2005-09-24

Boktips

Under rubriken bra, mycket intressanta och vackra böcker man bör ha, vill jag rekommendera H:ströms nyutgåva av Henry David Thoreaus klassiker Civil olydnad.

Redan inledningen får en att sjunka ner i eftertanke...

"Jag bekänner mig hjärtligt till mottot, - 'Den regering är bäst, som regerar minst'; och jag skulle vilja se det efterlevas raskare och mer systematiskt. Dragit till sin konsekvens, så följer detta, vilket jag också tror på, - 'Den regering är bäst som inte regerar alls'; och då människor är redo, så är det en sådan regering de kommer att ha. Regeringen är som bäst blott till hjälp; men de flesta regeringar är vanligtvis, och alla regeringar ibland, till hinders..."

Få din bokhandel att ta in denna bok. Den bör finnas i varje boklåda och sätter garanterat myror i huvudet på vänstern.

ISBN: 91-89447-35-2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.