2006-01-19

Gnäll!

I dag höll jag på att vända på Bromma, när jag upptäckte att det var snö och 17 grader kallare i Stockholm än i Bryssel.

I taxin berättade killen som körde om hur han köat tre dagar för en tid på vårdcentralen. I Bryssel lyfter man telefonen - så kommer den svensktalande läkaren raskt hem till en.

I butiken på hörnet var det första jag såg en hög med långsamt ruttnande clementiner. Det fanns inget bröd som var bakat i dag. Eller i går...

Utanför baren på hörnet står människor i snöstormen och huttrar, medan de röker.

Nu går jag och lägger mig...

5 kommentarer:

  1. Varför folk som inte är inne på avancerade masochism skulle vilja bo i Sverige är bortom mitt förstånd.

    Klimatet och valresultaten var fjärde år bekräftar teorin.

    SvaraRadera
  2. Och på DN:s förstasida *kramas* Persson och Reinfeldt...

    SvaraRadera
  3. Någon -- Johan "Right Online" Ingerö var det nog -- beskrev nyss Persson som politisk smart/taktisk i klass med GW Bush. Att bjuda huvudmotståndaren till kramkalas är kanske ett sätt att avväpna/kastrera denne. Tyvärr tycks det inte finnas någon motsättning mellan extrem politisk talang och taskig politik.

    SvaraRadera
  4. Efter att ha testat att bo i London och Nya Zeeland och sedan spenderat julen och några veckor extra i Sverige så har iaf jag bestämt mig för att inte flytta tillbaka till Sverige på ett bra tag.

    Kan inte annat än rekomendera folk att testa att bo utomlands. I värsta fall får man nya erfarenheter. Och att stanna och låta sig beskattas mot sin vilja i Sverige är ju dum offermentalitet.

    SvaraRadera
  5. Ett mer konkret exempel: Ifall jag betalar 30% inkomstskatt i Sverige, och sedan flyttar till New Hampshire (som någon nämnde) och betalar 24%, är jag kanske bara 20% friare skattemässigt
    Tror du missförstått hur mycket du betalar i skatt erik m..
    30%? Kommunalskatt jag, om du bor i en "lågskattekommun" och är låginkomsttagare. Sen tillkommer arbetsgivaravgifter på 32% (tror jag) och moms på 25%.
    Summa: 58% skatt

    Ska du jämföra med t ex New Hampshire, som har lägsta skatten i USA så behöver du tjäna en hel del pengar jämfört med Sverige för att betala 24% i skatt totalt sett (tror det blir uppåt 70 000 dollar om året eller något).
    Lägg därtill att New Hampshire inte har någon "sales tax" eller moms överhuvudtaget, så kan du räkna ut att det blir mer kvar i plånboken och i andra änden billigare att leva.

    Värt att notera när man pratar om skattetryck: svenskar blir r**kn***de med sandpapperbeklädda mega-dildos från varje tänkbar riktning med skatt från höger, vänster, uppifrån och nerifrån för att folk inte ska inse det totala skattetrycket.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.