2005-12-13

EU och arbetstiderna

I EU diskuterar man just nu det så kallade arbetstidsdirektivet.

Länder som Sverige och Frankrike vill att det skall finnas en regel som utan undantag sätter maxgränsen för hur mycket man får jobba vid 48 timmar per vecka.

Staten och EU skall, för det första, inte lägga sig i hur mycket en person får arbeta per vecka. Den som vill prioritera att arbeta mycket och hårt en tid, för att till exempel spara ihop till något, skall vara fri att göra det.

Jag har flera bekanta som inte tvekar att ta skitjobb (i något fall två jobb) i dessa tider då inte så många andra jobb finns att få. De skulle över huvud taget inte klara sig ekonomiskt med en hårt reglerad arbetstid. Redan i dag måste de värja sig mot åsikter om att de jobbar för mycket. Om de gick ner i arbetstid - då skulle de tvingas säga upp sig och leva på bidrag istället...

Länk

2 kommentarer:

  1. 37,5 timmes arbetsvecka börjar bli vanligare och vanligare verkar det som, vilket enligt min mening är ett jäkla otyg. Arbetar man t ex som frilans så innebär det oftast lägre inkomster än tidigare. Ser inte riktigt poängen i att begränsa folks arbete och skapande.

    SvaraRadera
  2. Jag jobbar väl just nu en sextio timmar i veckan för sextusen i månaden efter skatt. Roligt är det också.

    Det är ännu roligare att någon skulle kunna få för sig att förbjuda mig att göra det. Jag undrar hur de tänker. Det måste bara handla om en vilja att trampa på andra människor.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.