Jag har länge irriterat mig på att myndiga medborgare inte får köpa sprit på Systemet. Myndig blir man när man fyller 18, men en pava Hojtarolja måste man vara 20 år gammal för att få handla.
Antingen får man höja myndighetsåldern - eller sänka åldersgränsen på Systemet. Alla myndiga medborgare skall ha samma regelverk att gå efter. Det är liksom själva idén med en myndighetsålder.
Utvecklingen går dock åt rakt motsatt håll. Nu vill EU att man skall vara minst 24 år gammal för att få köra tung motorcykel.
Men... tittar man på den svenska statistiken - då har de allvarliga MC-olyckorna med unga förare minskat ordentligt. Däremot är antalet olyckor med äldre förare lika många som förut.
Fakta har dock ingen betydelse för vad EU anser vara farligt. Det är politikernas och byråkraternas fixa idéer som styr.
Det enda som skulle kunna styrka EU:s tes är att det, med en högre åldersgräns, blir färre MC-förare ute på våra vägar. Men då skulle man ju lika gärna kunna förbjuda motorcyklism helt och hållet. Och med samma logik även sätta stopp för bergsklättring, drakflygning, cyklism, brädåkning, utförsåkning, vattenskidor och champagnekorkar. Då får vi helt enkelt förbjuda allt som är eller kan vara farligt.
Detta förslag borde dras tillbaka och arkiveras under D, som i dubbelfel. Inte nog med att det föreskriver olika regler för myndiga medborgare. Det skjuter dessutom helt vid sidan om målet.
Beslutet fattas i höst.
Och vilken politiker vågar säga nej? Det räcker ju med att en ung motorcyklist kör ihjäl sig - så får den som motsatt sig förslaget pisk i alla upptänkbara tonarter i media.
En trafikolycka, det är något konkret och mätbart. Den lycka och frihet som motorcyklism ger många mäniskor, den är däremot inte mätbar. Därför torskar friheten alltid mot den politiska klåfingrigheten.
Länk: Ekot
Fakta har dock ingen betydelse för vad EU anser vara farligt. Det är politikernas och byråkraternas fixa idéer som styr.
SvaraRaderaDu har rätt till 100%. De måste rättfärdiga sina jobb. Och det enklaste sätt att göra det, är att förpesta livet för andra medborgare. För att komma med någonting nyttigt överskrider nämligen nomenklaturens intelligensnivå.
Lubbe Ferrysson
Ujuj... Inkonsekvensen med en 20-årsgräns för alkoholinköp på systembolaget och en myndighetsålder på 18 har irriterat mig länge.
SvaraRaderaBra att du tar upp det!
//Anders
Påminner mig om TV-programmet "Boston legal" igår kväll.. En borgmästare förbjöd kött i sin stad, eftersom det möjligen kunde finnas någon som möjligen kunde komma att drabbas av galna ko-sjukan...
SvaraRaderaAlla motargument kan då kritiseras med "vill ni att folk ska bli sjuka???" och "vi vill inte riskera att en enda drabbas"...
Det är alltid lätt att motivera ett förbud med att "det är för folks bästa". Själv tycker jag det är bäst för folk att de får välja själva...
Ska vi starta en sida typ Staten o du? Kolla min blogg om stövelkastning......
SvaraRaderaEn trafikolycka, det är något konkret och mätbart. Den lycka och frihet som motorcyklism ger många mäniskor, den är däremot inte mätbar. Därför torskar friheten alltid mot den politiska klåfingrigheten.
SvaraRaderaDetta har du mycket rätt i, därför at det bra att det finns skarpt formulerande personer (som du) som kämpar åt rätt håll!
EU planerar inte att förbjuda motorcyklism - i dagsläget.
SvaraRadera:D