2005-10-31

Kamrat Ohly

Det är naturligtvis ingen händelse att vänsterledaren Lars Ohly slutar kalla sig kommunist - samtidigt som Göran Persson sitter och filar på sitt kongresstal om framtiden efter nästa val.

Det är dessutom värt att notera att Ohly bara slutar kalla sig kommunist. Hans åsikter, värderingar och sympatier har knappast förändrats.

Inte är det väl, till exempel, någon som på allvar tror att Ohly kommer att överge sin vision om det klasslösa samhället. Och så länge han inte gör det, så länge är han kommunist.

Är det någon som går på detta enkla knep?

1 kommentar:

  1. Knep och knep... Det hade varit
    stor humor om det varit Grucho
    Marx som suttit i Agendastolen. Å
    fasen vet om det inte var nästan
    lika stor humor med Ohly!?

    Live-intervjun i Agenda var nog
    det bästa av tafflighet sen jag
    för 30 år sen läste Avarell
    Daltons i Lucky Luke! Ohly show:

    ---
    Jo, jag tänker inte säga att jag är kommunist längre, eftersom vi gemensamt i partiet har kommit fram till att det inte är...

    Är du kommunist i dag?

    Nej, det säger jag inte att jag är eftersom det har visat sig att det missförstås.

    Var står du ideologiskt?

    Jag står ideologiskt där jag alltid stått [läs: 60-, 70- och 80-talen], på barikaderna mot de starka och för det svaga...bla bla
    ---


    Snacka om ointelligent missgrepp och intressant sätt att vara öppet oärlig på :-) Hissen ner för V.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.