2005-09-06

Fler och högre flygskatter

EU har ju redan diskuterat en "miljöskatt" på upp till 85 euro per flygbiljett. Som jag tidigare skrivit har denna skatt inte så mycket med miljön att göra. Istället är den tänkt att slå ut lågprisflyget - för att rädda de stora, dyra och förlusttyngda statliga flygbolagen.

Men nu är frågan om ytterligare en flygskatt uppe till diskussion.

Det är EU:s finansministrar som vill införa en "biståndsskatt" på upp till fem euro per flygresa.

Tanken är att alla som flyger skall betala en skatt som skall gå till bistånd till tredje världen.

Stopp och belägg!

För det första - mycket av det biståndsarbete som bedrivs är direkt kontraproduktivt. Vad tredje världen behöver är frihandel - inte allmosor! (Ett synsätt som EU för övrigt inte verkar så roat av...)

För det andra - en sådan skatt kommer att slå hårdare mot lågprisflyget än mot de statliga flygbolagen. Fem euro har relativt sett större betydelse om biljetten som sådan kostar 10 euro än om den kostar 200 euro.

För det tredje - varför "biståndsbeskatta" just flygresor och människors fria rörlighet? Om man skall ha en lyxskatt för att ge pengar till fattiga länder - borde inte den då drabba till exempel ostron, operabesök, champagne, feta cigarrer och anklever istället? (Eller skulle det slå för hårt mot de gåsleversocialister som rattar EU och dess länder?)

Det är klart - EU:s finansministrar tror väl att allt flygande är som i Business Class, framför skynket, där de sitter. Att fattiga fembarnsfamiljers enda chans att komma ut och resa ofta är fyndbiljetter hos lågprisbolagen - det har politikerna och eurokraterna förmodligen inte en aning om. Nej, nej. "Flygresande är lyx, gratis sprit, varma servetter och skön väntan i loungen." Det vet politikerna...

Läs mer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.