2005-09-08

Vill SAS alls ha kunder?

En viktig sak att tänka på när man marknadsför en vara eller tjänst är att undanröja onödiga hinder för avslut.

Ett sådant hinder, vad gäller SAS, är företagets hemsida. Den är ett härke, den konstrar och är idiotisk att navigera. Detta påstår man sig nu ha kommit till rätta med. Pyttsan!

I Explorer verkar det som om allt "inte får plats". Tidtabellsval och annat trillar ner under den övriga väsentliga informationen - och lämnar en stor vit lucka efter sig, som får en att tro att sidan inte har laddats rätt. I Firefox skiter sig menyerna i överkant, som bland annat flyter ihop med informationen överst på den sida man fått upp. Och valen uppdateras inte. I Netscape har det nästan fungerat. Men i dag när jag skulle checka in på nätet var platsvalen ett enda stort plocke-pin...

Om SAS lade en bråkdel av sina marknadsföringspengar på att ta fram en ny, enkel, lättnavigerad hemsida som fungerar - då skulle de förmodligen kunna sälja en del av alla sina fina biljetter också...

Själv går jag hellre till en resebyrå än försöker använda SAS hemsida. Vilket innebär att en och annan spontan liten utflykt förmodligen inte blir av. Och jag tror inte att jag är ensam om detta beteende.

"Om de ägde en begravningsbyrå skulle ingen dö..."

5 kommentarer:

  1. Härlig slutkläm =) Har dock personligen aldrig haft problem med SAS hemsida, och att boka biljetter där.

    SvaraRadera
  2. Det bästa med SAS sajter är ju om man söker bästa pris, och sedan byter flyg till ett tidigare eller senare och trycker "nästa sida".
    Du har fortfarande ursprungsalternativet kvar! Du måste med andra ord explicit klicka på "uppdatera" innan du kan gå vidare i beställningen med den nya flighten.

    Har flera gånger klickat i en annan flight, gått vidare för att sedan märka precis på slutet att flighten inte alls bytes.
    Bara att börja om och fylla i alla uppgifter igen...

    SvaraRadera
  3. De hemsidor jag har byggt provar jag alltid med alla tillgängliga browsers, på alla tillgängliga plattformar.

    Jag trodde sådant var elementärt.

    SAS kan knappast vara ovetande om att folk har problem med att boka, checka in och annat. Men de gör uppenbarligen inget åt det...

    SvaraRadera
  4. SAS knep förstaplatsen i Internetsworlds tävling Sveriges sämsta website 2003. I 2004 års tävling så halkade de ner till en fjärdeplats. Och 2005 så missar SAS topp 4 i sämsta sajt-tävlingen.

    Bättre lycka 2006, SAS!

    SvaraRadera
  5. Jag har alltid haft problem på SAS sajt. Den fungerar lika dåligt som den gjorde 1999.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.