SJ förklarar stolt att de tänker satsa på "snabbare tåg".
Men är det snabbtåg? Nope.
Man tänker fortfarande inte bygga höghastighetsräls. Bara tåg som går lite snabbare på befintliga banor.
Visst. Restiden mellan Stockholm och Göteborg kommer att minska med 20 minuter. Till Malmö spar man bortåt en halvtimma. Det är bra.
Men med tanke på allt tingel-tangel staten ändå köper för skattebetalarnas pengar... Skulle man inte kunna tänka sig att bygga lite riktiga järnvägar?
Men, å andra sidan. Pengarna för järnväg har staten redan satt sprätt på - genom att bygga en ny, fin järnväg till något träsk i Norrland.
Frågan är hur många man egentligen lockar att byta till tåg på sträckan Stockholm - Umeå? Det är väl ändå en sträcka som passar bättre för flyg?
Och hur många skulle välja tåget om man istället hade lagt Botniabanans 15 miljarder på riktig snabbjärnväg - i de delar av landet där det faktiskt bor folk?
Tokfin järnväg ut i ingenstans. Mjölktåg i de tätbefolkade områdena. Tacka miljöpartiet för det!
Länk
Problemet med tåg är främst att de drivs av SJ (Satans Järnvägar), som anser att kundservice innebär att man slipper få öronen klippta av konduktören, tror att folk vill betala extra för att åka i tåg som var "framtiden" för 10 år sedan (X2000) och har ett biljettsystem som kräver dubbla examina i byråkrati och idioti för att man ska kunna köpa en biljett utan att behöva betala dubbla priser.
SvaraRaderaJärnvägen borde helautomatiseras och maglevas och varenda gammal SJ-stofil som vägrar kundservice borde få sparken på fläcken.
Maglevs är kul.
SvaraRaderaEuropakorridoren är en bra tanke - men av fel folk. Bakom projektet står bara kommuner, län och annan skattafinansierad verksamhet. Folk som bara kan sätta sprätt på pengar, men inte driva lönsam verksamhet...
Häftigare vore om det kunde bildas ett privat konsortium för att skaffa fram stålarna, bygga järnvägen och driva den med vinst.