2005-06-22

De styrande och de odugliga hand i hand

En del butiker saknar egna läskkylar. Där brukar Coca-Cola ställa ut gratis kylar - för sina drycker. Men det gillar inte EU.

Problemet - anser EU - är att Coca-Cola är en allt för populär dryck. Företaget har 50 procent av läskförsäljningen inom unionen.

EU-kommissionen har därför beslutat att 20 procent av utrymmet i Coca-Colas affärskylar (i butiker som inte har andra kylar) måste upplåtas till läskedrycker från andra tillverkare.

EU:s konkurrenskommissionär Neelie Kroes förklarar att...
"Consumers will be able to choose from a wider range of fizzy drinks at competitive prices."
"A wider range of fizzy drinks." Verkligen? Tänker man tvinga affärerna att tilhandahålla fler av de läsksorter som deras kunder inte efterfrågar? Hur är det i så fall tänkt att gå till? Eller menar man egentligen "a wider range of freeloading cold fizzy drinks"?

"Competitive prices." Naturligtvis - om man slipper köpa in egna kylar och istället kan parasitera på andras.

Om Coca-Cola inte följer beslutet väntar böter på upp till 10 procent av företagets årliga omsättning.

Vad lär vi oss av detta?

1) Se till att dina produkter inte är för populära - om du inte vill att EU skall slå dig i huvudet.

2) Tro inte att du skall få bestämma över din egen egendom - om du använder den för sales promotion.

3) Bit ihop om du ändå envisas med att vara framgångsrik - ty du kommer att tvingas att hjälpa dina mindre lyckade konkurrenter att sälja sina mindre populära produkter.

Ayn Rand hade inte kunnat beskriva förbundet mellan de styrande och de odugliga på ett bättre sätt.

Länk till nyheten på BBC

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.