För att ge videoklippet liv tog jag med lite klassisk musik. Köpt musik. Royaltyfri köpt musik från www.royaltyfreeclassicalmusic.co.uk - som förefaller vara en seriös och etablerad firma. I dess standardlicens ingår bland annat rätten att använda musiken i "internetvideo".
Videoklippet laddades upp till Youtube.
![]() |
| Klippets presentation på Youtube. |
Naturligtvis. Ett antal kryptiska aktörer (verkar vara automatiska system) hade framfört klagomål om att jag använder upphovsrättsskyddad musik. (Och tydligen därmed även aktiverat annonser för att dra in pengar medan tvisten rullas ut.)
Irriterande, speciellt som jag alltså har köpt licens för att använda musiken.
Hos Youtube kan man invända mot sådant här med ett par knapptryckningar, vilket jag gjorde. Som skäl angav jag att jag har licens för den musik som används.
Två av de klagande drog då genast tillbaka sina anmälningar. En har inte svarat. Och en står på sig.
![]() |
| Ärendet, i Youtubes videohanterare. |
"Bestridan avvisades och anmälan har återställts." Så, vad innebär det? Jag klickade mig vidare – och hamnade då i något slags moment 22.
Jag kan stå på mig och hävda min rätt. Då kan en av två saker ske. Antingen säger motparten (som redan har avvisat mina invändningar) frivilligt att jag har rätt och de har fel. (Vilket inte känns speciellt troligt. Jag tror inte de gillar Piratpartister.) Eller också gör man ett "riktigt" upphovsrättsärende av saken. Vilket jag i och för sig borde ha förutsättningar att vinna.
Men om det går så långt – då kommer funktionerna på mitt Youtubekonto att kraftigt begränsas. Mina möjligheter att använda denna kanal kommer då att inskränkas. Detta, tydligen, oavsett om jag sedan vinner eller förlorar ett formellt mål. Bara det faktum att ärendet formaliseras innebär att man sätts i kylskåpet, om jag förstått reglerna rätt.
Sedan vet jag inte om ett klipp är värt att gå in i en upphovsrättsprocess mot "AdRev for Rights Holder" för.
Så jag har valt den enkla lösningen: Jag har raderat videon. Trots att jag alltså har licens för musiken i fråga.
Det är så det fungerar i upphovsrättsträsket. Den vanliga människan har varken tid, pengar eller energi nog för att gå in i en brottningsmatch med musikindustrins jurister. Inte ens om man uppenbart har rätten på sin sida.
Och den klassiska "royaltyfria mediemusik" som jag köpt rättigheterna att använda (något tiotal spår) lär jag inte ha någon nytta av. Den ligger där den ligger, på en av Copyswede straffskattad hårddisk...
Blodsugare, mer irriterande än mygg!
Uppdatering: Det är inte bara jag som är förbannad...
[Direktlänk»]












