2006-01-02

Mössa på...

Man skall ju inte önska olycka - men...

När regeringen nu är så obeskrivligt korkad att den har stängt två fullt fungerande och säkra kärnkraftsreaktorer i förtid - då vore det inte mer än rätt om den också fick lida pin för detta.

Det skulle roa mig att få se Persson och Sahlin försöka förklara varför det plötsligt blir mörkt och kallt i stugorna.


Och det vore kanske rätt så nyttigt för väljarna att få en konkret upplevelse av att hur man röstar faktiskt får konsekvenser.

För som jag tidigare skrivit, har Svenska Kraftnät redan varnat för att det kan bli läge att periodvis släcka ner vissa städer i vinter - om inte elproduktionen och distributionen fungerar felfritt på maxläge.

Det är alltså hårfint om elen kommer att räcka i vinter. Och nu ser det dessutom ut som om kvicksilvret börjar krypa neråt. Den stora prövningen lär komma efter nästa helg - då hela landet förväntas gå för full maskin igen.

Det här kommer att bli intressant. Dramat kan för övrigt följas - timma för timma - på www.nordpool.com

3 kommentarer:

  1. Nu åker jag och köper ett elverk.

    SvaraRadera
  2. Bor i hyreslägenhet, vet inte om det är så poppis att köra elverk på balkongen.

    Det har ju varit känt ett tag ang den förväntade elbristen, så jag har däremot bunkrat upp med gasolvärmare, gasolplatta och gott om stearinljus.

    Däremot är jag extremt förvånad att den här situationen uppstår, enligt min tidigare världsbild så uppstod elbrist med ransonering till följd under krig eller jämförbara kristillstånd.

    Men jag hade tydligen fel - det räckte med miljöpartiet i sveriges riksdag ...

    SvaraRadera
  3. Vänta någon vecka tills vi närmar oss 29.000 MWh/h - då blir det riktigt intressant.

    Då kommer jag tack och lov att vara utomlands.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.