Rehbinder står politiskt och hur de jämnt klappar varandra om ryggen. Anna Troberg har taktiskt valt att inte säga vad hon röstat på tidigare men sagt att hon höll sig i miiten någonstans. Hon är antingen fd centerpartist eller folkpartist när hon kommer med ett sånt uttalande.

    På andra sidan har vi okända vänsterpirater. Ta fram en kritiker emot Hax som är Libertarian och pirat. Den personen skulle jag vilja se.

    SvaraRadera
  65. @PP vill ej se sanningen

    Och där bevisade du just nu min poäng. Det är ytterst tröttsamt att behöva upprepa mig, därför tänker jag inte göra det mer än att jag ännu en gång säger att det spelar ingen roll om jag så skulle säga att jag inte är vänster för du tror ändå inte på vad jag säger, för är jag kritiker är jag vänster ändå enligt dig. Det får stå helt för dig.

    Var jag står politiskt har faktiskt ingen på denna blogg med att göra och har dessutom inget med diskussionen att göra mer än att du försöker skapa någon slags ut-grupp av vänsterspöken som du vill ställa emot toppskiktet i PP för att skapa förtroende för det toppskiktet.

    Ut- och in-grupper är effektiva på det sättet men väldigt lätta att se igenom. Släng in domedagspredikande kring PPs påstådda död om partiet inte ser det libertanska ljuset så blir det ännu mer löjligt.

    SvaraRadera
  66. PP vill ej se sanningen21 april, 2011 23:31

    Det spelar ingen roll vad du säger Lena av den enkla anledningen att du undviker att besvara om du är vänster eller höger.

    Vem som helst kan se att du inte förnekar att du är vänster ditt dansande runt ämnet är pinsamt.

    Frågan handlar endast om att denna interna strid är ideologisk, men det vill givetvis inte vänstern erkänna för då sjunker deras trovärdighet.

    Du är livrädd för att PP ska bli Liberaldemokraterna, Hax skulle tycka att det var bra där har du den ideologiska striden. Men istället för att tala klarspråk i frågan så börjar ni på vänstersidan anklaga hax för jäv.

    jag vet att det är pinsamt för dig att bli avslöjad att detta handlar om en ideologisk maktkamp. Det är inte så konstigt att den blommar upp på allvar nu när Piratpartiet via Anna Troberg och Rick Falkvinge har efterlyst en piratideologi efter det misslyckade riksdagsvalet.

    SvaraRadera
  67. PP vill ej se verkligheten21 april, 2011 23:34

    i rättvisans namn så ska det påtalas att även hax låtsas som att det regnar när det gäller hans ambitioner att just få PP att bli en del av Liberaldemokraterna. Detta är givetvis hans önskan om PP:s framtid.

    SvaraRadera
  68. PP vill ej se...21 april, 2011 23:37

    Återigen Lena, ta fram en kritiker emot Hax som är Libertarian och pirat. Den personen skulle jag som sagt vilja se.

    SvaraRadera
  69. Jösses. Jag som tyckte att SSU var ett getingbo.

    SvaraRadera
  70. Shit pomfritt. Har ni fest, eller?

    Tonen, vänner. Tonen.

    Jag har just nu druckit på tok för många GT för att fira påsklovet för att ge mig in i det här.

    Återkommer i morgon, efter lite ärenden (långfredag är tack och lov inte helgdag i den här delen av världen) med en uppriktig bild av hur jag ser på Piratpartiet, livet, universum och allting.

    Tills dess, tänk på blodtrycket.

    Frid!

    SvaraRadera
  71. PP var bättre förr.. Nu är det bara en massa stadge-tjaffs och internpolitik som syns.
    Varför kan inte alla bara koncentrera sig på det som PP kämpar för?

    Alla Piratpartister tjaffsar så här förstör bara för PP och utmålar sig själva till avundsjuka muppar. Det är iallafall så jag ser dem.
    Bättre de/ni lägger energin på att göra livet surt för Pontén och co istället för att försöka sänka alla oss andra.

    SvaraRadera
  72. PP vill ej se verkligheten22 april, 2011 08:24

    PP var framgångsrikt förut, nu är man i kris då är tjafs naturligt. Däremot var framgången en illusion för många pirater eftersom de trodde att detta var något långsiktigt. Man fattade inte att man kom in med hjälp av SD väljare. Klart att det blir tjafs när man inte förstått detta samt att man efterfrågar en ideologi nu inom PP. Det är som att efterlysa en inre strid mellan vänster och höger i partiet. Förmodligen nödvändigt och det är bara högersidan som kan vinna. Ekonomisk fördelningspolitik är inget vi kommer få se i PP.

    SvaraRadera
  73. PP vill ej se verkligheten22 april, 2011 08:24

    PP var framgångsrikt förut, nu är man i kris då är tjafs naturligt. Däremot var framgången en illusion för många pirater eftersom de trodde att detta var något långsiktigt. Man fattade inte att man kom in med hjälp av SD väljare. Klart att det blir tjafs när man inte förstått detta samt att man efterfrågar en ideologi nu inom PP. Det är som att efterlysa en inre strid mellan vänster och höger i partiet. Förmodligen nödvändigt och det är bara högersidan som kan vinna. Ekonomisk fördelningspolitik är inget vi kommer få se i PP.

    SvaraRadera
  74. Det borde väl för tusan gå att avgöra med fakta vem/vilka som bara bråkar och varför.

    (Semi-anonyma påståenden i detta kommentarfält har tyvärr ingen trovärdiget. Den som hävdar att alla bråk beror på vänsterpiraterna kan ju lika gärna vara någon från LD som vill driva in PP i famnen på sig själva.)

    Vilka var det som bråkade mest under 2009-2010? Vilka var det som höll på med det interna krypskyttet mot Falkvinge under 2009-2010. Vilka var det som förvandlade Medlemsmötet våren 2010 till en orgie i procedurbråk?

    Hjälpte dessa personer till aktivt inom PP, ställde de upp på kampanjaktiviteter, bidrog de internt med organisationen? Eller satt de bara bredvid och la ut snubbeltråd?

    Vilka bevekelsgrunder hade de? Var de bara ovana vid att arbeta i en organisation? Var de rättshaveriker som inte kunde kompromissa och samarbeta med någon? Kom de från vänsterhållet (vilket insinuerats här)? Eller kan de ha varit betalda troll av IPR-lobbyn eller DDR-högern?

    Ni som är mer centralt aktiva i PP än jag har svaren på dessa frågor. Dessa frågor är extremt viktiga att få svar på.

    SvaraRadera
  75. Nu har jag bloggat om Piratpartiets tvärpolitiska profil, om Liberaldemokraterna och om HAX kandidatur till partistyrelsen.

    Om Henrik Alexanderssons nominering till Piratpartiets styrelse

    SvaraRadera
  76. Är inte det här problemet, om man upplever det som ett problem, väldigt enkelt att lösa?

    Om man anser att Henrik Alexandersson inte ska sitta i styrelsen så röstar man inte på honom. Om tillräckligt många röstar på andra kandidater så hamnar han inte i styrelsen. Problemet löst. Om han däremot hamnar i styrelsen så var det ju uppenbarligen inte särskilt många som tyckte att det var ett problem, och då är det ju också i praktiken löst. Att däremot försöka övertala eller hindra någon från att ställa upp är väl lite väl antidemokratiskt?

    Precis som med Christian Engström och Rick Falkvinge. Uppenbarligen var det inte tillräckligt många som ansåg att det var ett problem att de sitter i styrelsen, eftersom de blev inröstade. Att då hålla på och tjafsa om det i efterhand är väl fruktansvärt respektlöst mot de som valde honom?

    SvaraRadera
  77. PP vill ej se verkligheten22 april, 2011 10:57

    @Putte

    I Hax Inlägg sed du 5 länkar till bloggar som kritiserat Hax ingen av dem bloggarna är Libertarianer. Detta är en ideologisk strid och jag har visst trovärdighet. Jag är dessutom för skuldfri valuta något de inkompetenta Liberaldemokraterna inte ens kan stava till.

    Läs mer om ämnet via Rick Falkvinge
    http://falkvinge.net/2008/03/22/why-the-us-is-collapsing/

    Samt se filmen the secret of oz
    http://www.youtube.com/watch?v=swkq2E8mswI

    Tar inte PP till sig detta och får med kravet på skuldfri valuta när de slås ihop med LD så kommer vi få ett fruktansvärt farligt högerparti som kommer döda hela vårt land värre än vad moderaterna har gjort.

    Vi som sett igenom illusionerna vet att politiska etiketter är mindre viktiga om man gör vissa saker rätt.

    SvaraRadera
  78. @Infallsvinkel

    Vem är du? Jag har tittat på din blogg och det är helt anonymt. Hur kan man veta vilken verklig agenda du har om du gömmer dig bakom en signatur? Är du ens medlem i PP?

    SvaraRadera
  79. Ingen valberedning? OK, då är det ju inte så konstigt att processen degenererar till offentlig pajkastning.

    Det låter som en dålig idé.

    SvaraRadera
  80. Det tristaste med "interndemokrati"-folket är att dom inte själva respekterar demokrati. Det är när DOM får rösta som resultatet ska räknas. Inte om alla får rösta.

    Sekterism enbart. Tyvärr.

    SvaraRadera
  81. PP vill ej se verkligheten22 april, 2011 13:08

    Ja Infallsvinkel stärker min tes att det är en ideologisk strid där vänstern attackerar höger. Infallsvinkel skriver om sig själv:

    Jag är mån om att behålla partiets tvärpolitiska profil, och det är min förhoppning att jag kommer att mötas med respekt för att jag även är medlem i Miljöpartiet och Feministiskt initiativ. Jag avser inte att engagera mig aktivt inom något annat parti än Piratpartiet.

    Det är så här det ser ut i PP, de som vill behålla den tvärpolitiska profilen är vänster och de som vill utveckla partiet till ett libertarianskt parti är höger. Svårare en så är det inte.

    SvaraRadera
  82. PP vill ej se verkligheten22 april, 2011 13:11

    Ja man kan väl även säga att högern attackerar vänstern, man försöker ju ta över makten totalt i partiet. Men som sagt, de har inget val, den tvärpolitiska taktiken var ett misslyckande som hade tur att lyckas 2008 via SD väljare som ville proteströsta pirat för att de inte trodde att SD inte hade en chans att komma in.

    SvaraRadera
  83. Fortsättning här:

    http://henrikalexandersson.blogspot.com/2011/04/piratpartiet-funderingar.html

    SvaraRadera
  84. Det lustiga är att varje gång piratpartister vill tala illa om någon, så gör de det anonymt.

    /Piratpartist

    SvaraRadera
  85. "Ja man kan väl även säga att högern attackerar vänstern, man försöker ju ta över makten totalt i partiet."

    Äntligen en poäng.

    SvaraRadera
  86. Du är precis som Mab han tjafsar också jämnt om att han är Liberal"

    Jag har inget minne av att jag hävdat mig vara liberal. om jag gett någon det intrycket ber jag om ursäkt, för det är ingen epitet jag skulle säga stämmer när det gäller mig. Samma sak gäller epitetet vänster.

    SvaraRadera
  87. @PP vill inte se verkligheten:

    Jag skulle vilja ge dig lite intressant bakgrundsupplysning till mitt medlemskap i olika politiska partier.

    Efter Piratpartiets valmisslyckande i riksdagsvalet, tänkte jag att det kunde vara en god idé att vara medlem i Miljöpartiet. För då skulle jag eventuellt kunna skriva något debattinlägg i deras interna tidskrift, om Piratfrågor, och försöka hålla grytan kokande.

    Dock är jag ganska skeptisk till Miljöpartiet, även om det ligger nära PP i en del frågor, eftersom det är det uttalat mest teknikfientliga partiet i Sverige.

    När det gäller Feministiskt initiativ, så tyckte jag att det var jättespännande när detta parti startade upp för några år sedan - som ett sant tvärpolitiskt alternativ. Tyvärr har partiet inte klarat av att hantera spänningen mellan liberal och vänsterinriktad feminism, med resultatet att partiet snöat in totalt på ett vänsterspår. Vilket jag beklagar. (Jag har ändå valt att kvarstå som medlem, dels för att stödja deras jättefina Internetpolitiska program, dels för att jag gillar gräsrotsinitiativ per se.)

    När det gäller min egen politiska hemvist är jag nämligen liberal, och det är orsaken till att HAX blogg var den första politiska blogg som jag började läsa regelbundet. (Sanningsenligt ska sägas att jag inte är så intresserad av liberal ekonomisk politik dock; jag tror helt enkelt på en blandekonomi.)

    Jag hoppas verkligen att denna information inte ställer till det på något sätt för din tes om "höger-vänster-kriget" inom Piratpartiet. Men du är säkert karl nog att ta det... ;-)

    Förresten kanske det intresserar dig att jag är med på Liberaldemokraternas e-postlista. Eftersom libdem intresserar mig mycket, även om det hittills har varit en besvikelse.

    SvaraRadera
  88. PP vill inte se verkligheten23 april, 2011 20:22

    @infallsvinkel

    Ja du är en vänsterliberal som förespråkar blandekonomi. Egentligen var Liberaler första steget emot en vänsterpolitik, men i och med utvecklingen av socialismen så började högerkrafter infiltrera liberalismen och göra sin egen version av den. Hur som helst du är klart åt vänster på den politiska kartan, dock är du väldigt omedveten vänster som alla andra vänsterpersoner inom PP.

    SvaraRadera
  89. Om piraterna hade tagit all den energin man har slösat på interna stridigheter och felfinnande på partikamrater, och istället satsat den konsekvent på att strida mot andra partier, och hitta felen hos de andra partiernas politik, så hade riksdagsvalet högst sannolikt slutat annorlunda.

    Hade vi använt våra basuner och megafoner UTÅT istället för INÅT, och om vi faktiskt hade lagt energi på att göra en riktig valkampanj, så att åtminstone några hade sett oss, så hade vi kanske haft en chans.

    Nu blev det som det blev.
    Och det värsta är att det verkar inte som att piraterna har lärt sig av valnederlaget.

    SvaraRadera
  90. Festligt att C J Rehbinder tycker att piraterna inte skall hitta fel på varandra, det är ju få personer som har mer skuld i Piratpartiets problem än just Rehbinder. Har han själv glömt artikeln han skrev med Bard och frontalangreppen på Piratpartiet och på Annna?

    SvaraRadera
  91. Haha, det här var nog bland det mest tokiga jag har läst på länge:

    "det är ju få personer som har mer skuld i Piratpartiets problem än just Rehbinder"

    Ja, det är verkligen så att Piratpartiet var helt problemfritt och konfliktfritt före vår artikel. allt var frid och fröjd, Piratpartiet hade fantastiska valresultat och en total harmoni i partiets inre arbete. Sen kom vi och förstörde precis alltihop. Så måste det vara.

    ursäkta om jag just spräckte era ironidetektorer, men vad kan man säga...

    SvaraRadera
  92. Om Christian Engström, Henrik Alexandersson, Carl Johan Rehbinder, Rick Falkvinge och Anna Troberg bara lämna piratpartiet idag och gick till Liberaldemokraterna så skulle man kunna starta något nytt. Finns ingen mening att va kvar i PP låt dessa dårar som förstör partiet få ha PP, vem bryr sig dem kommer gå under.

    Bollen ligger hos Christian Engström han måste byta parti, på så sätt får Liberaldemokraterna en gubbe i bryssel och vi får möjlighet att bygga ut ett nytt parti i svensk politik som kan få riksdagsröster. Men de måste ske nu, helst innan styrelsevalet bara för att visa att man sätter ner foten rejält.

    SvaraRadera
  93. Anonym @ 25 april, 2011 09:35

    Strålande analys!

    Alla röstar ju på en "svikare" som byter parti mitt under mandatperioden.

    Engström är vald för Piratpartiet. Läggs det ned så är det en sak.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.