2005-11-18

Nyspråk

Ju mer jag funderar på den lag som säger att alla samlag med personer som är under 15 år är att betrakta som våldtäkt (se notisen nedan) - ju mer förundrad blir jag.

Snacka om att förminska dem som har utsatts för en riktig våldtäkt. Deras lidande likställs med en situation där ett samlag kan ha varit helt frivilligt.

Vill man förbjuda samlag med personer under en viss ålder - då borde man väl höja straffet eller skärpa tillämpningen av brottet sexuellt utnyttjande av underårig?

Det borde väl vara viktigare - och mer effektivt - än att byta namn på gärningen?

2 kommentarer:

  1. Jag är inte någon förespråkare av våldtäkter men jag förstår inte riktigt vad staten har att göra med vem jag pippar med och hur gammal jag är? Så länge det sker frivilligt av båda parter så kan väl staten flyga och fara? Mina 2cent bara..

    SvaraRadera
  2. Jag kan bara instämma med ursprungsinlägget. Att flytta omkring brott- och straffbegrepp litet hipp som happ kan i längden bara leda till en urholkning av rättssystemet.

    torrents2: Barn och andra omyndiga har inte förmåga att göra välgrundade beslut och är iom det ett undantag från regeln om frihet under ansvar.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.