2011-11-11

Musikindustrin består av idioter!


En av de mest omskrivna och omtalade svenska skivorna just nu är Freddie Wadlings mörka tolkning av James Bond-låtar – With a license to kill.

Vill ha!

På grund av jag uppskattar snabbhet och bekvämlighet går jag in på iTunes Store för att leta efter skivan. Utan framgång. (Den finns i vart fall inte i den belgiska iTunes-butiken.) Och Sverige kommer jag inte att besöka på flera veckor till.

Så om jag vill ha denna skiva, rimligt snart, då är jag alltså tvungen att förlita mig på olaglig fildelning.

Detta trots att skivbolagen har försäljningskanaler som, rimligen, borde vara både globala och omedelbara till sitt förfogande.

Genom tröghet, bristande företagsamhet och inkompetens uppmuntrar musikindustrin således just den fildelning som de sedan är beredda att offra medborgarnas integritet och internets öppenhet för att bekämpa.

Vilka obeskrivliga idioter!

27 kommentarer:

  1. Jag har ofta haft liknande problem, där jag inte *får* köpa mp3-album och liknande från vissa sajter för att jag befinner mig utanför USA. De vägrar att ta emot mina pengar för något som inte finns distribuerat här, så vad ska man göra?

    SvaraRadera
  2. Jag kan tillägga att jag inte heller kan köpa en fysisk skiva på postorder från Sverige - eftersom skivbutikerna på nätet inte får sälja till utlandet. (Av licensskäl, antar jag.) Och utländska nätbutiker har inte skivan i sitt sortiment, i vart fall inte ännu.

    SvaraRadera
  3. Krister Karlsson11 november, 2011 17:12

    Ja, dumheten hos mediaindustrin upphör aldrig att förvåna. Men själva tycks de mest rycka på axlarna. Och man förstår varför. Incitamenten till förändring saknas. Upplever mediaindustrin att deras monopol hotas så beställer de ju bara ännu en integritetskränkande lag så är status quoe återställt.

    SvaraRadera
  4. Nätaffärer som handlar med fysiska varor kan man lura med enkla tjänster. Jag använder myus.com. De digitala är lite svårare men ingenting är omöjligt. Vill man ha en enkel mp3 utan skydd finns det "personal shopper" man kan anlita.

    SvaraRadera
  5. Jag upplever själv regelbundet samma problem. Jag läser en del akademiska och intellektuellt inriktade amerikanska bloggar. Ofta rekommenderar (eller har själva skrivit) bloggförfattarna någon bok som inte går att beställa i Sverige de veckorna den diskuteras på aktuella bloggar. Fenomenet förekommer för så väl tryckta böcker, eböcker som ljudböcker. Extremt störigt.

    Detsamma gäller förstås även tv-serier, film och musik. Men där har jag liksom lite redan givit upp sedan flera år tillbaka.

    SvaraRadera
  6. En sak till: Spotify täcker än så länge inte Belgien.

    SvaraRadera
  7. I thought the only thing you needed to access iTunes Sweden is a Swedish credit card. You should be able to access the swedish iTunes shop from anywhere.

    SvaraRadera
  8. Vidare så lever Wadling på Statlig inkomstgaranti för konstnärer, så allt han gör borde vara public domain, kan man tycka.

    SvaraRadera
  9. CDON.se har den som mp3, men går såklart inte ladda hem om man är i utlandet. Musikindustrins olika överenskommelser länder emellan är minst sagt underliga.. garanterat inga utländska bolag som kommer marknadsföra freddie wadling utanför sverige, så svårt se problemet med att sälja hans musik till utlandet.

    SvaraRadera
  10. Jag har haft iT Belgien hela tiden. Och jag vill inte dubblera. De som gjort det sägs få problem vid systemuppdraderingar.

    SvaraRadera
  11. Det är ingen mänsklig rättighet att köpa musik.

    SvaraRadera
  12. Anonym ovan:
    Haha! Det är inte direkt vad HAX påstår heller. Han psåtår att Musikindustrin består av idioter eftersom de själva gör så att de inte kan tjäna pengar på Henriks köpvilja.

    SvaraRadera
  13. mrKafka: Du kan ju läsa :) Henrik skrev i kommentarerna att Spotify finns inte i Belgien.

    SvaraRadera
  14. http://open.spotify.com/track/62bH9kPsJrxxWfUZUIGL2K

    Another way to die.....
    På vilket sätt "skivbolagen" dör kvittar..........

    SvaraRadera
  15. Jo, det går ju bra att trycka igenom förlängda skyddstider, men när det gäller europalicenser inom upphovsrätten har kommissionen skyndat väldigt långsamt. Det där talades det ju om redan när iTunes var nytt.

    Skivbolagen kommer dock först i andra ledet eftersom det primärt är upphovsmännens insamlingssällskap som är att lasta för situationen. Där har inte mycket gjorts för lösa upp strukturerna så att man faktiskt kan skaffa europeiska licenser. Det behövs nämligen egentligen inte någon ny lagstiftning, utan vilja från STIM & co.

    Men skivbolagen har väl inget större problem med detta heller. Små nationella insamlingssälskap är säkert billigare att ha att göra med, än stora europeiska.

    SvaraRadera
  16. Som Micke sa så behöver du bara ett svenskt bank/kreditkort för att skapa ett konto på svenska iTunes. Jag går själv fram och tillbaka mellan svenska och Amerikanska ditto. Enda nackdelen är iTunes Match (Apples nya itunes in the cloud service som kommer till oss amerikanska kunder nästa vecka ... kanske). Det verkar bara som om Match funkar (bra) med ett iTunes konto.

    SvaraRadera
  17. Jag vill ha en kanelbulle från ICA. De stänger kl 22. Klockan är strax efter ett natten mot lördag. Vad göra? 

    Det är kanske korkat av ICA att inte ha öppet kl 01.10. Jag står ju här med kontokort i handen. Samtidigt är det förstås inte en mänsklig rättighet att få köpa en bulle när eller var jag vill.

    Jag är tvungen att förlita mig på olagligt tillskansande om jag vill ha den där bullen. ICA hänvisar mig till brottslighet. Vilka obeskrivliga idioter! 

    SvaraRadera
  18. Tack för att du tar upp ett problem som är så sjukt löjligt.
    Välkommen till internet där även gränserna är digitala! /tidsoptimist

    SvaraRadera
  19. Vill man nu ha en bulle vid 01:20 så brukar väl Statoil eller nån mack ha öppet med lite tur?

    SvaraRadera
  20. Det är väl bara att tanka skivan från någon torrenttracker som alla normala människor gör? Vem betalar för musik i dessa dagar?

    SvaraRadera
  21. Jag tänkte härom dagen vara ordentlig och köpa en skiva som jag tycker är riktigt bra. Jag vill ha musiken i bra kvalitet och blev glad när jag upptäckte att det gick att köpa nedladdningsbart i CD-kvalitet. Jag blev dock inte lika glad när jag insåg att det var £0.10 dyrare än CD-skivan. Hur tänker de då?

    SvaraRadera
  22. @Anonym

    "Jag vill ha en kanelbulle från ICA. De stänger kl 22. Klockan är strax efter ett natten mot lördag. Vad göra?

    Det är kanske korkat av ICA att inte ha öppet kl 01.10. Jag står ju här med kontokort i handen. Samtidigt är det förstås inte en mänsklig rättighet att få köpa en bulle när eller var jag vill.

    Jag är tvungen att förlita mig på olagligt tillskansande om jag vill ha den där bullen. ICA hänvisar mig till brottslighet. Vilka obeskrivliga idioter!"


    Svaret är att man om man är riktigt sugen bakar egna kanelbullar av eget material och därmed kopierar ICA's alster.

    D.v.s. att man "piratkopierar" ICA's kanelbullar på samma sätt som man gör med musik.

    Att det kallas olagligt när det gäller media är bara rent nonsens och därmed är helt enkelt lagen fel och ej värd att beakta på samma sätt som när Kina beslutat sig för att påhänga fängelsestraffstraff för att ha en regeringsfientlig åsikt.

    Hade ICA däremot haft vett nog att i det här fallet öppna en onlinebutik där man kunde beställa hem bullarna man är så sugen på till ett rimligt pris så hade de istället fått mer business.

    Det rör sig alltså både om dåliga affärsbeslut av ICA - eller i det här fallet, av iTunes. Samt om att lagen som förbjuder kopiering för privat bruk är rent nonsens.

    Detta rör sig inte om orsak och verkan utan är effekterna av ett korkat system.

    SvaraRadera
  23. Scary Devil Monastery: din analogi är trasig. Man skulle lika gärna kunna säga att ingredienserna i musik är röst, instrument och inspelningsutrustning, så det är bara att spela in det själv. Du "piratkopierar" inte ICA:s bullar. Du gör en bulle. Den blir med största sannolikhet inte likadan som den du hade köpt.

    //JJ

    SvaraRadera
  24. @Johan

    "Scary Devil Monastery: din analogi är trasig. Man skulle lika gärna kunna säga att ingredienserna i musik är röst, instrument och inspelningsutrustning, så det är bara att spela in det själv. Du "piratkopierar" inte ICA:s bullar. Du gör en bulle. Den blir med största sannolikhet inte likadan som den du hade köpt."

    M.a.o. försöker du förklara för mig att om jag hade haft en tillräckligt bra bakmaskin eller mjukvaran att driva en sådan så att jag kunde duplicera ICA's bullar korrekt nog för eget bruk så hade jag då gjort mig skyldig till brott?

    Heliga enfald.

    Nej, hör du du...det där argumentet får du slipa på. Inte ens i argumenten med Micke har jag stött på lika lågpannad debatt.

    Vad du säger är att en tillverkning, för eget bruk, enligt mall man sett annorstädes, av vad som helst - är straffbart bara verktygen är exakta nog. Det håller inte en meter.

    Analogin som jag använt är fullt korrekt. Ditt försök i tillämpning av logik lämnar däremot åtskilligt tillövers att önska.

    SvaraRadera
  25. Enligt SVD så lanserades Spotify i Belgien häromdagen: http://www.svd.se/naringsliv/it/spotifys-expansion-fortsatter_6638480.svd

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.